Γειά σας και χαρά σας! ......... Λίγο πολύ όλοι την έχουμε την δόση μας και εγώ λίγο παραπάνω και επιπλέον μια δόση αυτοσαρκασμού ......... Ελπίζω να σας αρέσει το περιεχόμενο που δημιουργώ εδώ κάθε μέρα ...... Σας ευχαριστώ!
Ενα από τα αγαπημένα σνακ μικρών και μεγάλων και ο αχώριστος φίλος μας για σινεμά είναι το ποπ κορν, δηλαδή το φουσκωμένο καλαμπόκι που έχει τη δική του ιστορία.
Οι «σαν σύννεφα» φουσκωμένοι κόκκοι του καβουρδισμένου καλαμποκιού ήταν μια από τις αγαπημένες συνήθειες των ανθρώπων των σπηλαίων. Αυτό αποδεικνύεται από αρχαιολογικά ευρήματα σύμφωνα με αρχαιολογικά ευρήματα μέχρι και ηλικίας 5.000 ετών κάποιο που εντοπίστηκε στο Νέο Μεξικό.
Οι ιθαγενείς το απολάμβαναν ως γεύμα κάνοντας έναν - έναν τους σπόρους να σκάνε πάνω στη φλόγα κρατώντας τον με μια αυτοσχέδια λαβίδα ωστόσο το χρησιμοποιούσαν και για να φτιάξουν μπύρα και σούπες αλλά ακόμα και για να κατασκευάσουν κοσμήματα.
Στις 22 Φεβρουαρίου 1630, ο Κουαντακένα, ένας Ινδιάνος από τη φυλή των Γουαμπανοάγκ, έδειξε πώς φτιάχνει το ποπ κορν στους Βρετανούς αποίκους του Πλίμουθ της Μασαχουσέτης.
Και έτσι διαδόθηκε στον κόσμο όλο.
Οι Ευρωπαίοι το λάτρεψαν και το έτρωγαν για πρωινό μαζί με κρέμα και ζάχαρη. Στη συνέχεια, έγινε απαραίτητο συνοδευτικό για το δείπνο της Ημέρας των Ευχαριστιών.
Το ποπ κορν έγινε ακόμα πιο γνωστό τον 19ο αιώνα, όταν πλανόδιοι μικροπωλητές έστηναν τους πάγκους τους σε πάρκα, πανηγύρια και κάθε υπαίθρια γιορτή..
Αργότερα τα καροτσάκια βρέθηκαν και έξω από κινηματογράφους.Αυτό δεν άρεσε στους αιθουσάρχες, διότι δεν ήθελαν να αποσπάται η προσοχή των θεατών κατά τη διάρκεια της προβολής.
Όμως το φιλοθεάμον κοινό αγαπούσε το ποπ κορν και το επέβαλε συγχρόνως με το θέαμα Έτσι καθιερώθηκε το ποπ κορν και όπως αποδείχτηκε προς όφελος της επιχείρησης καθώς οι κινηματογράφοι απέκτησαν νέα έσοδα.
Το ποπ κορν ήταν γλυκό ως τον Β΄ Παγκ. πόλεμο . Τότε όμως υπήρχε έλλειψη ζάχαρης και γι αυτό έγινε αλμυρό και έτσι παραμένει μέχρι σήμερα.
Οι Αμερικανοί έχουν την πρωτιά στην κατανάλωση ποπ-κορν, με 65 κιλά ανά άτομο ετησίως.
Ο Γρηγόρης Πιερή Αυξεντίου (Λύση Αμμοχώστου, 22 Φεβρουαρίου 1928 - Μονή Μαχαιρά, Λευκωσία, 3 Μαρτίου 1957) ήταν Ελληνοκύπριος αγωνιστής της ΕΟΚΑ, κατά τον Απελευθερωτικό Αγώνα του 1955-59 εναντίον της Αγγλικής κατοχής.
Ήταν δεύτερος στην ιεραρχία της οργάνωσης, και σκοτώθηκε από τους Άγγλους σε μάχη που δόθηκε κοντά στην Ιερά Μονή Μαχαιρά. Κατά τη διάρκεια του αγώνα ήταν κυρίως γνωστός με το ψευδώνυμο Ζήδρος, ενώ εκ των υστέρων ονομάστηκε «Σταυραετός του Μαχαιρά».
Μετά θάνατον, τιμήθηκε από την Ελληνική πολιτεία με τον βαθμό του Αντιστράτηγου. Ο Αυξεντίου γεννήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου του 1928 στο χωριό Λύση που βρίσκεται ανάμεσα στη Λευκωσία και στην Αμμόχωστο.
Γονείς του ήταν ο Πιερής και η Αντωνία Αυξεντίου, και είχε μία μικρότερη αδελφή, την Χρυστάλα.Φοίτησε στο Δημοτικό Σχολείο του χωριού του και κατόπιν στο Γυμνάσιο της Αμμοχώστου, το πλησιέστερο προς τη Λύση.
Αφού αποφοίτησε από το Γυμνάσιο, πήγε στην Ελλάδα με σκοπό να σπουδάσει στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, όμως στις εξετάσεις δεν κατάφερε να εισαχθεί.Κατετάχθη στον Ελληνικό στρατό και πέρασε από τη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών Πεζικού, ενώ παράλληλα μελετούσε φιλολογία για να μπει στην φιλοσοφική σχολή Αθηνών.
Απολύθηκε από το Στρατό ως Έφεδρος Ανθυπολοχαγός Πεζικού και στη συνέχεια υπηρέτησε στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα για λίγους μήνες, προτού και επιστρέψει στην Κύπρο το 1952, όπου εργάστηκε μαζί με τον πατέρα του και αρραβωνιάστηκε. περισσότερες πληροφορίες εδώ
Ο Όσιος Αθανάσιος ο ομολογητής γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και από μικρός είχε την επιθυμία να ακολουθήσει την οδό του μοναχισμού. Σε νεαρή ηλικία κατέφυγε στη Μονή του Παυλοπετρίου, που βρίσκεται κοντά στη Νικομήδεια και έλαβε το μοναχικό σχήμα.
Διακρίθηκε στην πνευματική άσκηση και στην καλλιέργεια κάθε αρετής, σε σημείο που να συνδέεται πνευματικά με ονομαστούς πατέρες, όπως το Θεόδωρο Στουδίτη (Στουδίου) και Ιωάννη, ηγούμενο της Μονής Καθαρών. Αγωνίσθηκε σθεναρά κατά των εικονομάχων, συμβάλλοντας στην αναστήλωση των ιερών εικόνων. Η αντιεικονομαχική δράση του τον ενέπλεξε σε μεγάλες ταλαιπωρίες, αφού, με διαταγή του εικονομάχου αυτοκράτορα Λέοντα Ε΄, υποβλήθηκε σε φρικτά βασανιστήρια και υπέστη εξορίες.
Οι μέχρι τέλους του βίου του αγώνες για την επικράτηση της Ορθοδοξίας τον ανέδειξαν σε ομολογητή της πίστεως και αποτελούν για τους Χριστιανούς κάθε εποχής αξιόπιστο παράδειγμα προς μίμηση.
Η Οσία Ανθούσα η ομολογήτρια, την οποία εορτάζουμε σήμερα, έζησε τον 8ο αιώνα μ.Χ. Οι γονείς της, Στρατήγιος και Φεβρωνία, διακρίνονταν για την ευσέβειά τους και με όμοιο τρόπο ανέθρεψαν και τη θυγατέρα τους.
Η Ανθούσα παρ’ όλες τις προτάσεις, για να προχωρήσει σε γάμο και δημιουργία οικογένειας, επέλεξε την οδό της ολοκληρωτικής αφοσίωσης στο Θεό. Και όταν πέθαναν οι γονείς της, δεν μετέβαλλε την απόφασή της και αφιέρωσε την πατρική περιουσία της σε φιλανθρωπικούς και ιερούς σκοπούς. Στην Ανθούσα, οφείλεται η ανέγερση δύο μονών. Αυτή του Μαντινέου, με ναό αφιερωμένο στην Αγία Άννα, και αυτή των αγίων Αποστόλων, που χρησιμοποιήθηκε ως γυναικεία Μονή.
Όταν από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Κοπρώνυμο διατάχθηκε σκληρός διωγμός κατά των αγίων εικόνων και των υποστηρικτών τους, το μοναστήρι της Όσιας Ανθούσας, υπήρξε από τα πιο ένθερμα κέντρα της Ορθοδοξίας. Γι’ αυτό και η Οσία στην αρχή βασανίστηκε. Αλλά όταν, με την πρόνοια του Θεού, η Αγία Ανθούσα προέβλεψε ότι η άρρωστη βασίλισσα θα διέφευγε το θάνατο και θα γεννούσε δίδυμα, τότε αγαπήθηκε πολύ απ’ αυτή. Η Βασίλισσα υποστήριξε ποικιλότροπα το μοναστήρι της Οσίας Ανθούσας. Έτσι αυτή, αδιατάρακτη πλέον, συνέχισε το θεάρεστο έργο της μέχρι που κοιμήθηκε ειρηνικά.
πανοραμικά η πάνω παραλία της Ιεράπετρας με επεξεργασία απο Μ.Κυμάκη
Σήμερα 21 Φεβρουαρίου Ευσταθίου αρχιεπισκόπου Αντιοχείας, Ιωάννου Γ' πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως
απο το Αγιολόγιο (φ.μ.Κυμάκη)
Ο Άγιος Ευστάθιος γεννήθηκε στη Σίδη της Παμφυλίας Ήταν μια από τις σπουδαιότερες εκκλησιστικές φυσιογνωμίες του 3ου αιώνα. Έγινε γνωστός για την επιμονή του να διδάσκεται σωστά το Ευαγγέλιο. Διετέλεσε Επίσκοπος Βερροίας στη Συρία και συμμετείχε στην Α΄Οικουμενική σύνοδο 325.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας. Στη συνέχεια ως Αρχιεπίσκοπος Αντιόχειας συνετέλεσε δραστικά στη διάδοση και εδραίωση της ορθοδοξίας.
Το 330 οι Αρειανοί συγκάλεσαν Σύνοδο εναντίον του και τον κατηγόρησαν ότι ήταν οπαδός του Σαβέλιου (αιρετικός) . Με συκοφαντίες και ψευδομαρτυρίες κατάφεραν να τον εκτοπίσουν σε εξορία στην ΤραΙανούπολη της Θράκης όπου και πέθανε οσιακά.
Αργότερα αποκαταστάθηκε η αλήθεια και ο Ευστάθιος ανακηρύχθηκε Άγιος της εκκλησίας μας. Ο Ιωάννης ο Χρυσόστολος εκφώνησε γι αυτό,εγκωμιαστικόν λόγον.
Το έτος 482 μ.Χ. μεταφέρθηκαν τα ιερά λείψανα του Αγίου από την Τραϊανούπολη στην Αντιόχεια.
Έχω ένα ημερολόγιο που εκδόθηκε το 1965 από την Μονή Οσίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου στη Λυκόβρυση Αττικής.
Δεν ξέρω τί γίνεται σήμερα αλλά ξέρω ότι τότε η Μονή ήταν πολύ δημοφιλής θρησκευτικός προορισμός. Θυμάμαι τη γιαγιά μου που έπαιρνε κάθε μήνα το περιοδικό της Μονής.
Τώρα λοιπόν διαβάζοντας λίγο το ημερολόγιο σκέφτηκα να φτιάξω μια σχετική ανάρτηση με πληροφορίες από αυτό το βιβλιαράκι.
Η Οσία Ειρήνη τού Χρυσοβαλάντου (έτσι πρέπει να λέγεται) δεν έχει καμία σχέση με την Μεγαλομάρτυρα Αγία Ειρήνη που εορτάζει 5 Μαίου.
Η Οσία Ειρήνη δεν είναι μάρτυρας. Έζησε και τέλειωσε η ζωή της ως Ηγουμένη σε Μονή με 300 μοναχές. Η μνήμη της εορτάζεται 10 Αυγούστου με το νέο και 28 Ιουλίου με το παλιό.
Τώρα γιατί λέγεται "τού Χρυσοβαλάντου" ; Η απάντηση είναι : διότι υπήρξε Ηγουμένη της Μονής τού Χρυσοβαλάντου στην Κωνσταντινούπολη. Όμως το θέμα δεν τελειώνει εδώ.
Η ιερή αυτή Μονή τού Χρυσοβαλάντου ήταν χτισμένη στον πέμπτο λόφο. Πρίν γίνει Μονή ήταν οικία κάποιου Πατρικίου κ δομέστικου (αξιωματούχος) της Ανατολής που είχε κάνει έγκλημα. Αργότερα είχε τύψεις και σκεπτόμενος την ώρα της κρίσεως για να εξιλεωθεί μετέτρεψε την οικία του σε ναόν του Αρχιστρατήγου Γαβριήλ ή κατ' άλλους του Αγίου Παντελεήμωνα ή και των δύο. Όταν έφτασε προς την ολοκλήρωσιν των κτισμάτων δεν είχε τα χρήματα που χρειαζόταν να τα τελειώσει και ήταν προβληματισμένος. Τότε βλέπει όνειρο τον Αρχιστράτηγο Γαβριήλ και του λέει "Άπελθε εις τόνδε τον τόπον πλησίον της του Άσπαρος κινστέρνης (δεξαμενής) και ευρήσεις βαλάντιον χρυσίου λιτρας εκατόν'
Έτσι κι έγινε βρήκε το χρυσό βάλαντο και τέλειωσε το ναό. Ένεκα αυτής της θαυμαστής ανακάλυψης ονόμασε τον τόπο Χρυσοβάλαντο. Αργότερα περί το έτος 840 ιδρύθηκε εκεί μια Μονή που είχε την ονομασία Χρυσοβάλαντου. Σ'αυτήν την Μονή η Οσία Ειρήνη χρημάτισε ως Ηγουμένη και ως εκ τούτου τής απεδόθη η ονομασία αυτή. Η Μονή ήταν για τον Αρχιστράτηγο Γαβριήλ και ετιμάτο 26 Ιουλίου μέρα των εγκαινίων του ναού.
Η Οσία Ειρήνη ανέδειξε την Μονή καθώς και ζώσα ακόμη θαυματουργούσε.
Σε κάποια άλλη ανάρτηση θα αναφερθούμε στο μήλο που δίδεται ως Αγίασμα.
Ο Άγιος Λέων γεννήθηκε στη Ραβένα της Ιταλίας . Οι γονείς του ήσαν ευγενείς αλλά και ευλαβείς.
Όταν τελείωσε τις σπουδές του χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος και αργότερα έγινε Επίσκοπος Κατάνης στη Σικελία.
Ήταν
προστάτης ορφανών και χηρών και συμπαραστεκόταν στο ποίμνιό του με
συμβουλές και διδαχές. Έκτισε τον ναό τη; Αγίας Λουκίας και
αντιμετώπισε δραστικά τους αιρετικούς με λόγους και με γραφές.
Είχε
το χάρισμα της θαυματουργίας και η φήμη του έφτασε μέχρι το παλάτι. Τον
προσκάλεσαν στην Κων/λη ο Λέοντας Δ΄ και ο Κων/νος ΣΤ΄όπου έλαβε πολλές
τιμές.
Η Αγία Φιλοθέη, (κατά κόσμον Ρηγούλα ή Ρεβούλα-Παρασκευή Μπενιζέλου), ήταν μοναχή με σημαντική φιλανθρωπική και κοινωνική δράση κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας του 16ου αιώνα. Η Ορθόδοξη Εκκλησία την έχει ανακηρύξει αγία και είναι στενά συνδεδεμένη με την πόλη των Αθηνών. Η μνήμη της τιμάται από την Ορθόδοξη Εκκλησία στις 19 Φεβρουαρίου.
Γεννήθηκε το 1522, σε οικογένεια γαιοκτημόνων, των Μπενιζέλων.
Η Ρηγούλα ή Ρεβούλα (Παρασκευούλα), όπως ήταν το κοσμικό της όνομα, ήταν κόρη του Αγγέλου Μπενιζέλου και της Σηρίγης Παλαιολογίνας, γόνου της ιστορικής βυζαντινής οικογένειας.
Το πατρικό σπίτι της Ρεβούλας βρισκόταν εκεί που σήμερα υψώνεται το μέγαρο Αρχιεπισκοπής Αθηνών γι’ αυτό άλλωστε, η οδός αυτή ονομάζεται οδός Αγίας Φιλοθέης.Η αγία ήταν ολιγογράμματη κατά το έθος της εποχής
Σε ηλικία 14 ετών οι γονείς της αποφάσισαν να την παντρέψουν με τον κατά πολύ μεγαλύτερό της Ανδρέα Χειλά ενάντια στη θέλησή της και σε τρία χρόνια, έμεινε χήρα.
Στα 17 της χρόνια ήταν όμορφη, πάμπλουτη, καταγόμενη από δύο αρχοντικές και σημαντικές οικογένειες, μορφωμένη και ελεύθερη. Έτσι ήταν περιζήτητη νύφη και οι σημαντικότερες οικογένειες της Αθήνας και όχι μόνο, την διεκδικούσαν για νύφη τους.
Όμως αυτή τη φορά η Ρεβούλα δήλωσε ότι θέλει να ακολουθήσει ασκητική ζωή. Επιδόθηκε σε φιλανθρωπικό έργο και δέκα χρόνια μετά το θάνατο των γονιών της εκάρη μοναχή με το όνομα Φιλοθέη. Η κοινωνική της δραστηριότητα
Η μοναχή Φιλοθέη άσκησε ένα είδος φιλανθρωπικού και ιεραποστολικού μοναχισμού
Πρώτα ανακαίνισε το ναΐσκο του Αγίου Ανδρέα, ο οποίος βρισκόταν στον περίβολο του πατρικού της αρχοντικού, μετατρέποντάς τον σε κοινόβιο. Το Καθολικό του Αγίου Ανδρέα και το πηγάδι της μονής της σώζονται μέχρι σήμερα στον περίβολο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Στο κοινόβιο αυτό εισήλθε πρώτη ως Ηγουμένη μαζί με άλλες μοναχές, κόρες επιφανών οικογενειών της Αθήνας.
Η ίδρυσή του πρέπει να τοποθετηθεί περί το 1571. Εκεί ζούσαν περί τις 150 μοναχές, ανάμεσα στις οποίες και μερικές εκχριστιανισμένες μουσουλμάνες, αλλά και Κύπριοι σκλάβοι μετά την πτώση της Κύπρου στους Τούρκους την ίδια περίοδο.
Εκείνη την εποχή, αρχίζει το φιλανθρωπικό, κοινωνικό, εκπαιδευτικό και εθνικό έργο της Φιλοθέης. Στο έργο αυτό αφιέρωσε την πατρική και προσωπική της περιουσία. Ιδρύει σχολεία, βιοτεχνικά και χειροτεχνικά εργαστήρια, νοσοκομεία, ξενοδοχεία, ορφανοτροφεία, κ.α. Διδάσκει στοιχειώδη οικοκυρική στις «μοναστηρίσιες». Το συγκρότημα αυτό ονομάζεται «Παρθενώνας» και εκεί βρίσκουν καταφύγιο και περίθαλψη (υλική και πνευματική) αδιακρίτως Έλληνες και Τούρκοι.
Προσφέρει μεγάλα ποσά για την απελευθέρωση των αιχμαλώτων, ενώ ιδιαιτέρως φροντίζει για τη φυγάδευση των γυναικών στα νησιά, προκαλώντας όλεθρο στα χαρέμια των Τούρκων.
Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Καθολικού επισκόπου Ζακύνθου προς τις αρχές της Βενετίας, η Φιλοθέη "εδέχθη εις το μοναστήρι πολλάς γυναίκας αμαρτωλάς που ήσαν έγκυοι και τας έκρυψεν εις το μοναστήρι ίνα μη τιμωρηθούν από τους Τούρκους".Παράλληλα, ιδρύει παραρτήματα στο Χαλάνδρι, τα Πατήσια, το Ψυχικό, την Καλογρέζα.
Στην περιοχή του Ψυχικού άνοιξε ένα πηγάδι για να ξεκουράζονται οι κατάκοποι αγρότες που δούλευαν ώρες κάτω από το ζεστό ήλιο και το νερό ήταν λιγοστό στην αττική γη. Λέγεται ότι από το ψυχικό αυτό της μοναχής Φιλοθέης πήρε η περιοχή το όνομά της. Ή πάλι πως έγραψε πάνω στο μαρμάρινο χείλος του πηγαδιού την λέξη «ψυχικόν» δηλωτικό της ψυχικής ωφέλειας.
Και η περιοχή της Καλογρέζας οφείλει το όνομά της από τη μονή που εκεί ίδρυσε η Φιλοθέη, τη μονή της Καλογραίας, όπως την αποκαλούσαν οι Αθηναίοι (και από παραφθορά της λέξης, μονή της Καλογρέζας, σύμφωνα με άλλη ετυμολογία, "καλογρέζα" σημαίνει "μοναχή" στην αρβανίτικη διάλεκτο).
Βασική επιδίωξη της Φιλοθέης ήταν η τόνωση του ορθόδοξου ιδεώδους και η διατήρηση της ελληνικής συνείδησης. Το έργο της, κατά βάση εθνικό και θρησκευτικό, ξεπέρασε τα όρια της Αθήνας και έγινε γνωστό σε όλη την Ελλάδα.
Αδιαμφισβήτητη ιστορική επιβεβαίωση για το έργο αυτό παρέχει η αλληλογραφία της Φιλοθέης με τη Γερουσία της Βενετίας (1583), από την οποία ζητούσε οικονομική βοήθεια.
Ο Όσιος Αγαπητός από την Καππαδοκία γεννήθηκε από
ευσεβείς γονείς. Αρκετά νέος πήγε σε ένα μοναστήρι κοντά στη Σίναο.
Με
την συμπαράσταση του Ηγούμενου διδάχτηκε τις Ιερές Γραφές και σύντομα
απέκτησε τη χάρη να θαυματουργεί.
Όταν
εστρατεύθη επί Λικινίου υπήρξε μάρτυρας του μαρτυρίου άλλων Χριστιανών
στρατιωτών οι οποίοι παρέδωσαν το πνεύμα για την πίστη. Και ο ίδιος
εκτυπήθη με ξίφος αλλά επέζησε κατά Θεική οικονομία.
Αργότερα
μετά την θητεία και επί Κωνσταντίνου του Μεγάλου αφοσιώθηκε ελεύθερα
στη μελέτη του Ιερού Ευαγγελίου. Ο Επίσκοπος της Σινάου τον χειροτόνισε
Πρεσβύτερο και αργότερα τον διαδέχτηκε.
Ο Όσιος Αγαπητός αφού αρχιεράτευσε θεοφιλώς, κοιμήθηκε με ειρήνη.
Ο Σαράντος Αγαπηνός, γνωστός με το ψευδώνυμο Τέλλος Άγρας (Γαργαλιάνοι Μεσσηνίας, 17 Φεβρουαρίου 1880 - † Καρυδιά Πέλλας, 7 Ιουνίου 1907) ήταν Έλληνας οπλαρχηγός που έλαβε μέρος στον Μακεδονικό Αγώνα.
Η ιστορία του απαθανατίστηκε σε τραγούδια, αλλά και στο μυθιστόρημα «Στα μυστικά του Βάλτου» της Πηνελόπης Δέλτα.
Το πραγματικό όνομα του Τέλλου Άγρα ήταν Σαραντέλος ή Σαράντος Αγαπηνός. Αν και τυπικά δηλώνονται ως τόπος γέννησής του οι Γαργαλιάνοι Μεσσηνίας, ο πραγματικός τόπος γέννησής του, το 1880, ήταν το Ναύπλιο, στο οποίο υπηρετούσε τότε, ως Εφέτης, ο Γαργαλιανιώτης πατέρας του Ανδρέας Αντωνίου Αγαπηνός, ο οποίος εν τέλει αποφάσισε να τον εγγράψει στα μητρώα αρρένων των Γαργαλιάνων Μεσσηνίας.
Ο Σαράντος καταγόταν από ιστορική οικογένεια των Γαργαλιάνων, την οικογένεια των Αγαπηνών, η οποία είχε σημαντικό ρόλο κατά την Επανάσταση του 1821. Ο προπάππος του Αντώνιος Αγαπηνός ήταν έφορος της επιμελητείας του Αγώνα του 1821. Ο αδελφός του παππού του, ο Διονύσιος Αγαπηνός, ήταν οπλαρχηγός και επικεφαλής 100 περίπου Γαργαλιανιωτών, με τους οποίους συμμετείχε σε διάφορες μάχες του Απελευθερωτικού Αγώνα, όπως στα Δερβενάκια, στην εκστρατεία των Αθηνών, στην μάχη που έγινε στην περιοχή των Παλαιών Πατρών και στην πολιορκία του Νιόκαστρου στην Πύλο.
