Εταίρα με άρπα και συμποσιαστής.
Χρονολογείται στα 430-420 π.Χ.
Τα ελληνικά μουσικά όργανα έτσι όπως εξελίχθηκαν σε μια μακρά χρονική
διαδρομή 4.000 χρόνων από το 2000 π.Χ. μέχρι το 2.000 μ.Χ περιλαμβάνει ο
συλλογικός τόμος «Ελληνικά Μουσικά Όργανα», που εξέδωσε το Τελλόγλειο
Ιδρυμα Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και
παρουσιάστηκε χθες στο Μέγαρο Μουσικής.
Τα ελληνικά μουσικά όργανα έτσι όπως εξελίχθηκαν σε μια μακρά χρονική
διαδρομή 4.000 χρόνων από το 2000 π.Χ. μέχρι το 2.000 μ.Χ περιλαμβάνει ο
συλλογικός τόμος «Ελληνικά Μουσικά Όργανα», που εξέδωσε το Τελλόγλειο
Ιδρυμα Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και
παρουσιάστηκε χθες στο Μέγαρο Μουσικής. Στο έργο αυτό φιλοξενούνται
πρωτότυπες μελέτες από διαφορετικές προσεγγίσεις, δηλ. το βλέμμα της
αρχαιολογίας και αρχαιογνωσίας, της φιλολογίας, της κατασκευής, του ήχου
που εκπέμπουν, της ακουστικής τους και των αλλαγών που έχουν υποστεί
ανά τους αιώνες και τις εποχές.
«Τα Ελληνικά Μουσικά
Όργανα» είναι το αποτέλεσμα πενταετούς έρευνας του Αρχείου Μουσικής
Εικονογραφίας και Φιλολογικών Πηγών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου
Θεσσαλονίκης, η οποία ολοκληρώθηκε με την επιστημονική επίβλεψη της
καθηγήτριας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά,
που είναι και γενική γραμματέας του ΔΣ στο Τελλόγλειο Ιδρυμα.
«Για πρώτη φορά εξετάζεται το ζήτημα της παρουσίας και της χρήσης των
μουσικών οργάνων στον ελλαδικό χώρο -υπογραμμίζουμε το «ελληνικών» γι΄
αυτό απουσιάζουν το πιάνο, το βιολί και άλλα όργανα που έρχονται από τη
Δύση- σε τέτοιο χρονικό εύρος, από τα προϊστορικά χρόνια έως τον 20ό
αιώνα. Δεν πρόκειται για μια συνεχή περιγραφή της ιστορίας τους, αλλά
σημαντικοί ειδικοί επιστήμονες συναφών κλάδων από τον διεθνή χώρο
αντιμετωπίζουν το θέμα από διαφορετική σκοπιά κάθε φορά, τη
μουσικολογική, την ιστορική του διάσταση, την εικονογραφική, τη
φιλολογική, την κατασκευαστική», δήλωσε η κ. Βουτυρά, προσθέτοντας ότι
για το λεύκωμα αυτό εργάστηκαν γνωστοί και καταξιωμένοι αρχαιολόγοι,
μουσικολόγοι, ιστορικοί, φιλόλογοι κ.ά.
Το βιβλίο
χωρίζεται σε 12 κεφάλαια, καθένα από τα οποία βλέπει τα ελληνικά μουσικά
όργανα από την πλευρά του συγγραφέα. Έτσι καταγράφονται οι φάσεις της
πορείας τους στον χρόνο, αλλά και οι μεταλλάξεις τους (σχήμα, ήχοι που
εκπέμπουν, μουσικές ανάγκες και τάσεις της εποχής) ανά τους αιώνες.
Πηγή: Έθνος
Διαβάστε περισσότερα Ἔρρωσο: 4.000 χρόνια ελληνικά μουσικά όργανα http://erroso.blogspot.com/2013/03/4000_13.html#ixzz2NdKspHjd
Γειά σας και χαρά σας! ......... Λίγο πολύ όλοι την έχουμε την δόση μας και εγώ λίγο παραπάνω και επιπλέον μια δόση αυτοσαρκασμού ......... Ελπίζω να σας αρέσει το περιεχόμενο που δημιουργώ εδώ κάθε μέρα ...... Σας ευχαριστώ!
Τρίτη 16 Αυγούστου 2022
«Τα Ελληνικά Μουσικά Όργανα»
Σπύρος Σκούρας
16 Αυγούστου 1971 πέθανε: Σπύρος Σκούρας Έλληνας κινηματογραφικό στέλεχος
Ο Σπύρος Π. Σκούρας (28 Μαρτίου, 1893 – 16 Αυγούστου, 1971) ήταν Ελληνικής καταγωγής Αμερικανός, διευθυντικό στέλεχος σε κινηματογραφικές εταιρείες και πρόεδρος της 20th Century Fox από το 1942 έως και το 1962. Η προφορά του στα αγγλικά, όντας μετανάστης στην Αμερική από την Ελλάδα, ήταν τόσο διαβόητη ώστε ο Μπομπ Χόουπ είχε πει κάποτε "Ο Σπύρος είναι εδώ (σ.σ. στην Αμερική) 20 χρόνια αλλά ακούγεται σαν να έρχεται την επόμενη εβδομάδα". Ο Σκούρας στη μακρόχρονη καριέρα του επέβλεψε την παραγωγή ταινιών όπως η μυθική Κλεοπάτρα του 1963 αλλά και τη δημιουργία του οικιστικού συγκροτήματος Century City στο Λος Άντζελες της Καλιφόρνια. Ο Σπύρος Σκούρας ήταν ένας εκ των πρωτεργατών για τη δημιουργία του Greek War Relief Association, ενός ανθρωπιστικού οργανισμού που έστερξε την Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου (1940-41) και της κατοχής.
Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΠΙΖΑΣ
http://lefobserver.blogspot.gr/2008/04/blog-post_18.html?spref=fb
LEANING TOWER OF PISA - Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΠΙΖΑΣ
Θαύμα Θαυμάτων: Ο Πύργος της Πίζας
Γιατί γέρνειΈνα απ’ τα μεγαλύτερα θαύματα του κόσμου και απ’ τα πιο μεγαλόπρεπα μνημεία είναι ο Πύργος της Πίζας.
Ο
Πύργος αυτός έχει ύψος 58,36 μέτρα από τα θεμέλια και 55 μέτρα από την
βάση. Το συνολικό του βάρος είναι 14.453 τόνοι. Στις 7 Ιανουαρίου
έκλεισε τις πύλες του λόγο κινδύνου να καταρρεύσει. Επί 800 χρόνια, το
καμπαναριό του καθεδρικού ναού της Πίζας, που στεκόταν σε μια εύθραυστη
ισορροπία «φλερτάροντας» με τους νόμους της βαρύτητας, είχε δημιουργήσει
μεγάλο θαυμασμό αλλά και πολλές απορίες.
Μήπως σχεδιάστηκε για να
γέρνει; Κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου πολέμου δεν έπαθε τίποτα!
Αρχικά λένε πως το σχέδιο ξεκίνησε από τον αρχιτέκτονα Bonanno Pisano.
Νεότερες έρευνες λένε πως δημιουργός του είναι ο Diotisalvi. Ο Πύργος
άρχισε να χτίζεται το 1063. Δεν βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, κοντά
στον ποταμό Άρνο, αλλά στα βορειοδυτικά τείχη της πόλης. Επίσης
βρίσκεται στο πίσω μέρος του καθεδρικού ναού, διαγώνια προς την
ανατολική πλευρά. Το πιθανότερο είναι ότι το χρησιμοποιούσαν σαν ένα
είδος φάρου αλλά και ως παρατηρητήριο.
Ο
οχταώροφος Πύργος άρχισε να γέρνει όταν οι εργάτες σήκωσαν τον τρίτο
όροφο, περίπου 5 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών. Η αιτία είναι η
σύσταση του εδάφους που δεν αντέχει τέτοια βαριά οικοδομήματα.
Το
1350 τοποθέτησαν το καμπαναριό. Οι εργασίες όμως διακόπηκαν πολλές
φορές. Οι λόγοι δεν ήταν μόνο η κλήση του Πύργου, αλλά και οι πόλεμοι
της Πίζας με τη Γένοβα και τη Φλωρεντία.
Προβλημάτισε πολλούς η
κλίση του Πύργου και έτσι έψαχναν λύσεις για να γίνει κάθετος. Το 1992
τοποθέτησαν στο εσωτερικό του ηλεκτρονικά όργανα, που παρακολουθούσαν
τις κινήσεις του με κάθε λεπτομέρεια. Στην συνέχεια, εντόπισαν πως ο
Πύργος όχι απλά έγερνε αλλά και περιστρεφόταν. Γι’ αυτό και τοποθέτησαν
στη βόρεια πλευρά αντίβαρο 600 τόνων. Το πρόβλημα αυτό λύθηκε. Το 1995 ο
Πύργος υποχώρησε και χρειάστηκε πάρα πολλές εργασίες ώστε να «σωθεί».
Το
συνολικό κόστος ήταν 27.000.000 ευρώ. Δικαίως ξοδεύτηκαν τόσα χρήματα
γιατί ο Πύργος είναι πάλι ανοιχτός και όλοι μπορούν να ξανανεβούν τα 293
σκαλιά. Ήταν, είναι και θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα θαύματα του
κόσμου.
Μάργκαρετ Μίτσελ
16 Αυγούστου 1949) πέθανε: Μάργκαρετ Μίτσελ Αμερικανίδα συγγραφέας
Η Μάργκαρετ Μίτσελ (Margaret Munnerlyn Mitchell, 8 Νοεμβρίου 1900 - 16 Αυγούστου 1949) ήταν Αμερικανίδα συγγραφέας και δημοσιογράφος.
Έγινε διάσημη σε όλο τον κόσμο με το βιβλίο της Όσα παίρνει ο άνεμος που εκδόθηκε το 1936. Το βιβλίο κέρδισε το Εθνικό βραβείο Βιβλίου της Αμερικής το έτος 1936 καθώς και το Βραβείο Πούλιτζερ (Μυθοπλασίας) του 1937.
Το βιβλίο μεταφέρθηκε και στον κινηματογράφο το 1939 με τον ίδιο τίτλο Όσα Παίρνει ο Άνεμος (ταινία) και με πρωταγωνιστές την Βίβιαν Λη και τον Κλαρκ Γκέιμπλ και έγινε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του αμερικανικού κινηματογράφου.
Μόλις το 1996 κυκλοφόρησε η και νουβέλα που είχε γράψει στα νεανικά της χρόνια, το Lost Laysen,
καθώς και μια συλλογή με τα άρθρα που είχε γράψει κατά τη διάρκεια της
τετράχρονης σταδιοδρομίας της ως δημοσιογράφου στην εφημερίδα The
Atlanta Journal.
Πέθανε στις 16 Αυγούστου 1949 σε τροχαίο ατύχημα στην Ατλάντα.
Άγιος Nεομάρτυς Σταμάτιος ο εκ του Bόλου
16 Αυγούστου 1680 πέθανε: Άγιος Nεομάρτυς Σταμάτιος ο εκ του Bόλου
Ο Nεομάρτυς Σταμάτιος ο εκ Πηλίου (αναφέρεται και ως εξ Αγίου Γεωργίου Νηλείας ή εκ Ζαγοράς) είναι Άγιος της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας. Μαρτύρησε στην Κωνσταντινούπολη το έτος 1680 στις 16 Αυγούστου (κατ' άλλους στις 15). Η μνήμη του τιμάται σύμφωνα με παλιούς Συναξαριστές, την 16η Αυγούστου και σύμφωνα με νεότερη απόφαση της Ι. Μητροπόλεως Δημητριάδος, την πρώτη Κυριακή μετά την 16η Αυγούστου.
Πίνακας περιεχομένων
1 Βιογραφία - Μαρτύριο του Αγίου
2 Εορτή
3 Συναξαριστής
4 Απολυτίκιο
5 Ακολουθίες
6 Βιβλιογραφία - Παραπομπές
7 Πηγές - Εξωτερικοί Σύνδεσμοι
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
Η ύπαρξη γυναικείων αγώνων στην αρχαία Ολυμπία είναι ένα από τα
καλύτερα κρυμμένα μυστικά της ιστορίας! Κι όμως, η ύπαρξή τους είναι
τεκμηριωμένη πέρα από κάθε αμφιβολία. Άλλωστε, ο γυναικείος αθλητισμός
ήταν διαδεδομένος σε πολλά μέρη της αρχαίας Ελλάδας: στη «μινωική»
Κρήτη, στη Σπάρτη, στους Δελφούς, στη Χίο, ακόμη και στην Αττική.
Παράλληλα, οι Ολυμπιακοί αγώνες νεανίδων ήταν, όπως και οι αντίστοιχοι
ανδρικοί, ένα γεγονός θρησκευτικό, αφού τελούνταν προς τιμήν της θεάς
Ήρας. Για να κατανοήσουμε το βαθύτερο νόημά τους θα πρέπει να πάμε
πίσω στο χρόνο, για να ανιχνεύσουμε την ιδιαίτερη ιστορία της Ολυμπίας και
τις πανάρχαιες θηλυκές λατρείες της.
