Τρίτη 22 Μαρτίου 2022

Πλαστός με καλαμποκάλευρο απο Δυτ. Μακεδονία


Μια ακόμα νηστίσιμη συνταγή απ τη κ. Μαίρη Πανσγάκου

ΥΛΙΚΑ

800 γρ. καλαμποκάλευρο/
1 i/2 λ. νερό/
1 1/2 κιλό διάφορα Χόρτα για πίτες (ζοχοί, σπανάκι, λάπαθα, καυκαλήθρες)/
1 ι φλ.τσ. άνηθο ψιλοκομμένο/
1 φλ.τσ. φρέσκα κρεμμυδάκια ψιλοκομμένα/
1/2 φλ. τσ. πράσο ψιλοκομμένο/
1 φλ. τσ. ελαιόλαδο/αλάτι και μπόλικο άσπρο πιπέρι

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ 

1. Πλένουμε, στραγγίζουμε και ψιλοκόβουμε τα Χόρτα. Τα βάζουμε σε σουρωτήρι, με τον άνηθο, τα κρεμμυδάκια, τα πράσα και τα αλατίζουμε ελαφρά.
Τα τρίβουμε με τα χέρια μας μέχρι να μαραθούν εντελώς και να βγάλουν όλα τα υγρά τους και τα αφήνουμε να στραγγίσουν. 

2. Σε βαθειά αντικολλητική κατσαρόλα ρίχνουμε όλο το νερό, λίγο αλάτι και λίγο πιπέρι.Όταν πάρει βράση, ρίχνουμε σιγά-σιγά καλαμποκάλευρο ανακατεύοντας συνεχώς με ξύλινη κουτάλα για να μη σβολιάσει.'0ταν το μείγμα αρχίσει να πήζει και να ξεκολλάει από τα τοιχώματα της κατσαρόλας, σβήνουμε και κατεβάζουμε την κατσαρόλα από τη φωτιά.

3. Λαδώνουμε ένα στρογγυλό ταψί και απλώνουμε τον μισό χυλό* 
Από πόνω ρίχνουμε τα στραγγισμένα χορταρικά και το υπόλοιπο πιπέρι. Ραντίζουμε με λίγο ελαιόλαδο και σκεπάζουμε με τον υπόλοιπο χυλό.

4. Ραντίζουμε τον χυλό με λίγο ελαιόλαδο και πασπαλίζουμε με λίγο καλαμποκάλευρο. Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 180 βαθμούς πάνω-κάτω και ψήνουμεγια 1 ώρα περίπου. Αφήνουμε την πίτα να κρυώσει λίγο, πριν την κόψουμε.

Οι πίτες της υπαίθρου κλείνουν μέσα τους τόση νοστιμιά, τόσα μυρωδάτα υλικά που είναι ένα χορταστικό γεύμα κάθε στιγμή της ημέρας.

Σήμερα 22 Μαρτίου Αγίας Δροσιδας και των 5 παρθένων

Ταράξακο κ Κιχώριο απ τη σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ που σχεδιαστηκε απο Βασ. Κωνσταντινέα
Ταράξακο κ Κιχώριο απ τη σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ που σχεδιαστηκε απο Βασ. Κωνσταντινέα

Σήμερα 22 Μαρτίου 

Αγίας Δροσίδας και των 5 παρθένων

Για μεγεθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό

Τανάτσετο ή άγριο χρυσάνθεμο ή καρυοφίλλι

Τανάτσετο  - άγριο χρυσάνθεμο
Τανάτσετο  - άγριο χρυσάνθεμο

Σε ένα παλιό ένθετο "τα βότανα στη ζωή μας" υπάρχει και 

αυτό το βότανο το εντομοαπωθητικό που χρειάζεται ωστόσο 

μεγάλη προσοχή στη χρήση του


για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό

Δευτέρα 21 Μαρτίου 2022

Σήμερα 21 Μαρτίου Θωμά πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως,

Γραμματόσημο ΕΛΤΑ απο τη σειρά Ελληνικές Ανασκαφές
 Γραμματόσημο ΕΛΤΑ απο τη σειρά για τις Ελληνικές Ανασκαφές Αναμνηστική σειρά του 1976 για τον Ερρίκο Σλήμαν  δε σχεδίαση - προσαρμογή  Π. Γράββαλου και Β. Κωνσταντινέα
 

 Σήμερα 21 Μαρτίου 

Θωμά πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, 

Βηρύλλου επισκόπου Κατάνης, Μαρτύρων Δομνίνου και Φιλήμονος των εκ Θεσσαλονίκης

 
για μεγέθυνση ροδάκι να ανλίξει με φακό

 

 
 
Από το σύνδεσμο πιο κάτω , έχομε  το συναξάρι  του Οσίου Ιακώβου του Ομολογητού
 
Ὁ Ὅσιος Ἰάκωβος ὁ Ὁμολογητὴς ἀκολούθησε τὸν ἀσκητικὸ βίο ἀπὸ πολὺ μικρὴ ἡλικία. 
Ἔγινε μοναχός, ἀφοῦ προηγουμένως εἶχε ἤδη προετοιμάσει τὸν ἑαυτό του μὲ νηστεία, ἀγρυπνία, προσευχὴ καὶ τὴν μελέτη τῶν Θείων Γραφῶν καὶ μετέπειτα ἀξιώθηκε νὰ ἀνέλθει στὸ Ἐπισκοπικὸ ἀξίωμα.
 
 Στὰ χρόνια τῶν ἀσεβῶν εἰκονομάχων, ἐπειδὴ ἐξαναγκάστηκε ἀπὸ ἐκείνους νὰ ἀρνηθεῖ τὴν προσκύνηση τῶν Ἁγίων καὶ σεπτῶν εἰκόνων καὶ ἐπειδὴ δὲν πρόδωσε τὴν πατρώα εὐσέβεια, ὑπέμεινε πολλοὺς πειρασμούς, ἐξορίες καὶ ἄλλες κακουχίες, ποὺ ἐπινόησαν ἐναντίων του οἱ ἀσεβεῖς. 
 
Στὴν συνέχεια παράδωσε τὴν μακάρια ψυχή του στὰ χέρια τοῦ Θεοῦ, γιὰ τὸν Ὁποῖο ἀγωνίσθηκε μέχρι τὸν θάνατο μὲ προθυμία καὶ ἱερὸ ζῆλο. Γι’ αὐτὸ καὶ ὀνομάζεται Ὁμολογητής.
Ὁ Ἅγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης, ἀναφέρει κάποιον Ὁμολογητὴ Ἰάκωβο, ὁ ὁποῖος πέθανε τὸ ἔτος 818 μ.Χ., ἀλλὰ δὲν ἀναφέρει ὅτι ἦταν Ἐπίσκοπος.

https://www.synaxarion.gr/gr/sid/2993/sxsaintinfo.aspx

Κυριακή 20 Μαρτίου 2022

Σήμερα 20 Μαρτίου Γρηγορίου του Παλαμά, Β' Κυριακή των νηστειών, ...

Σίλυβο το μαριανό απ τη σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΤΥΔΑ των ΕΛΤΑ Η σειρά σχεδιάστηκε από την Βασιλική Κωνσταντινέα και κυκλοφόρησε προς το τέλος του 1989
Σίλυβο το μαριανό απ τη σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΤΥΔΑ των ΕΛΤΑ Η σειρά σχεδιάστηκε από την Βασιλική Κωνσταντινέα και κυκλοφόρησε προς το τέλος του 1989

Σήμερα 20 Μαρττίου
Γρηγορίου του Παλαμά, Β' Κυριακή των νηστειών, Αγίας Κλαυδίας, Αγίου Ροδιανού

 

Ο θείος αυτός πατέρας, καταγόταν από την Ασία και ανετράφη από παιδί στην βασιλική αυλή της Κωνσταντινούπολης. Τελείωσε τις σπουδές του στη φιλοσοφία, ρητορική και φυσική. Στη λογική, κατά την αποφοιτήριο διάλεξή του ενώπιον του αυτοκράτορα και των αξιωματούχων, ο πρύτανης του πανεπιστημίου ανεφώνησε με θαυμασμό ότι αν ήταν παρών και ο ίδιος Aριστοτέλης θα τον επαινούσε.

Μετά τις σπουδές του όμως, απέρριψε τη προσφορά υψηλών αξιωμάτων του αυτοκράτορα, εγκατέλειψε τα βασίλεια και από είκοσι χρονών ασκήτευσε στο Άγιον Όρος. Πρώτα στην Λαύρα του Βατοπεδίου κατόπιν στη Λαύρα του Αθανασίου καθώς και στην ερημική τοποθεσία Γλωσσία, σημερινή Προβάτα. Αναχώρησε από το Όρος για τα Ιεροσόλυμα, αλλά στην Θεσσαλονίκη είδε σε όραμα τον Άγιο Δημήτριο που του απαίτησε να μείνει και να μονάσει εκεί κοντά. Μόνασε τότε στη Βέροια και τριάντα χρονών έγινε ιερέας. Εκεί πλήθη μοναχών και λαϊκών προσέτρεχαν να τον συμβουλευθούν.

 Μετά πέντε χρόνια και λόγω εισβολής των Σέρβων επέστρεψε στον Άθωνα σε κοντινό κελί της Μεγίστης Λαύρας, όπου έφθασε σε μεγάλα ύψη φωτισμού και εκεί σε όραμα έλαβε εντολή να ασχοληθεί με δογματικά θέματα. Κατόπιν λόγω της φήμης του αναγκάσθηκε να γίνει ηγούμενος για ένα χρόνο στη μονή Εσφιγμένου. Αργότερα έγινε και αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης για δώδεκα χρόνια, αλλά μόνο στα μισά παρέμεινε λόγω περιπετειών, από τη δράση του, μέχρι και φυλακής.

Παραστάθηκε στις συγκροτηθείσες συνόδους του 1341 και 1347 και πολέμησε τις κακοδοξίες των δυτικόφρονων Βαρλαάμ και Ακινδύνου.
Έγραψε πολλά θεολογικά συγγράμματα ιδιαίτερα δογματικά για να καταπολεμήσει τους αιρετικούς, όπως περί του Αγίου Πνεύματος, καθώς και επιστολές στους αντιησυχαστές, επίσης διάφορα ομολογιακά κείμενα. Είναι ο θεολόγος της χάριτος, του ακτίστου φωτός.

Μετά στασιμότητα πολλών αιώνων ο Γρηγόριος πέτυχε να ανανεώσει την θεολογική ορολογία και να δώσει νέες κατευθύνσεις στη θεολογική σκέψη. Ξεκίνησε από προσωπικές εμπειρίες και απέδειξε ότι το έργο της θεολογίας είναι ασύγκριτα ανώτερο από της φιλοσοφίας και επιστήμης. Αξιολογεί την έξω σοφία ως περιορισμένη, αναφέροντας δύο γνώσεις, την θεία και την ανθρώπινη και δύο Θεϊκά δώρα, τα φυσικά για όλους και τα υπερφυσικά ή πνευματικά που δίδονται όποτε θέλει ο Θεός και μόνο στους καθαρούς και αγίους, στους τελείους. Η θεολογία ολοκληρώνεται δια της θεοπτίας. 

Οι αντίπαλοι του Παλαμά πίστευαν στο χωρίο του Ιωάννου ότι «τον Θεόν ουδείς εώρακε πώποτε» και κατηγορούσαν τους μοναχούς που είχαν θεοπτία, ως ομφαλοσκόπους. Ο Γρηγόριος αντέτεινε ότι ο Κύριος είπε: «οι καθαροί στην καρδία τον Θεόν όψονται» (Ματθ. 5,8). Θεμελιώδης προσφορά του Γρηγορίου στην θεολογία είναι η διάκριση στην ουσία και ενέργεια του Θεού. Η ύπαρξη του Θεού συνίσταται σε δύο. Στην ουσία Του, η οποία είναι άκτιστη, ακατάληπτη και αυθύπαρκτη και ονομάζεται κυριολεκτικά θεότης (εδώ αναφέρεται το ουδείς εώρακε) και στις ενέργειές Του, οι λεγόμενες ιδιότητες ή προσόντα που είναι μεν άκτιστες, αλλά καταληπτές. Άλλο λοιπόν η θεότης και άλλο η βασιλεία, η αγιότης κ.λ.π.
Ο άνθρωπος είναι μίγμα δύο διαφόρων κόσμων και συγκεφαλαιώνει όλη την κτίση. Ακολουθώντας την Πατερική γραμμή σε σύγκριση με τη πλατωνική και βαρλααμική ανθρωπολογία, θεωρεί ότι το σώμα του ανθρώπου δεν είναι πονηρό, αλλά αποτελεί κατοικία του νου, αφού μάλιστα καθίσταται και του Θεού κατοικία, έτσι μαζί με τη ψυχή καθιστά τον άνθρωπο ενιαίο και αδιάσπαστο σύνολο. Η αναγέννηση του ανθρώπου γίνεται με το βάπτισμα και η ανακαίνιση με την θεία Ευχαριστία. Είναι τα δύο θεμελιώδη μυστήρια, της θείας οικονομίας.
Το ουσιωδέστερο στοιχείο της διδασκαλίας του αγίου Γρηγορίου Παλαμά συνίσταται στην ανύψωση του ανθρώπου υπεράνω αυτού του κόσμου. Η εμπειρία της θεώσεως είναι δυνατή από εδώ με την παράδοξο σύνδεση του ιστορικού με του υπεριστορικού. Το φως που είδαν οι μαθητές του Χριστού στο Θαβώρ, το φως που βλέπουν οι καθαροί ησυχαστές σήμερα και η υπόστασις των αγαθών του μέλλοντος αιώνος αποτελούν τις τρείς φάσεις ενός και του αυτού πνευματικού γεγονότος, σε μια υπερχρόνια πραγματικότητα.
Προβάλλει λοιπόν η Εκκλησία την μνήμη του στη δεύτερη Κυριακή, ως συνέχεια, τρόπον τινά και επέκταση της πρώτης Κυριακής, της Ορθοδοξίας. Η μνήμη του αγίου Γρηγορίου Παλαμά είναι ένα είδος δευτέρας «Κυριακής της Ορθοδοξίας»
Κοιμήθηκε σε ηλικία 63 χρονών στις 14 Νοεμβρίου από ασθένεια και αγιοποιήθηκε σύντομα. Το ιερό του λείψανο σώζεται σήμερα στη μητρόπολη της Θεσσαλονίκης. 

https://www.synaxarion.gr/gr/sid/3022/sxsaintinfo.aspx

για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό

Σάββατο 19 Μαρτίου 2022

Σερ Άρθουρ Τσαρλς Κλαρκ

 

Ο Σερ Άρθουρ Τσαρλς Κλαρκ (αγγλικά: Sir Arthur Charles Clarke, 16 Δεκεμβρίου 1917 - 19 Μαρτίου 2008) ήταν Άγγλος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας.

Γεννήθηκε στο Μάινχεντ του Σόμερσετ, στην Αγγλία, στις 16 Δεκεμβρίου του 1917. Σπούδασε φυσική και μαθηματικά στο Κινγκς Κόλετζ, στο Λονδίνο. Υπηρέτησε ως υποσμηναγός στη RAF την περίοδο 1941-1946 και ήταν ειδικός στα ραντάρ και στις επικοινωνίες. Το 1945 ήταν ο πρώτος που πρότεινε τη χρήση δορυφόρων σε γεωστατική τροχιά για την αναμετάδοση ραδιοκυμάτων.

Παντρεύτηκε το 1953 και πήρε διαζύγιο το 1964 χωρίς να αποκτήσει τέκνα. Το 1954 ανέλαβε μια υποβρύχια εξερεύνηση και φωτογράφισε τον βυθό στους υφάλους της Αυστραλίας και τις ακτές της Κεϋλάνης, γεγονός που επηρέασε τη συγγραφική του καριέρα και τον ώθησε να δηλώσει πως η κατάδυση είναι η κοντινότερη εμπειρία στη διαστημική πτήση. 

Το 1956 μετανάστευσε στη Σρι Λάνκα όπου διέμεινε ως τον θάνατό του. Σχολίασε για λογαριασμό του τηλεοπτικού δικτύου CBS τις πτήσεις στη Σελήνη των διαστημοπλοίων Απόλλων 11, 12 και 15, ενώ με τα βιβλία του υπήρξε προπαγανδιστής της εξερεύνησης του διαστήματος. Ήταν εταίρος σε πολλούς επιστημονικούς συλλόγους και πρόεδρος της Αγγλικής Διαπλανητικής Εταιρίας (British Interplanetary Society). Για τις επιστημονικές εργασίες του τιμήθηκε με διακρίσεις και βραβεία από αγγλικά και αμερικανικά επιστημονικά ιδρύματα. Χρίστηκε ιππότης το 1998.

Πέθανε σε ηλικία 90 ετών στις 19 Μαρτίου του 2008 στο Κολόμπο της Σρι Λάνκα από χρόνια αναπνευστική ανεπάρκεια που ήταν αποτέλεσμα παλαιότερης προσβολής πολιομυελίτιδας.

Ο Άρθουρ Κλαρκ υπήρξε από του πρωτοπόρους της σκληρής επιστημονικής φαντασίας και συνήθως συγκαταλέγεται στους τρεις σπουδαιότερους συγγραφείς του χώρου, μαζί με τον Ισαάκ Ασίμοφ και τον Ρόμπερτ Χαϊνλάιν. Έχει δηλώσει ότι ο ίδιος επηρεάστηκε περισσότερο από τη λογοτεχνία του Όλαφ Στάπλεντον, κεντρικό μοτίβο της οποίας είναι η εξέλιξη του ανθρώπινου είδους και η σχέση του με τον κόσμο. Στα έργα επιστημονικής φαντασίας του ίδιου του Κλαρκ βασική θεματολογία είναι η ενόραση για το κοντινό ή το απώτερο μέλλον, η διερεύνηση των όρων για ζωή στο διάστημα και η απελευθέρωση του Ανθρώπου, βάσει αυστηρών επιστημονικών δεδομένων, ενώ όχι σπάνια η πλοκή τους αντικατοπτρίζει το κοσμικό μυστήριο.

 Η μεταφυσική του φλέβα, οι μυστικιστικές του ανησυχίες αλλά και η ενασχόλησή του με το παραφυσικό έγιναν αισθητά με τα μυθιστορήματα «Η πόλη και τ' άστρα», «Οι Επικυρίαρχοι» και το γνωστότερο διήγημά του «Ο Φρουρός» (Sentinel, γραμμένο το 1948), το οποίο αποτέλεσε αρχικό υλικό για το σενάριο της κινηματογραφικής επιτυχίας 2001: Οδύσσεια του Διαστήματος, που σκηνοθετήθηκε από τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ το 1968. 

Το 2001, το οποίο θεωρείται μια από τις καλύτερες κινηματογραφικές ταινίες επιστημονικής φαντασίας, έγινε ταυτόχρονα και μυθιστόρημα από τον Κλαρκ, ενώ η επιτυχία του οδήγησε τον συγγραφέα να γράψει τρεις συνέχειες, τα «2010: Οδύσσεια 2», «Οδύσσεια 2061» και «3001: Η Τελική Οδύσσεια», εκ των οποίων η πρώτη, προσαρμοσμένη στο ψυχροπολεμικό κλίμα της εποχής και με ένα εμφανές ειρηνιστικό μήνυμα, μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1984 από τον Πίτερ Χάιαμς. 

Κεντρική ιδέα της Οδύσσειας του Διαστήματος αλλά και των Επικυρίαρχων είναι η καταγωγή και εξέλιξη του Ανθρώπου, είτε με τη βοήθεια της τεχνολογίας είτε χωρίς, και η επαφή του με το υπερβατικό. Ωστόσο ο ίδιος ο Κλαρκ είχε δηλώσει σε συνέντευξη του πως ήταν άθεος, καθώς και πως δεν πίστευε σε παραφυσικά γεγονότα παρά μόνο ως φαινόμενα δυνάμενα να ερμηνευθούν επιστημονικώς.

περισσότερα στην πηγή https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CF%81%CE%B8%CE%BF%CF%85%CF%81_%CE%9A%CE%BB%CE%B1%CF%81%CE%BA

Σαμπούκος

Σαμπούκος 


Για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό
 
Από ένα παλιό φυλλάδιο ένθετο σε μια εφημερίδα βρήκαμε πληροφορίες για εντομοαπωθητικά βότανα
όπως είναι και ο Σαμπούκο;  ή κουφοξυλιά.  Ο Θεόφραστος και ο Διοσκουρίδης το ονομάζουν "ακτέα"

Σήμερα 19 Μαρτίου Αγίων Χρυσάνθου κ Δαρείας

Μήκων η ροιάς  σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ ΕΛΤΑ
Μήκων η ροιάς  σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ ΕΛΤΑ έκδοση με θέμα τα αγριολούλουδα της Ελλάδας. Η σειρά σχεδιάστηκε από την Βασιλική Κωνσταντινέα και κυκλοφόρησε προς το τέλος του 1989

 Σήμερα 19 Μαρτίου Αγίων Χρυσάνθου κ Δαρείας των Μαρτύρων

Χρόνια πολλά!!

Χρύσανθος Χρυσάνθη Δαρεία

Για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό

Παρασκευή 18 Μαρτίου 2022

Σήμερα 18 Μαρτίου Β΄Χαιρετισμοί , Αγίου Εδουάρδου Αγγλίας


Μολόχη η αγρία  -  σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ
Μολόχη η αγρία  -  σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ έκδοση με θέμα τα αγριολούλουδα της Ελλάδας. Η σειρά σχεδιάστηκε από την Βασιλική Κωνσταντινέα και κυκλοφόρησε προς το τέλος του 1989

Σήμερα 18 Μαρτίου Β΄Χαιρετισμοί , 

Αγίου Εδουάρδου Αγγλίας 

Χρόνια Πολλά!

Εδουάρδος

Ὁ Ἅγιος Ἐδουάρδος ἦταν υἱὸς τοῦ βασιλέως τῆς Ἀγγλίας Ἔντγκαρ. Ὁ Ἅγιος, παρὰ τὸ γεγονὸς τοῦ μεγάλου ἀξιώματός του, διακρινόταν γιὰ τὴν ἁγνότητα καὶ εὐσέβειά του. 
Δολοφονήθηκε, μετὰ τριετία ἀπὸ τῆς ἀνόδου του στὸν θρόνο, ἀπὸ τὴν μητριά του Ἐλφρίδα καὶ ἐνταφιάσθηκε σὲ τόπο ἄγνωστο καὶ σὲ μεγάλο βάθος. 
Τὸ λείψανό του βρέθηκε ἀκέραιο, ὅταν ἐπάνω ἀπὸ τὸ σημεῖο τοῦ τάφου του ἔλαμπε οὐράνιο φῶς. Σήμερα τὸ λείψανο τοῦ Ἁγίου Ἐδουάρδου φυλάσσουν Ὀρθόδοξοι Ρώσοι μοναχοὶ τῆς Διασπορᾶς σὲ μονὴ κοντὰ στὸ Λονδίνο.
Ὁ Ἅγιος Ἐδουάρδος μαρτύρησε τὸ ἔτος 978 μ.Χ.
 
για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό
 

Ἀκάθιστος Ὕμνος – Β’ Στάσις

Ἤκουσαν oἱ ποιμένες,
τῶν Ἀγγέλων ὑμνούντων,
τὴν ἔνσαρκον Χριστοῦ παρουσίαν·
καὶ δραμόντες ὡς πρὸς ποιμένα,
θεωροῦσι τοῦτον ὡς ἀμνὸν ἄμωμον,
ἐν γαστρὶ τῆς Μαρίας βοσκηθέντα,
ἥν ὑμνοῦντες εἶπον·
Χαῖρε, Ἀμνοῦ καὶ Ποιμένος Μῆτερ,
χαῖρε, αὐλὴ λογικῶν προβάτων.
Χαῖρε, ἀοράτων ἐχθρῶν ἀμυντήριον,
χαῖρε, Παραδείσου θυρῶν ἀνοικτήριον.
Χαῖρε, ὅτι τὰ οὐράνια συναγάλλεται τῇ γῇ,
χαῖρε, ὅτι τὰ ἐπίγεια συγχορεύει οὐρανοῖς.
Χαῖρε, τῶν Ἀποστόλων τὸ ἀσίγητον στόμα,
χαῖρε, τῶν Ἀθλοφόρων τὸ ἀνίκητον θάρσος.
Χαῖρε, στερρὸν τῆς πίστεως ἔρεισμα,
χαῖρε, λαμπρὸν τῆς Χάριτος γνώρισμα.
Χαῖρε, δι' ἧς ἐγυμνώθη ὁ Ἅδης,
χαῖρε, δι' ἧς ἐνεδύθημεν δόξαν.
Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε.

Θεοδρόμον ἀστέρα,
θεωρήσαντες Μάγοι,
τῇ τούτου ἠκολούθησαν αἴγλῃ·
καὶ ὡς λύχνον κρατοῦντες αὐτόν,
δι' αὐτοῦ ἠρεύνων κραταιὸν Ἄνακτα,
καὶ φθάσαντες τὸν ἄφθαστον,
ἐχάρησαν αὐτῷ βοῶντες·
Ἀλληλούια.

Ἴδον παῖδες Χαλδαίων,
ἐν χερσὶ τῆς Παρθένου,
τὸν πλάσαντα χειρὶ τοὺς ἀνθρώπους·
καὶ Δεσπότην νοοῦντες αὐτόν,
εἰ καὶ δούλου μορφὴν ἔλαβεν,
ἔσπευσαν τοῖς δώροις θεραπεῦσαι,
καὶ βοῆσαι τῇ Εὐλογημένῃ·
Χαῖρε, ἀστέρος ἀδύτου Μήτηρ,
χαῖρε, αὐγὴ μυστικῆς ἡμέρας.
Χαῖρε, τῆς ἀπάτης τὴν κάμινον σβέσασα,
χαῖρε, τῆς Τριάδος τοὺς μύστας φωτίζουσα.
Χαῖρε, τύραννον ἀπάνθρωπον ἐκβαλοῦσα τῆς ἀρχῆς,
χαῖρε, Κύριον φιλάνθρωπον ἐπιδείξασα Χριστόν.
Χαῖρε, ἡ τῆς βαρβάρου λυτρουμένη θρησκείας,
χαῖρε, ἢ τοῦ βορβόρου ρυομένη τῶν ἔργων.
Χαῖρε πυρὸς προσκύνησιν παύσασα,
χαῖρε, φλογὸς παθῶν ἀπαλλάττουσα.
Χαῖρε, πιστῶν ὁδηγὲ σωφροσύνης,
χαῖρε, πασῶν γενεῶν εὐφροσύνη.
Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε.

Κήρυκες θεοφόροι,
γεγονότες οἱ Μάγοι,
ὑπέστρεψαν εἰς τὴν Βαβυλῶνα,
ἐκτελέσαντές σου τὸν χρησμόν,
καὶ κηρύξαντές σε τὸν Χριστὸν ἅπασιν,
ἀφέντες τὸν Ἡρώδην ὡς ληρώδη,
μὴ εἰδότα ψάλλειν·
Ἀλληλούια.

Λάμψας ἐν τῇ Αἰγύπτῳ,
φωτισμὸν ἀληθείας ἐδίωξας,
τοῦ ψεύδους τὸ σκότος·
τὰ γὰρ εἴδωλα ταύτης Σωτήρ,
μὴ ἐνέγκαντά σου τὴν ἰσχὺν πέπτωκεν,
οἱ τούτων δὲ ρυσθέντες,
ἐβόων πρὸς τὴν Θεοτόκον·
Χαῖρε, ἀνόρθωσις τῶν ἀνθρώπων,
χαῖρε, κατάπτωσις τῶν δαιμόνων.
Χαῖρε, τὴν ἀπάτης τὴν πλάνην πατήσασα,
χαῖρε, τῶν εἰδώλων τὴν δόξαν ἐλεγξασα.
Χαῖρε, θάλασσα ποντίσασα Φαραὼ τὸν νοητόν,
χαῖρε, πέτρα ἡ ποτίσασα τοὺς διψῶντας τὴν ζωὴν.
Χαῖρε, πύρινε στῦλε ὁδηγῶν τοὺς ἐν σκότει,
χαῖρε, σκέπη τοῦ κόσμου πλατυτέρα νεφέλης.
Χαῖρε, τροφὴ τοῦ μάνα διάδοχε,
χαῖρε, τρυφῆς ἁγίας διάκονε.
Χαῖρε, ἡ γῆ τῆς ἐπαγγελίας,
χαῖρε, ἐξ ἧς ρέει μέλι καὶ γάλα.
Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε.

Μέλλοντος Συμεῶνος,
τοῦ παρόντος αἰῶνος,
μεθίστασθαι τοῦ ἀπατεῶνος,
ἐπεδόθης ὡς βρέφος αὐτῷ,
ἀλλ' ἐγνώσθης τούτω καὶ Θεὸς τέλειος·
διόπερ ἐξεπλάγη σου τὴν ἄρρητον σοφίαν,
κράζων·

Ἀλληλούια.

Πέμπτη 17 Μαρτίου 2022

Τηγανόψωμα απο την Χαλκίδα

Τηγανόψωμα απο την Χαλκίδα
Τηγανόψωμα απο την Χαλκίδα

 Σε ένα παλιό ένθετο βρήκα συνταγές τις Σαρακοστής 

από την κ. Μαίρη Παναγάκου

 Τηγανόψωμα απο την Χαλκίδα

 ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ 4-6 ΑΤΟΜΑ: 

1 κιλό αλεύρι για ζυμωτό ψωμί

67Ο γρ. χλιαρό νερό

18 γρ. μαγιά σε σκόνη

1 κ. γλ. αλάτι

1/4 κ. γλ. ζάχαρη

2-3 μέτρια ξερά κρεμμύδια ψιλοκομμένα

3 κ.σ. ελαιόλαδο για το ζυμάρι

 αρκετό λάδι για το τηγάνισμα

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ:

Βάζουμε σε πήλινη λεκάνη το αλεύρι και στο κέντρο του ρίχνουμε τη μαγιά, τη ζάχαρη, το αλάτι και το χλιαρό νερό.         

 Αρχίζουμε να ζυμώνουμε μέχρι να απορροφήσει όλο το αλεύρι, το ζυμάρι να ξεκολλάει από τα τοιχώματα της λεκάνης και η ζύμη νο είναι μολακή και εύπλαστη,         

Σκεπάζουμε και αφήνουμε τη ζύμη να φουσκώσει. 

 Μετά από 1/2 ώρα, ξαναζυμώνουμε και ετοιμάζουμε τα τηγανόψωμα.           

Χωρίζουμε το ζυμάρι σε 4 μπάλες, πασπαλίζουμε με αλεύρι τον πάγκο που θα το ανοίξουμε και ξεκινάμε με το πρώτο μπαλάκι. 

Με τον πλάστη ανοίγουμε ένα λεπτό στρογγυλό φύλλο.                

Το αλείφουμε με 1 κ. γλ λάδι κοι απλώνουμε 2-3 κ.σ. κρεμμύδι ψιλοκομμένο.            

Διπλώνουμε το φύλλο στα τέσσερο ώστε να σκεπαστούν τα κρεμμύδιο,

Αν θέλουμε περισσότερη νοστιμιά, κόβουμε τα κρεμμύδια σε λεπτές ροδέλες και τα σοτάρουμε ελαφρά με 1 κ. γλ.  λάδι σε τηγάνι, μέχρι να ξανθύνουν,

Πατάμε και ανοίγουμε το τηγανόψωμο, ώστε να γίνει στρογγυλό και διορθώνουμε με τα χέρια μας.

Ανοίγουμε με τη μύτη ενός μαχαιριού μια τρυπούλα στο κέντρο. 

Βάζουμε αρκετό λάδι στο τηγάνι και τηγανίζουμε τα τηγανόψωμα ένα ένα γυρίζοντάς τα, για να ροδίσουν και από τις δύο πλευρές.       

Σερβίρουμε τα τηγανόψωμα ζεστά, με χοντρό αλάτι, με ζάχαρη, μέλι ή πετιμέζι.