Τόσο ο παππούς του καπετάν Άγρα, όσο και ο αδελφός του παππού του, υπογράφουν ως δημογέροντες των Γαργαλιάνων σε διάφορα έγγραφα της εποχής τους. Ο δε Διονύσιος Αγαπηνός ήταν μέλος της Φιλικής Εταιρείας. Ο Σαράντος Αγαπηνός είχε επίσης δυο αδελφούς, τον Αντώνη Αγαπηνό (Τρίπολη 1877 – Σύρος 1923) και τον Νίκο Αγαπηνό (Ναύπλιο 1890 – Μπένι Σουέφ Αιγύπτου 1947).
Σαν σήμερα το 1869 έγινε η πρώτη δοκιμή του "Ηλεκτρικού"
Μηχανή ατμήλατου σιδηροδρόμου στον Πειραιά
Ο Αστικός Σιδηρόδρομος Πειραιά – Κηφισιάς, γνωστός ως «Ηλεκτρικός», μετράει σχεδόν ενάμισι αιώνα ζωής.
Ατμοκίνητος αρχικά και ηλεκτροκίνητος αργότερα, ο σιδηρόδρομος συνέδεσε το 1869 την Αθήνα με τον Πειραιά, που μέχρι τότε οι άμαξες και τα παμφορεία ήταν το μόνο μέσο συγκοινωνίας μεταξύ τους.
Η πρώτη ιδέα για τη δημιουργία του τέθηκε από τον Φρειδερίκο Φεράλδη το 1835, ένα χρόνο αφότου η Αθήνα έγινε πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, αλλά απορρίφθηκε από την τότε κυβέρνηση. Οκτώ χρόνια αργότερα, το 1843, ο Αλέξανδρος Ραγκαβής επαναλαμβάνει δημόσια την πρόταση, αλλά και πάλι δεν υπήρξε ανταπόκριση.
Το 1855 ο πρωθυπουργός και υπουργός Εξωτερικών, Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, καταθέτει το πρώτο νομοσχέδιο για την ίδρυση σιδηροδρόμου Αθήνας – Πειραιά. Είναι ο Νόμος ΤΖ «περί συστάσεως σιδηροδρόμου Απ’ Αθηνών εις Πειραιά», ο οποίος δίνει το δικαίωμα εκμετάλλευσης στην εταιρία που θ’ αναλάμβανε το έργο για 55 χρόνια. Το 1857 το δικαίωμα αυτό αυξάνεται σε 75 χρόνια.
Έπειτα από ανεπιτυχείς προσπάθειες ανάθεσης του έργου, το 1867 κατακυρώνεται στον άγγλο επιχειρηματία Εδουάρδο Πίκερινγκ, ο οποίος το Νοέμβριο του ίδιου έτους αρχίζει να κατασκευάζει το έργο. Ένα χρόνο μετά, το 1868, ο Πίκερινγκ μεταβιβάζει τις υποχρεώσεις του στην ιδρυθείσα από όμιλο Ανώνυμη Εταιρία του «Απ’ Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου» – Σ.Α.Π. Α.Ε.
Στις 17 Φεβρουαρίου του 1869 η εταιρία έχει τελειώσει το έργο και γίνεται η πρώτη δοκιμή της διαδρομής.
Τα επίσημα εγκαίνια γίνονται μέσα σε ατμόσφαιρα γενικής χαράς, στις 27 Φεβρουαρίου 1869, με επιβάτες στο πρώτο δρομολόγιο τη Βασίλισσα Όλγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, υπουργούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες και άλλους επισήμους.
Επιτέλους, το όνειρο γίνεται πραγματικότητα. Η ατμομηχανή με 6 βαγόνια καλύπτει τη διαδρομή των 8 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραιά περίπου σε 19 λεπτά. Οι δύο πόλεις, Αθήνα και Πειραιάς, έχουν πλέον συνδεθεί με σιδερένιες γραμμές.