Δευτέρα 1 Αυγούστου 2022

ΕΛΓΙΝΕΙΑ

  

πηγή: http://visaltis.blogspot.gr/2012/07/blog-post_19.html?spref=fb

Η καταστροφική λεηλασία του μνημείου άρχισε το 1801.
Ο δισδάρης της Ακρόπολης βλέποντας τους λίθους του ναού να κατακρημνίζονται από το 300μελές συνεργείο του Έλγιν και τα θρυμματισμένα κομμάτια μιας μετόπης να διασκορπίζονται, επιχείρησε να ματαιώσει την προσπάθεια των Άγγλων.

Ήταν ανελέητη όμως η ισχύς της προστάτιδος Μεγάλης Δυνάμεως.

Κιβώτια άρχισαν να συσκευάζονται και να μεταφέρονται φορτωμένα με τους θεούς των Ελλήνων.
Ο Παρθενώνας, το Ερεχθείο, ο Ναός της Απτέρου Νίκης, τα Προπύλαια, όλα λεηλατούνταν.
Τα πρώτα κιβώτια με τα γλυπτά φορτώθηκαν στο ιδιωτικό πλοιάριο του Έλγιν “Μέντωρ”, στον Πειραιά, τον Ιανουάριο του 1802.

Το πλοίο λίγες μέρες αργότερα ναυάγησε έξω από τα Κύθηρα, παραμένοντας στον βυθό του Αιγαίου περίπου έναν μήνα.
Στον Βρετανό πρόξενο στα Κύθηρα ο Έλγιν θα γράψει: “Τα κιβώτια περιέχουν πέτρες χωρίς ιδιαίτερα μεγάλη αξία, αλλά είναι για μένα πολύ σημαντικό νατις περισώσω”.
Οι θεοί των Ελλήνων ταξίδεψαν οριστικά τον Φεβρουάριο του 1803 με το πλοίο Braakel για τη σκοτεινή Γηραιά Αλβιώνα.

Το 1807 τα μάρμαρα του Παρθενώνα εκτέθηκαν για το κοινό στο σπίτι του λόρδου στο
Park Lane.
Η έκθεση έκλεισε μετά από δύο χρόνια και παρέμεινε προσιτή μόνο σε προνομιούχους επισκέπτες.
Οικονομικές δυσπραγίες οδήγησαν τον Έλγιν σε σκέψεις για την οικονομική εκμετάλλευση της συλλογής, με τη μετατροπή του σπιτιού του στο Park Lane σε ιδιωτικό μουσείο και στην καθιέρωση εισιτηρίου για το κοινό.
Άλλη σκέψη του ήταν να την κληροδοτήσει στο βρετανικό κράτος.
Στις αρχές του 1810 το Βρετανικό Μουσείο προσέγγισε τον Έλγιν προκειμένου να εξασφαλίσει τη συλλογή.

Τον Ιούνιο του 1816, ύστερα από μια μακροχρόνια συζήτηση με εκτεταμένες και έντονες διαφωνίες, η Βρετανική Βουλή των Κοινοτήτων ψήφισε ένα διάταγμα: “ ο ανωτέρω αναφερόμενος λόρδος συμφώνησε να πουλήσει τα γλυπτά αυτά δια το ποσόν των τριάντα χιλιάδων λιρών, υπό τον όρο ότι όλη η παραπάνω αναφερόμενη συλλογή θα παραμείνει αδιαχώριστη στο Βρετανικό Μουσείο και ανοικτή για επιθεώρηση και θα φέρει την ονομασία “Ελγίνεια Μάρμαρα” και ο ανωτέρω αναφερόμενος λόρδος και κάθε πρόσωπο που θα αποκτά τον τίτλο του λόρδου του Έλγιν θα πρέπει να προστίθεται στους επίτροπους του Βρετανικού Μουσείου”.

Κατά την σύνοδο της Βουλής των Κοινοτήτων στις 7 Ιουνίου 1816 ο βουλευτής Hugh Hammerslay κάνει την πρώτη καταγεγραμμένη πρόταση για την επιστροφή των μαρμάρων.
Πρότεινε μάλιστα να φυλαχθούν προσεκτικά στο Βρετανικό Μουσείο “μέχρι να ζητηθούν από τους τωρινούς ή τους οποιουσδήποτε κυρίους της πόλης των Αθηνών”.

Τα μάρμαρα απετέλεσαν πάλι αντικείμενο διαμάχης σε μια ανταλλαγή απόψεων, οι οποίες δημοσιεύτηκαν σε συνέχειες το 1890-`91 στο περιοδικό του Λονδίνου Nineteenth Century.
Στη συζήτηση έλαβε μέρος και ο Κωνσταντίνος Καβάφης, γράφοντας ότι “η τιμιότης είναι η καλλιτέρα πολιτική και τιμιότης εις την περίπτωση των Ελγινείων Μαρμάρων σημαίνει απόδοσις”.
Το θέμα επανήλθε το 1924, όταν ο Harold Nicolson, της Υπηρεσίας Μέσης Ανατολής του Βρετανικού Υπουργείου Εξωτερικών, πρότεινε στην επέτειο της εκατονταετηρίδας από τον θάνατο του Byron στο Μεσολόγγι (19 Απριλίου 1824) να επιστραφεί η μία Καρυάτιδα του Ερεχθείου, την οποία είχε μεταφέρει ο Έλγιν στην Αγγλία.

Τη δεκαετία του 1960 ο Colin Mclnnes με την εκτενή αρθρογραφία του επανέφερε στο προσκήνιο το θέμα της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα.
Πρότεινε μάλιστα να γίνει η αρχή με την επιστροφή της Καρυάτιδας και του κίονα από το Ερεχθείο.
Το 1938, κατά τη διάρκεια του καθαρισμού τους, τα μάρμαρα υπέστησαν ανεπανόρθωτες ζημιές, μετά την λείανσή τους με μεταλλικές βούρτσες!

Η επανόρθωση μάλιστα της ζημιάς επιτεύχθηκε με τη χρήση ενός είδους κεριού αναμεμιγμένου με τέιον, για να δοθεί στα μάρμαρα απόχρωση “λευκού ιριδισμού” όμοια με την αρχική τους την οποία έχει κάθε σπασμένη επιφάνεια λευκού μαρμάρου.
Τμήματα μάλιστα των γλυπτών ίσως να σμιλεύτηκαν εκ νέου.

Οι λεπτομέρειες του δεύτερου αυτού βανδαλισμού βρίσκονται ακόμα επτασφράγιστες στα βρετανικά απόρρητα μυστικά έγγραφα και στα ημερολόγια συντήρησης του Βρετανικού Μουσείου, επιτείνοντας, 60 χρόνια αργότερα, την ένοχη σιωπή και την αμηχανία των “υπευθύνων” φορέων του Βρετανικού Μουσείου και του Κοινοβουλίου.

Πηγή: (Απόσπασμα από "Λεηλασίες αρχαιοτήτων")- ARKOLEON

source: http://visaltis.blogspot.gr/2012/07/blog-post_19.html?spref=fb 

The disastrous looting of the monument began in 1801. The bisdar of the Acropolis, seeing the stones of the temple being precipitated by the 300-member crew of Elgin and the shattered pieces of a metope being scattered, tried to frustrate the effort of the English. But the power of the Great Power protector was merciless. Boxes began to be packed and transported loaded with the gods of the Greeks. The Parthenon, the Erechtheion, the Temple of Apterus Nike, the Propylaia, all were looted. The first boxes of sculptures were loaded onto Elgin's private ship Mentor in Piraeus in January 1802. A few days later the ship was wrecked outside Kythira, remaining at the bottom of the Aegean for about a month. To the British consul in Kythira, Elgin will write: "The boxes contain stones of no particularly great value, but it is very important for me to save them." The gods of the Greeks set sail for good in February 1803 on the ship Braakel to dark Old Albion. In 1807 the Parthenon marbles were exhibited to the public at the lord's house at Park Lane. The exhibition closed after two years and remained accessible only to privileged visitors. Financial difficulties led Elgin to consider the economic exploitation of the collection, by converting his house in Park Lane into a private museum and establishing a ticket for the public. His other thought was to bequeath it to the British state. In the early 1810s the British Museum approached Elgin to secure the collection. In June 1816, after a long debate with extensive and heated disagreements, the British House of Commons passed an order: “the above-mentioned lord has agreed to sell these sculptures for the sum of thirty thousand pounds, on condition that the whole the above-mentioned collection shall remain undivided in the British Museum and open for inspection and shall bear the name of the "Elginia Marbles" and the above-mentioned lord and every person who shall acquire the title of lord of Elgin shall be added to the commissioners of the British Museum." During the session of the House of Commons on 7 June 1816 Hugh Hammerslay MP made the first recorded motion for the return of the marbles. He even suggested that they be carefully kept in the British Museum "until requested by the present or any lords of the city of Athens". The marbles were again the subject of controversy in an exchange of views, which were published in succession in 1890-`91 in the London journal Nineteenth Century. Constantinos Cavafis also took part in the discussion, writing that "honesty is the best policy and honesty in the case of the Elginian Marbles means performance". The issue came up again in 1924, when Harold Nicolson, of the Middle East Service of the British Foreign Office, suggested on the centenary of Byron's death at Messolonghi (19 April 1824) that the one Erechtheion Caryatid, which had been carried by Elgin in England. In the 1960s, Colin Mclnnes brought the issue of the return of the Parthenon Marbles back to the fore with his extensive article. He even suggested that the beginning should be made with the return of the Caryatid and the column from the Erechtheum. In 1938, during their cleaning, the marbles were irreparably damaged, after being polished with metal brushes! The repair of the damage was actually achieved by using a type of wax mixed with thion, to give the marbles a "white iridescence" shade similar to the original one that every broken white marble surface has. In fact, parts of the sculptures may have been sculpted anew. The details of this second act of vandalism are still sealed in the British classified secret documents and in the maintenance logs of the British Museum, exacerbating, 60 years later, the guilty silence and embarrassment of the "responsible" bodies of the British Museum and Parliament. Source: (Excerpt from "Loots of Antiquities")- ARKOLEON

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου