Τετάρτη 3 Αυγούστου 2022

Henri Cartier-Bresson




Henri Cartier-Bresson...Φωτογράφος (22-8-1908 έως 3 - 8- 2004)

Ο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν (Henri Cartier-Bresson, 22 Αυγούστου 1908 - 3 Αυγούστου 2004) ήταν Γάλλος φωτογράφος. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα και ειδικότερα ένας από τους «πατέρες» της φωτοδημοσιογραφίας. Το έργο του έχει κερδίσει καθολική αναγνώριση σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο Μπρεσόν ανήκε σε μια από τις πλουσιότερες οικογένειες της Γαλλίας. Σπούδασε ζωγραφική την δεκαετία του 1920 και ασχολήθηκε με τη φωτογραφία την δεκαετία του 1930. Επισκέφθηκε την Ισπανία το 1937 κατά την διάρκεια του εμφυλίου πολέμου στην χώρα και το 1940 συνελήφθη από τους Γερμανούς και φυλακίστηκε για 3 χρόνια. Δραπετεύει το 1943, φθάνει στη Γαλλία και μπαίνει στην αντίσταση, όπου συμμετέχει σε φωτογραφικά επιτελεία και καθοδηγεί την κινηματογράφηση και φωτογράφηση της κατοχής και της απελευθέρωσης του Παρισιού. Παράλληλα, κάνει τα φωτογραφικά πορτραίτα διαφόρων καλλιτεχνών. Το 1946 ο Μπρεσόν επέστρεψε στις Η.Π.Α για να πραγματοποιήσει έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (Museum of Modern Art). Το 1947 υπήρξε συνιδρυτής με τους Ρόμπερτ Κάπα και Ντέιβιντ Σέιμουρ, στο διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο Μάγκνουμ (Magnum), στο οποίο παρέμεινε μέλος του ως το 1966.

Πέθανε στο σπίτι του στο Παρίσι σε ηλικία 96 ετών.

Ο Καρτιέ Μπρεσόν γεννήθηκε στο Σαντελού-αν-Μπρι (Chanteloup-en-Brie) στο διαμέρισμα Σεν-ε-Μαρν (Seine-et-Marne) της Γαλλίας και ήταν ο μεγαλύτερος από τα πέντε αδέρφια του. Ο πατέρας του ήταν ένας πλούσιος παραγωγός κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, του οποίου τα νήματα ήταν παρόντα σε κάθε γαλλικό σετ ραπτικής. Οι οικογένεια από την μεριά της μητέρας του ήταν έμποροι βαμβακιού και γαιοκτήμονες από την Νορμανδία, όπου και πέρασε κομμάτι των παιδικών του χρόνων. Η οικογένεια Καρτιέ Μπρεσόν κατοικούσε σε μία συνοικία της αστικής τάξης στο Παρίσι, κοντά στην Πον ντε λ'Ερόπ (Pont de l' Europe) και του παρείχε οικονομική ενίσχυση για να αναπτύξει το ενδιαφέρον του για την φωτογραφία με έναν πιο ανεξάρτητο τρόπο απ' ότι άλλοι σύγχρονοί του. Επίσης, στον ελεύθερό του χρόνο, σκίτσαρε. Ο ίδιος περιέγραφε την οικογένεια του ως "Καθολικούς σοσιαλιστές".

Όταν ήταν μικρό παιδί, ο Καρτιέ Μπρεσόν, διέθετε μια φωτογραφική μηχανή Box Brownie, που χρησιμοποιούσε για να παίρνει φωτογραφίες στις διακοπές, ενώ αργότερα πειραματιζόταν με μία view camera 3x4 ιντσών. Μεγάλωσε με τον παραδοσιακό γαλλικό αστικό τρόπο και μιλούσε στους γονείς του στον πληθυντικό. Ο πατέρας του ήταν σίγουρος ότι ο γιος του θα συνέχιζε την οικογενειακή επιχείρηση αλλά ο ίδιος ήταν ισχυρογνώμων και απωθούνταν από αυτή την προοπτική.
Τα πρώτα χρόνια

Ο Καρτιέ Μπρεσόν φοίτησε στο Παρίσι στην Εκόλ Φενελόν (École Fénelon), ένα Καθολικό σχολείο. Μετά από αρκετές αποτυχημένες προσπάθειες να μάθει μουσική, ο θείος του Λουί, ένας ταλαντούχος ζωγράφος, τον εισήγαγε στην ελαιογραφία. «Η ζωγραφική έγινε η εμμονή μου από τότε που ο "Μυθικός μου πατέρας", ο αδερφός του πατέρα μου, με οδήγησε στο στουντιό του στις διακοπές των Χριστουγέννων του 1913, όταν ήμουν 5 ετών. Εκεί έζησα στην ατμόσφαιρα της ζωγραφικής, εισέπνευσα τους καμβάδες». Τα μαθήματα ζωγραφικής του θείου Λουί, όμως, κόπηκαν σύντομα όταν αυτός πέθανε στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Το 1927, σε ηλικία 19 ετών, ο Καρτιέ Μπρεσόν μπήκε σε μία ιδιωτική σχολή καλών τεχνών και στην Lhote Academy, το Παριζιάνικο στούντιο του κυβιστή ζωγράφου και γλύπτη Αντρέ Λοτ (André Lhote). Η φιλοδοξία του Lhote ήταν να συνενώσει την κυβιστική άποψη της πραγματικότητας με τις μορφές της κλασσικής τέχνης και να συνδέσει την κλασσική Γαλλική παράδοσης των Νικολά Πουσέν και Ζακ-Λουί Νταβίντ με τον Μοντερνισμό. Ο Καρτιέ Μπρεσόν σπούδασε επίσης ζωγραφική με τον Jacques Émile Blanche, που έκανε πορτέτα κοινωνικών και πολιτικών προσώπων. Την ίδια περίοδο διάβαζε Ντοστογιέφσκι, Σοπενάουερ, Ρεμπώ, Νίτσε, Μαλλαρμέ, Φρόιντ, Προυστ, Τζόις, Χέγκελ, Ένγκελς και Μαρξ. Ο Lhote έπαιρνε τους μαθητές του και επισκέπτονταν το Μουσείο του Λούβρου για να μελετήσουν κλασσική τέχνη και Παριζιάνικες γκαλερί για να δουν καινοτόμα μοντέρνα τέχνη. Το ενδιαφέρον του Καρτιέ Μπρεσόν για την μοντέρνα τέχνη συνδυαζόταν με το θαυμασμό του για τα έργα της Αναγέννησης - όπως τα αριστουργήματα των Γιαν βαν Άικ, Πάολο Ουτσέλλο (Paolo Uccello), Μαζάτσο (Masaccio) και Πιέρο ντελλα Φραντσέσκα (Piero della Francesca). Ο Καρτιέ Μπρεσόν θεωρούσε πολλές φορές τον Lhote ως τον καθηγητή φωτογραφίας του, χωρίς φωτογραφική μηχανή.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.610079795693398.1073741865.108511895850193&type=1  

Henri Cartier-Bresson...Photographe (22-8-1908 au 3-8-2004) Henri Cartier-Bresson (Henri Cartier-Bresson, 22 août 1908 - 3 août 2004) était un photographe français. Il est considéré comme l'un des photographes les plus importants du XXe siècle et notamment l'un des "pères" du photojournalisme. Son travail a acquis une reconnaissance universelle dans le monde entier. Bresson appartenait à l'une des familles les plus riches de France. Il étudie la peinture dans les années 1920 et se lance dans la photographie dans les années 1930. Il visite l'Espagne en 1937 pendant la guerre civile dans le pays et en 1940, il est arrêté par les Allemands et emprisonné pendant 3 ans. Il s'évade en 1943, arrive en France et rejoint la résistance, où il participe à des équipes de photographes et dirige les tournages et photographies de l'occupation et de la libération de Paris. Parallèlement, il réalise les portraits photographiques de divers artistes. En 1946, Bresson retourne aux États-Unis pour organiser une exposition au Museum of Modern Art de New York. En 1947, il co-fonde avec Robert Capa et David Seymour, l'agence de presse internationale Magnum, dont il restera membre jusqu'en 1966. Il est mort chez lui à Paris à l'âge de 96 ans. Cartier Bresson est né à Chanteloup-en-Brie dans le département de la Seine-et-Marne en France et était l'aîné de cinq frères et sœurs. Son père était un riche producteur de textile, dont les fils étaient présents dans toutes les trousses de couture françaises. La famille de sa mère était composée de marchands de coton et de propriétaires terriens de Normandie, où il a passé une partie de son enfance. La famille Cartier-Bresson résidait dans un quartier bourgeois de Paris près du Pont de l'Europe et lui apporta un soutien financier pour développer son intérêt pour la photographie de manière plus indépendante que ses autres contemporains. Il dessine également à ses heures perdues. Il a qualifié sa famille de "socialistes catholiques". En tant que petit enfant, Cartier Bresson possédait un appareil photo Box Brownie, qu'il utilisait pour prendre des photos en vacances, expérimentant plus tard un appareil photo 3x4 pouces. Il a grandi dans la tradition bourgeoise française et s'est adressé à ses parents au pluriel. Son père était sûr que son fils poursuivrait l'entreprise familiale, mais lui-même était opiniâtre et repoussé par cette perspective. Les jeunes années Cartier Bresson a étudié à Paris à l'École Fénelon, une école catholique. Après plusieurs tentatives infructueuses d'apprentissage de la musique, son oncle Louis, peintre de talent, l'initie à la peinture à l'huile. "La peinture est devenue mon obsession depuis que mon 'Père Mythique', le frère de mon père, m'a emmené dans son atelier pendant les vacances de Noël de 1913 quand j'avais 5 ans. Là, je vivais dans l'atmosphère de la peinture, je respirais les toiles." Cependant, les cours de peinture de l'oncle Louis furent bientôt écourtés lorsqu'il mourut pendant la Première Guerre mondiale. En 1927, à l'âge de 19 ans, Cartier Bresson entre dans une école d'art privée et à l'Académie Lhote, l'atelier parisien du peintre et sculpteur cubiste André Lhote. L'ambition de Lhote était de fusionner la vision cubiste de la réalité avec les formes d'art classiques et de lier la tradition française classique de Nicolas Poussin et Jacques-Louis David au modernisme. Cartier Bresson a également étudié la peinture avec Jacques Émile Blanche, qui a peint des portraits de personnalités sociales et politiques. Parallèlement, il lisait Dostoïevski, Schopenhauer, Rimbaud, Nietzsche, Mallarmé, Freud, Proust, Joyce, Hegel, Engels et Marx. Lhote emmenait ses étudiants visiter le musée du Louvre pour étudier l'art classique et les galeries parisiennes pour voir l'art moderne innovant. L'intérêt de Cartier-Bresson pour l'art moderne se conjuguait à son admiration pour les œuvres de la Renaissance - comme les chefs-d'œuvre de Jan van Eyck, Paolo Uccello, Masaccio et Piero della Francesca. Cartier-Bresson a souvent considéré Lhote comme son professeur de photographie, sans appareil photo. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου