Τρίτη 9 Αυγούστου 2022

Παγκόσμια Ημέρα Ιθαγενών



Αναμνηστική φωτό με ιθαγενή aborizinal της Αυστραλίας.

Η 9η Αυγούστου καθιερώθηκε ως Παγκόσμια Ημέρα Ιθαγενών. Σκοπός της γιορτής η διεθνής συνεργασία για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ιθαγενείς στους τομείς των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του περιβάλλοντος, της ανάπτυξης, της εκπαίδευσης και της υγείας.
Κάποτε τους έλεγαν «πρωτόγονους» κι αργότερα τους ονόμασαν, «ιθαγενείς». Χρειάστηκαν αιώνες για να τους χαρακτηρίσουμε «αυτόχθονες λαούς». Σε μερικές περιπτώσεις -όπως στον Καναδά- προχώρησαν περισσότερο: τους λένε «πρώτους λαούς».
Σήμερα οι ιθαγενείς ανέρχονται σε 370 εκατομμύρια ανθρώπους και ζουν σε 70 χώρες του κόσμου από τα τροπικά δάση του Αμαζονίου μέχρι τις φυλές της Ινδίας και από τους Ινουίτ του Αρκτικού Κύκλου μέχρι τους Αβορίγινες της Αυστραλίας.
Όλα ξεκίνησαν το 1923 όταν ο Haudenosaunee Chief Deskaheh ταξίδεψε στη Γενεύη για να μιλήσει ενώπιον της Κοινωνίας των Εθνών και να υπερασπίσει το δικαίωμα των ανθρώπων του να ζουν κάτω από τους δικούς τους νόμους και να έχουν τη δική τους Γη. Αν και δεν του επετράπη να μιλήσει, το όραμά του το 1994 με απόφαση της Γ.Σ. του ΟΗΕ, εξέθρεψε τις γενιές που ακολούθησαν.
Αυτόχθονες ή ιθαγενείς ονομάζονται στις μέρες μας οι μειονοτικοί πληθυσμοί ενός κράτους, στην περίπτωση που κατοικούσαν στο έδαφός του πριν την έλευση του μετέπειτα κυρίαρχου πληθυσμού.

Το Γλωσσάρι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τούς ορίζει ως πληθυσμούς που:
1. κατοικούσαν μία περιοχή όταν κάποιος άλλος πολιτισμός έφθασε εκεί και κυριάρχησε μέσω κατάκτησης, εποικισμού ή με άλλον τρόπο και
2. διατηρούν έναν τρόπο ζωής εγγύτερο στις κοινωνικές / οικονομικές / πολιτισμικές παραδόσεις τους, σε σύγκριση με τον τρόπο ζωής του κράτους όπου ανήκουν.
Όταν γίνεται λόγος για αυτόχθονες, πρέπει πάντα να γίνεται αναφορά στην ιστορική στιγμή κατά την οποία χαρακτηρίζονται ως τέτοιοι. Δεδομένου ότι η ιστορία της ανθρωπότητας χαρακτηρίζεται από την αδιάκοπη μετακίνηση ανθρωπίνων μαζών, είτε με ειρηνικό είτε με βίαιο τρόπο, δεν υπάρχει σχεδόν κανείς απόλυτα αυτόχθων πληθυσμός. Κάποιος που σήμερα θεωρείται αυτόχθων, πιθανότατα εγκαταστάθηκε στο σημερινό τόπο διαμονής τους εις βάρος ενός προηγούμενου.
Με βάση τη σημερινή εκπροσώπησή τους, οι αυτόχθονες πληθυσμοί μπορούν να χωρισθούν σε τρεις κατηγορίες:
Ενεργοί, όσοι συμπεριλαμβάνουν έναν αξιόλογο αριθμό μελών και διατηρούν κάποιες βασικές παραδόσεις τους όπως η γλώσσα, η θρησκεία, ιδιαίτερες μορφές κοινωνικής οργάνωσης ή έθιμα.
Εξαφανισμένοι, όσοι δεν υπάρχουν πια διότι εξαφανίσθηκαν με βίαια μέσα (γενοκτονίες, εκτοπίσεις) ή επειδή τα μέλη τους αφομοιώθηκαν από την κυρίαρχη κουλτούρα του κράτους στο οποίο ανήκαν.
Υπό απειλή, όσοι υπήρξαν ενεργοί στο πρόσφατο παρελθόν αλλά κινδυνεύουν με εξαφάνιση.
ι Αϊνού είναι χαρακτηριστικός λαός ιθαγενών, 15.000 περίπου ατόμων, που κατοικούν στα νησιά Χοκάιντο, Σαχαλίνη και Κουρίλες. Φυλετικά ανήκουν στους Ευρωπίδες, δεν έχουν την πτυχή στα βλέφαρα, χαρακτηριστικό γνώριμο των Κίτρινων, και έχουν έθιμα αρκετά πρωτόγονα, όταν συγκρίνονται προπάντων με τους μογγολικούς λαούς.

Οι τελευταίοι απόγονοι των Αίνού, που κατά την νεολιθική εποχή κατοικούσε ολόκληρη την Ιαπωνία, όμως από τους προϊστορικούς ακόμα χρόνους, καθώς πιεζόταν από τα μογγολικά φύλα που είχαν ξεχυθεί από το κέντρο της Ασίας, ζητούσε καταφύγιο όλο και βορειότερα, περιορίζονταν συνεχώς σε αριθμό και σε έκταση. Κατά τα έθιμα, ο άντρας πρέπει να παντρεύεται την κόρη του θείου από τη μητέρα του, όμως απαγορεύεται ο γάμος δυο αδελφών με δυο αδελφές. Η θρησκεία τους αποδίνει μεγάλη σημασία στην αρκούδα. κάθε οικογένεια τρέφει αρκούδες.

Μια άλλη κατηγορία, ο ιθαγενείς του Αμαζονίου τα τελευταία χρόνια υφίστανται μεγάλο διωγμό και σε αρκετές περιπτώσεις εγκαταλείπουν τα εδάφη τους. Όταν ήρθαν σε επαφή με μη ιθαγενείς κόλλησαν ασθένειες όπως μαλάρροια και γρίπη και πολλοί έχασαν τη ζωή τους.

Ένα από τα κυριότερα προβλήματα είναι η εκδίωξη από τα εδάφη τους, όπως γίνεται με τους Νουκάκ στην Κολομβία. Ο εμφύλιος με τους αντάρτες της οργάνωσης FARC και τους παραστρατιωτικούς για τον έλεγχο της κόκας, στα εδάφη που πριν ζούσαν οι ιθαγενείς, έχουν προκαλέσει τεράστια προβλήματα στην επιβίωση τους. Έχουν απομείνει μόλις 400.

Στους ιθαγενείς ανήκουν και οι Αζτέκοι, οι οποίοι είναι αρχαίος λαός του Μεξικού, που ανήκε σε μια φυλή των Ινδιάνων και κατά τον 14ο αιώνα εγκαταστάθηκαν στην κοιλάδα του Μεξικού. ΣΆ ένα νησί στη μέση της λίμνης Τεσκόκο έχτισαν πάνω σε πασσάλους την πρωτεύουσα τους, που την ονόμασαν Τενοτστιλάν, από το όνομα του αρχηγού τους, που λεγόταν Τενότς.

Η θρησκεία των Αζτέκων ήταν πολυθεϊστική και απαιτούσε ανθρωποθυσίες.Σημαντικότεροι από τους θεούς τους ήταν ο Ουιτζιλοπότστλι, που ήταν ο ανώτερος απΆ όλους και θεωρούταν ο προστάτης της φυλής, ο Κετσαλκοάτλ, που ήταν ο προστάτης του πολιτισμού, ο Τεσκατλιπόκα, που ήταν ο θεός της ξηρασίας κ.α. Βασικό στοιχείο της θρησκείας αυτής ήταν επίσης η πίστη στη μεταθανάτια ζωή. Οι Αζτέκοι δέχονταν και την ύπαρξη 13 ουρανών, καθένας από τους οποίους είχε τους δικούς τους θεούς και 9 Κάτω Κόσμων.

Μια άλλη φυλή ιθαγενών του Μεξικού και ιδιαίτερα της χερσονήσου Γιουκατάν της κεντρικής Αμερικής είναι οι Μάγια. Σήμερα αποτελούν την πλειοψηφία των κατοίκων της Χερσονήσου Γιουκατάν. Η γλώσσα τους, που αποτελείται από πέντε διαλέκτους, μιλιέται ακόμα από 400.000 περίπου απογόνους της αρχαίας φυλής, η οποία απορροφιέται από τους γειτονικούς πληθυσμούς κι εξαφανίζεται.

Είναι και οι Πυγμαίοι, της Ισημερινής Αφρικής που ονομάζονται από ορισμένους και Νεγρίλοι και ζουν μέσα στα δάση κατά ομάδες. Οι πυγμαίοι διακρίνονται σε δύο φυλές, στους Μαμπούτι και στους Μπαμπίνγκα και έχουν πολύ χαμηλό πολιτιστικό επίπεδο.