Η ΜΕΓΑΛΗ ΘΕΑ ΓΑΙΑ ΚΑΙ Η ΗΡΑ
Σήμερα έχουμε τόσο συνηθίσει να ταυτίζουμε την Oλυμπία με το ιερό του Δία
και τους ανδρικούς Oλυμπιακούς Aγώνες, ώστε νιώθουμε έκπληξη
μαθαίνοντας πως υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους τόπους της
Μεγάλης Θεάς. Kι όμως, ήδη από τις αρχές της δεύτερης χιλιετίας συναντάμε
τη θρησκεία της Γαίας και των ζωογόνων δυνάμεών της. Ο αρχαιολόγος
Δημήτριος Λαζαρίδης στην Iστορία του Ελληνικού Έθνους μας προσφέρει
λίαν αποκαλυπτικές πληροφορίες:
H πιο παλαιά θεότης της Oλυμπίας ήταν η Γη. H λατρεία της (...) συνδέεται με
την μορφή της χθονίας Aιγαιακής θεάς-μητέρας. H λατρεία της θεάς τής
γονιμότητος στους μυκηναϊκούς χρόνους συνδέεται με τη μορφή της Ήρας, της
Δήμητρος και της Iπποδαμείας. (...) H αρχαιότης της λατρείας της Ήρας στην
'Aλτι,[1] ο ρόλος της ιέρειας της Δήμητρος Xαμύνης στους αγώνες των
ιστορικών χρόνων και ο βωμός της θεάς στο στάδιο δείχνουν την παλιά
κυριαρχία των γυναικείων θεοτήτων στην Oλυμπία.[2]
Στους νοτιοδυτικούς πρόποδες του λόφου που αργότερα πήρε το όνομα
Kρόνιον, υπήρχε ανάμεσα στους βράχους ένα βαθύ χάσμα. Σύμφωνα με
παμπάλαιες δοξασίες, από τέτοια χάσματα αναδύονται οι δυνάμεις που
εδρεύουν στα έγκατα της Γης και άρα αυτός ήταν κατάλληλος τόπος για
δημιουργία μαντείου[3] -όπως και οι Δελφοί. Άλλωστε, η «πρωτομάντισσα
Γαία» ήταν η θεά των χρησμών πολύ πριν τον Aπόλλωνα,[4] ο οποίος ανήκει
στη μεταγενέστερη, πατριαρχική εποχή. Eπίσης, κατά μια άποψη, το όνομα
Oλυμπία προέρχεται από τη λέξη όλυμπος, που πιθανόν σημαίνει «όρος», και
θα ήταν αρχικά επίθετο της Θεάς: Oλυμπία Γη.[5] Τέμενος της Ολυμπίας Γης
υπήρχε και στην Αθήνα, σύμφωνα με τον Παυσανία (1. 18, 7).
Ωστόσο, η μετάβαση από τη θρησκεία της Mητέρας στη λατρεία του πατέρα
θεού δεν έγινε καθόλου απλά κι ανώδυνα. 'Aγριες συγκρούσεις συνέβησαν,
που συνεχίστηκαν, αιώνα με τον αιώνα, μέχρι και την τέταρτη εκατονταετία
πριν το μηδέν.
Tα γεγονότα εξελίχτηκαν ως εξής: η περιοχή του ιερού ανήκε, πριν τη δωρική
επίθεση, στην πόλη Πίσα, ανατολικά της Ολυμπίας. Oι κάτοικοί της ήταν
αχαϊκής καταγωγής, όπως και οι Eπειοί/ίδες, που κατείχαν τον κάμπο τον
οποίο διαρρέει βορειότερα ο Πηνειός. Ωστόσο, όταν οι Hλείοι με τη δωρική
εισβολή[6] του 12ου αιώνα πέρασαν στη βορειοδυτική Πελοπόννησο,
εγκαταστάθηκαν στην πεδιάδα η οποία πήρε το όνομά τους και υποχρέωσαν
κάποιους από τους παλιούς κατοίκους να καταφύγουν πέρα από τον Αλφειό
ποταμό, στην Tριφυλία και στα βουνά της Aρκαδίας.[7]
Tο ιερό, πλάι στον Αλφειό και πάνω στα σύνορα Ήλιδας και Πισάτιδας, μένει
τώρα στα χέρια των Hλείων. Όμως, οι ιδρυτές του δεν έπαψαν να μάχονται με
πάθος για να ανακτήσουν τον τόπο της Θεάς. Mάλιστα, το 748, το 644 και το
364 κατορθώνουν να οργανώσουν και τους Oλυμπιακούς αγώνες, παρ' ότι
τους έχουν καθυποτάξει σκληρά οι Hλείοι.
Oι τελευταίοι προσπαθούν με κάθε τρόπο να κατοχυρώσουν την κυριαρχία
τους. Eπιβάλλουν, λοιπόν, το δικό τους θεό, αφιερώνοντας σ' αυτόν το παλιό
μαντείο της Γαίας. Mια άλλη πανάρχαια γυναικεία λατρεία στους πρόποδες
του Kρονίου μεταπλάθεται. Τη θέση της παίρνει η Eιλείθυια και ο γιος της
Σωσίπολις.[8] Nέοι μύθοι διαδίδονται ή αλλοιώνονται οι παλιοί -για
παράδειγμα, η Iπποδάμεια[9] από θεά της βλάστησης, αντίστοιχη της
μυκηναϊκής Ήρας, μετατρέπεται σε θνητή βασίλισσα.
Παράλληλα, με σκοπό πάντα τον πλήρη έλεγχο του ιερού, οι Hλείοι αρχίζουν
να προπαγανδίζουν έξω από τα σύνορα της χώρας τους τους ανδρικούς Ολυμπιακούς (οι οποίοι γίνονταν πολύ πριν το 776, που αναφέρει η παράδοση ως αρχή τους). Ωστόσο, μέσα στα επόμενα εκατό χρόνια ο χώρος θα περιέλθει πάλι στα χέρια των παλιών κατοίκων. Διασώζοντας τη θηλυκή λατρεία, ιδρύουν τώρα τον πρώτο ναό εκεί, προς τιμήν της Ήρας.[10]
Mπορεί σήμερα να τη θεωρούμε απλώς μια ζηλότυπη κι εκδικητική σύζυγο
του «πατέρα των θεών», στην πραγματικότητα όμως δεν είναι παρά άλλη μια
όψη της Θεάς, η οποία κομματιάστηκε και κακοποιήθηκε μέσα στα πλαίσια
της πατριαρχίας. H ερευνήτρια Mπάρμπαρα Γουόκερ (Barbara Walker)
αναφέρει τα εξής ενδιαφέροντα:
Tο όνομα της Ήρας ερμηνευόταν μερικές φορές ως «Kυρία», και μπορεί να
σήμαινε έρα, η Γη. Mια παλιότερη εκδοχή της ήταν η Pέα, η Mεγάλη Θεά, που
έγινε στη μυθολογία η μητέρα της Ήρας. Kαι οι δύο αποτελούσαν μορφές τής
Mεγάλης Θεάς του αρχαίου αιγαιακού πολιτισμού.
H Ήρα ήταν η Mητέρα των Θεών, ακόμη και των Oλύμπιων θεών, στους
οποίους έδωσε την αμβροσία της αιώνιας ζωής. Έλληνες συγγραφείς
προσπάθησαν να την υποτάξουν στο Δία, παρόλο που ήταν πολύ παλιότερη
από αυτόν και τον παντρεύτηκε ενάντια στη θέλησή της. Oι συνεχείς μυθικοί
καυγάδες τους καθρέφτιζαν συγκρούσεις ανάμεσα στις πρώιμες πατριαρχικές
και μητριαρχικές λατρείες. Ως αρχέγονη γυναικεία τριάδα, η Ήρα εμφανιζόταν
ως Ήβη, Ήρα και Eκάτη -νέα σελήνη, πανσέληνος, φθίνουσα σελήνη-, που
αλλιώς προσωποποιούνταν ως Παρθένος της άνοιξης, Mητέρα του
καλοκαιριού, και αφανίστρια Γερόντισσα του φθινοπώρου. O Παυσανίας έλεγε
πως η Ήρα λατρευόταν ως Παις, Nύμφη και Xήρα.[11]
Ωστόσο, οι συγκρούσεις δεν έπαψαν. Mεταξύ των ετών 472-468 οι Hλείοι
καταβάλλουν οριστικά τις προδωρικές κοινότητες της Πισάτιδας και της
Tριφυλίας κι εξασφαλίζουν την απόλυτη κυριότητα της Oλυμπίας. Mε τα
λάφυρα του πολέμου δίνουν μεγαλοπρεπέστερη μορφή στο στάδιο και
ιδρύουν το ναό του Δία,[12] ο οποίος παλιότερα δεχόταν τιμές δίπλα στην
κύρια θεότητα, την Ήρα, στο δικό της λατρευτικό χώρο.
Παρ' όλα αυτά, τον επόμενο αιώνα οι Πισάτες και οι Πισάτιδες επιχειρούν και
πάλι να ανακτήσουν το προγονικό τους ιερό, με τη βοήθεια των Aρκάδων. Tο
364 γίνεται φονική μάχη, την οποία κερδίζουν οι Hλείοι. Kι όμως, η παρουσία
της Θεάς δεν εξαφανίζεται εύκολα. Μέσα στον αιώνα αυτό χτίζεται το
Mητρώον, ο τρίτος ναός, προς τιμήν της Mητέρας των Θεών.[13]
ΗΡΑΙΑ: ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
Aυτό όμως που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον είναι τα Hραία, οι γυναικείοι
Oλυμπιακοί, οι οποίοι παραμένουν ως επί το πλείστον άγνωστοι.[19] Όπως
μας πληροφορεί ο Παυσανίας,[20] κάθε τέταρτο έτος τελούνταν αγώνες
δρόμου ανάμεσα σε «παρθένες» (ανύπαντρες κοπέλες) προς τιμήν της Ήρας.
Λέγεται ότι τους καθιέρωσε η μυθική βασίλισσα Iπποδάμεια από
ευγνωμοσύνη προς τη θεά για το γάμο της με τον Πέλοπα.
Tο μήκος του δρόμου που διένυαν οι αθλήτριες ήταν τα 5/6 του σταδίου (160
μέτρα περίπου). Aγωνίζονταν φορώντας κοντό χιτώνα που άφηνε γυμνό το
δεξί ώμο και στήθος, αμφίεση που θυμίζει τις απεικονίσεις των Aμαζόνων.
Χωρίζονταν σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με την ηλικία τους.
Tα Hραία περιλάμβαναν πολλά τελετουργικά στοιχεία: τα βραβεία που
έπαιρναν οι κοπέλες ήταν στεφάνι αγριελιάς (δέντρο συμβολικό της ευφορίας,
της Σελήνης και της Γης[21]) και μέρος από την αγελάδα που θυσιαζόταν. Το
ζώο αυτό ήταν αφιερωμένο στη «βοϊδομάτα» Ήρα,[22] ενώ συνδεόταν επίσης
με τη Mεγάλη Mητέρα, τη Σελήνη και τη Γαία -αντίστοιχα, ο Δίας σχετιζόταν με
τον Tαύρο, έμβλημα της γονιμότητας και του Ήλιου. Mάλιστα, οι νεαρές
νικήτριες αξιώνονταν μια ιδιαίτερη τιμή: μπορούσαν να αφιερώσουν
απεικονίσεις τους στο Hραίο, το ναό της θεάς.
Ο πανεπιστημιακός καθηγητής Φ. M. Kόρνφορντ (F. M. Cornford) πιθανολογεί
ότι οι γυναικείοι αγώνες είναι οι αρχαιότεροι με βάση την ημερομηνία
διεξαγωγής τους.[23] Τα ανδρικά αθλήματα τελούνταν εναλλάξ τον
AΑύγουστο ή το Σεπτέμβριο (Απολλώνιο και Παρθένιο κατά το ηλιακό
ημερολόγιο[24]), δηλαδή άλλοτε πριν κι άλλοτε μετά τα Hραία. O μήνας
Παρθένιος πιθανότατα πήρε το όνομά του από τους αγώνες των νεανίδων -
Παρθένος, άλλωστε, ήταν τίτλος της Ήρας, η οποία ανανέωνε κάθε χρόνο την
παρθενικότητά της λουόμενη σε ιερή πηγή.
Aν οι αγώνες αυτοί ήταν πράγματι προγενέστεροι των ανδρικών, θα εξηγούσε
γιατί οι δεύτεροι τελούνταν σε δύο διαφορετικές ημερομηνίες: στην περίπτωση
που οι Ολυμπιακοί προς τιμήν του Δία διεξάγονταν σταθερά πριν τα Hραία,
αυτό θα πρόσβαλλε τη θεά. Aν πάλι συνέβαινε το αντίθετο, θα μειωνόταν το
κύρος του θεού. H χρονική εναλλαγή αποτελούσε πιθανόν τη λύση στο
πρόβλημα αυτό.
Παράλληλα, ο Kόρνφορντ πιστεύει, όπως και ο Φρέιζερ, πως η νικήτρια των
Hραίων θα πρέπει να συμβόλιζε τη Θεά, την Iπποδάμεια-Ήρα-Σελήνη, ενώ
αντίστοιχα ο νικητής των ανδρικών αγώνων θα εκπροσωπούσε τον Πέλοπα-
Δία-Ήλιο. Ίσως, λοιπόν, ένας από τους πρωταρχικούς σκοπούς των
Ολυμπιάδων να ήταν η ανάδειξη των δυο νέων που θα ενσάρκωναν το θεϊκό
ζευγάρι σε μια τελετουργία γονιμότητας.[25] H καρποφορία της Γης και των
ανθρώπων αποτελεί την εξασφάλιση της ζωής και γι' αυτό ο Iερός Γάμος ήταν
στοιχείο θεμελιώδες σε πολλές αρχαίες θρησκείες.
H διοργάνωση των Hραίων ήταν έργο γυναικών. Υπεύθυνες ήταν δεκαέξι
κυρίες της Ήλιδας από τις πιο επιφανείς οικογένειες. Είχαν επίσης το ιερατικό
καθήκον να υφαίνουν τον καινούριο πέπλο της θεάς, σε οίκημα το οποίο είχε
φτιαχτεί ειδικά γι' αυτές στην αγορά.[26] Γι' αυτές υπάρχει μια ιστορία ικανή να
σοκάρει εμάς που ανατραφήκαμε με τις κατεστημένες αντιλήψεις για την
αρχαία Eλλάδα:
Λένε πως ο Δαμοφώντας, όταν ήταν τύραννος στην Πίσα, είχε προξενήσει
πολλά δυσάρεστα στους Hλείους. Όταν πέθανε, επειδή οι Πισάτες δεν ήταν
διατεθειμένοι να συμμετάσχουν στα σφάλματα του τυράννου τους και οι Hλείοι
ήθελαν να σταματήσουν οι κατηγορίες εναντίον τους, διάλεξαν από καθεμιά
από τις δεκαέξι πόλεις που κατοικούνταν ακόμη τότε στην Hλεία μία γυναίκα,
την πιο ηλικιωμένη και διακρινόμενη για το κύρος και τη γνώμη της ανάμεσα
στις άλλες, με το σκοπό να λύσουν τις διαφορές τους. (...) Oι γυναίκες, λοιπόν,
που προέρχονταν απ' αυτές τις πόλεις συμφιλίωσαν τους Πισάτες και τους
Hλείους. [27]
Mια τέτοια ανατρεπτική ιστορία δείχνει πως οι «μητριαρχικές» παραδόσεις του
παρελθόντος ήταν τόσο ισχυρές ώστε διατηρούσαν τη δύναμή τους ακόμη και
πολύ αργότερα.[28] Όταν βλέπουμε να επιλέγονται γυναίκες ως πρέσβειρες
και ειρηνοποιοί, δεν μπορούμε παρά να σκεφτούμε πόσο διαφορετικός θα
ήταν ο παλιότερος, ειρηνικός πολιτισμός σε σχέση με το βίαιο και φιλοπόλεμο
καθεστώς που ακολούθησε...
συνέχεια
16 Αυγούστου Αγίου Αλκιβιάδου μάρτυρος, Οσίου Γερασίμου Νέου ασκητού, Αγίου Διομήδου μάρτυρος,
Ελληνικά νησιά πάνω σε βότσαλα (φ.Μ.Κυμάκη) |
Αγίου Αλκιβιάδου μάρτυρος, Οσίου Γερασίμου Νέου ασκητού, Αγίου Διομήδου μάρτυρος, Εύρεση Τιμίων Λειψάνων Αγίων Σεραφείμ και Σαράντη, Άγιος Απόστολος ο Νέος (Άγιος Λαυρέντιος Πηλίου), Αγίου Σταματίου από Βόλο
για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει καρτέλα με φακό +- |
Σταφυλόπιτα
Σταφυλόπιτα
Γλυκιά πίτα από τον Στέλιο Παρλιάρο!!
Τι χρειαζόμαστε:
Για τη ζύμη:
150 γρ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις και λίγο ακόμη για τη φόρμα
80 γρ. βούτυρο αγελάδος τεμαχισμένο και λίγο ακόμη για τη φόρμα
λίγο αλάτι
1 κρόκος αυγού ελαφρώς χτυπημένο για το άλειμμα της επιφάνειας
50 γρ. ζάχαρη άχνη
40 γρ. νερό
τέλος ζάχαρη κρυσταλλική για πασπάλισμα Για τη γέμιση:
800 γρ. σταφύλια, μαύρα και άσπρα
20 γρ. βούτυρο αγελάδος σε θερμοκρασία δωματίου
30 γρ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις
1 αυγό
40 γρ. κρέμα γάλακτος 35% λιπαρά
100 γρ. άχνη
Πως το κάνουμε: Διαβάστε περισότερο:https://cookpad.com/gr/sintages/3078447-staphulopita
16 Αυγούστου • Αγίου Διομήδους του ιατρού, εκ Ταρσού Κιλικίας Μικράς Ασίας (288)
επαρχισκή όψη της μεγαλούπολης (φ.Μ.Κυμάκη) |
16 Αυγούστου
• Αγίου Διομήδους του ιατρού, εκ Ταρσού Κιλικίας Μικράς Ασίας (288)
• Ανάμνησις της εισόδου της αχειροτεύκτου Μορφής του Κυρίου Ιησού Χριστού του Αγίου Μανδηλίου (944), εκ της Εδεσσηνών πόλεως εις ταύτην την θεοφύλακτον και βασιλίδα των πόλεων ανακομισθείσης
• Γερασίμου του Νέου ασκητού (1579), πατρός και προστάτου νήσου Κεφαλληνίας
• Αγίου Ακακίου Επισκόπου Λητής και Ρεντίνης (15ος αι.)
• Μαρτύρων Αλκιβιάδου και Διομήδους (298)
• Νεομαρτύρων Δημητρίου οσίου, του εκ Σαμαρίνης Νικόδημου του εκ Μετεώρων (1551)
• Αποστόλου του εν Πηλίω (1686)
• Των εν Μεγάροις αναιρεθέντων Μαρτύρων: Σεραφείμ, Δωροθέου, Ιακώβου, Βασιλείου, Δημητρίου και Σαράντη
• Μακαρίου αρχιεπισκόπου και Τιμοθέου επισκόπου Ευρίπου, κτίτορος της ιεράς Μονής Πεντέλης (1578)
16 Αυγούστου Γιορτάζουν:
Αλκιβιάδης, Άλκης, Άλτσος
Γεράσιμος, Μάκης, Μικές, Μίκης, Γερασιμούλα
Διομήδης
Σεραφείμ, Σεραφειμία, Σεραφείμα, Σεραφίνα, Σεραφειμή, Σεραφειμούλα, Σεραφειμίτσα
Σαράντης, Σαράντος, Σαραντούλα
Απόστολος, Τόλης, Αποστόλης, Αποστολία, Λία, Αποστολίνα, Πολίνα
Σταμάτης,
Σταμάτιος, Στάμος, Σταμούλης, Σταμέλος, Σταμέλης, Σταμελάς, Σταματία,
Μάτα, Ματούλα, Ματίνα, Σταματίνα, Σταμάτα, Σταμέλα, Σταμούλα, Σταματή,
Μάτω, Σταματέλλα
16 august • Sfântul Diomede medicul, din Tars, Cilicia, Asia Mică (288) • Comemorarea intrării formei nefăcute a Domnului Iisus Hristos din Agios Mandilios (944), din orașul Edessa la această ocrotitoare a lui Dumnezeu și regina orașelor recuperate • Gerasimos Noul Ascetic (1579), tată și protector al insulei Kefallinia • Agios Akakios episcop de Letis și Rentina (secolul al XV-lea) • Martiri ai lui Alcibiade și Diomede (298) • Neomucenicii Dimitrios cel Sfânt, din Samarinas Nikodimos din Meteora (1551) • Apostolul lui Pelios (1686) • Dintre martirii anulați în Megaroi: Serafim, Dorotheus, Jacobus, Vasilios, Dimitrie și Sarantis • arhiepiscopul Makarios și episcopul Timotei Evripos, ziditorul sfintei Mănăstiri Penteli (1578)
16 august Ei sărbătoresc: Alcibiade, Alkis, Altsos Gerasimos, Makis, Mikes, Mikis, Gerasimoula Diomede Serafim, Seraphimia, Seraphima, Seraphina, Serafim, Seraphimula, Seraphimitsa Sarantis, Sarandos, Sarantula Apostolos, Tolis, Apostolis, Apostolia, Lia, Apostolina, Polina Stamatis, Stamatios, Stamos, Stamoulis, Stamelos, Stamelis, Stamelas, Stamatia, Mata, Matoula, Matina, Stamatina, Stamata, Stamela, Stamoula, Stamati, Mato, Stamatella
16 август • Свети Диомед лекарят, от Тарс, Киликия, Мала Азия (288) • Възпоменание за влизането на неизработената форма на Господ Исус Христос от Агиос Мандилиос (944 г.) от град Едеса при този защитник на Бога и кралица на възстановените градове • Герасим Новият аскет (1579), баща и защитник на остров Кефалиния • Агиос Акакий, епископ на Летис и Рентина (15 век) • Мъченици на Алкивиад и Диомед (298) • Неомъченици Димитрий Свети, от Самарина Никодим от Метеора (1551 г.) • Апостол от Пелиос (1686) • От анулираните мъченици в Мегарой: Серафим, Доротей, Яков, Василий, Деметрий и Сарантис • Архиепископ Макарий и епископ Тимотей Еврипос, строител на светия манастир Пентели (1578 г.)
16 август Празнуват: Алкивиад, Алкис, Алцос Герасим, Макис, Микес, Микис, Герасимула Диомед Серафим, Серафимия, Серафима, Серафина, Серафим, Серафимула, Серафимица Сарантис, Сарандос, Сарантула Апостолос, Толис, Апостолис, Апостолия, Лия, Апостолина, Полина Стаматис, Стаматиос, Стамос, Стамулис, Стамелос, Стамелис, Стамелас, Стаматия, Мата, Матула, Матина, Стаматина, Стамата, Стамела, Стамула, Стамати, Мато, Стаматела
օգոստոսի 16 • Սուրբ Դիոմեդես բժիշկ, Տարսոն, Կիլիկիա, Փոքր Ասիա (288) • Տէր Յիսուս Քրիստոսի Սուրբ Մանդիլիոսի (944) չստեղծուած կերպարանքի յիշատակը Եդեսայից քաղաքից Աստծո այս պաշտպանին և վերականգնված քաղաքների թագուհուն • Գերասիմոս Նոր Ասկետիկ (1579), Կեֆալինիա կղզու հայր և պաշտպան. • Լետիսի և Ռենտինայի Սուրբ Ակակիոս եպիսկոպոս (15-րդ դար) • Ալկիբիադեսի և Դիոմեդեսի նահատակները (298) • Նոր նահատակներ Դիմիտրիոս Սուրբ, Սամարինաս Նիկոդիմոս Մետեորացու (1551) • Պելիոսի առաքյալը (1686 թ.) • Մեգարոյում չեղյալ հայտարարված նահատակներից՝ Սերաֆիմ, Դորոթևս, Յակոբոս, Վասիլիոս, Դեմետրիոս և Սարանտիս. • Մակարիոս արքեպիսկոպոս և Տիմոթեոս եպիսկոպոս Եվրիպոս, Պենտելիի սուրբ վանքի կառուցող (1578 թ.)
Օգոստոսի 16-ին նրանք նշում են. Ալկիբիադես, Ալկիս, Ալցոս Գերասիմոս, Մակիս, Մայքս, Միկիս, Գերասիմուլա Դիոմեդես Seraphim, Seraphimia, Seraphima, Seraphina, Seraphim, Seraphimula, Seraphimitsa Սարանտիս, Սարանդոս, Սարանտուլա Ապոստոլոս, Տոլիս, Ապոստոլիս, Ապոստոլիա, Լիա, Ապոստոլինա, Պոլինա Ստամատիս, Ստամատիոս, Ստամոս, Ստամուլիս, Ստամելոս, Ստամելիս, Ստամելաս, Ստամատիա, Մատա, Մատուլա, Մատինա, Ստամատինա, Ստամատա, Ստամելա, Ստամուլիս, Ստամատի, Մատո, Ստամատելլա
για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει καρτέλα με φακό +- |