Τέλος υπάρχουν και οι Βερβέροι, ιθαγενείς πληθυσμοί λευκών που καταλαμβάνουν μια μεγάλη περιοχή της βόρειας Αφρικής και της Σαχάρας και περιλαμβάνουν περίπου 30 υποομάδες με κυριότερη αυτή των Τουαρέγκ. Ζουν μόνιμα στις πεδιάδες ή ως νομάδες στις ερήμους της βόρειας Αφρικής. Οι υποομάδες συνδέονται μεταξύ τους περισσότερο γλωσσικά παρά φυλετικά. Είναι απόγονοι των αρχαίων Λιβύων και σήμερα ξεπερνούν τα 14.000.000 στο Μαρόκο, στην Αλγερία , την Τυνησία , τη Λιβύη και την Αίγυπτο.

Στις μέρες μας τα δικαιώματα των αυτόχθονων αναγνωρίζονται, ενώ γίνονται ευκολότερα αποδεκτά τα αιτήματά τους. Μαζί με την ξεχωριστή ταυτότητά τους, αναγνωρίζεται και η συμβολή τους στην παγκόσμια ανάπτυξη με βασικά είδη διατροφής που ήρθαν από τις περιοχές τους, με τις φαρμακευτικές ουσίες που αποσπώνται από τα εδάφη τους, αλλά και με τον πολιτισμό τους που πλούτισε την παγκόσμια κληρονομιά.
Ωστόσο, σε αρκετά κράτη αρνούνται ακόμη να αναγνωρίσουν ότι οι αυτόχθονες έχουν δικαιώματα στη γη και στο υπέδαφος, πολύ πριν από τους έποικους, από τους κατακτητές ή τους μετανάστες.

9 Αυγούστου 378 : Μάχη της Αδριανούπολης

Battle of Adrianople 378 el.svg


9 Αυγούστου 378 : Μάχη της Αδριανούπολης

Ο ρωμαϊκός στρατός υπό τον αυτοκράτορα Ουάλη ηττάται από τους Βησιγότθους. Ο Ουάλης σκοτώνεται μαζί με το μεγαλύτερο μέρος του στρατού του

Η Μάχη της Αδριανούπολης (9 Αυγούστου 378) διεξήχθη μεταξύ ενός ρωμαϊκού στρατού, υπό την ηγεσία του Ρωμαίου αυτοκράτορα Ουάλη, και Γότθων επαναστατών (και σε μεγάλο βαθμό μη Γότθων Αλανών και διαφόρων τοπικών επαναστατών) με επικεφαλής τον Φριτίγερνο. Η μάχη διεξήχθη κοντά στην Αδριανούπολη της Θράκης, κατά τους Γοτθικούς πολέμους.
Προοίμιο

Η εμφάνιση των Γότθων στο ιστορικό προσκήνιο έγινε κατά τον 3ο αιώνα μ.Χ., όταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία βρισκόταν σε μεγάλη πολιτική, στρατιωτική και οικονομική κρίση. Σε μια από τις εισβολές τους μάλιστα, νίκησαν τους Ρωμαίους στην καταστρεπτική μάχη μάχη του Abritus (σημ. Ράζγκραντ, στη Βουλγαρία) το 251 μ.Χ.. Σε εκείνη τη μάχη σκοτώθηκε ο ίδιος ο αυτοκράτορας Δέκιος.

Η πρώτη απώθηση των Γότθων πραγματοποιήθηκε το 268 μ.Χ. στη μάχη της Ναϊσσού, όπου ο αυτοκράτορας Κλαύδιος Γ' τους νίκησε και πήρε το προσωνύμιο «Γοτθικός». Μετά από αυτή τη μάχη και πλήγματα που κατάφερε εναντίον τους ο αυτοκράτορας Αυρηλιανός, οι Γότθοι δεν ξαναενόχλησαν τους Ρωμαίους. Από τα ανατολικά όμως, κατά το δεύτερο μισό του 4ου αιώνα, έκαναν την εμφάνισή τους οι Ούννοι οι οποίοι υπέταξαν διάφορους λαούς και ανάγκασαν άλλους να φύγουν και να συσσωρευτούν στο φυσικό σύνορο της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, τον Δούναβη. Ανάμεσα σε αυτούς τους λαούς ήταν οι Βησιγότθοι και οι, ιρανικής προέλευσης, Αλανοί.
Οι επιδρομές των Γότθων μέχρι τη μάχη της Αδριανούπολης

Οι πρώτες επιδρομές των Γότθων πραγματοποιήθηκαν στην πόλη της Μαρκιανούπολης. Οι Ρωμαίοι δεν κατάφεραν να αντιδράσουν. Ο αυτοκράτορας της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, Ουάλης, αντιμετώπιζε τους Πέρσες στην Ανατολή. Ο κόμης της Θράκης Λουπικίνιος προσκάλεσε τους Γότθους πολέμαρχους στη Μαρκιανούπολη για μια διπλωματική συνάντηση, με σκοπό να τους δολοφονήσει. Το σχέδιό του όμως κατέληξε σε αποτυχία και από αυτή την απόπειρα δολοφονίας διέφυγε ο Φριτίγερνος, ηγέτης των Βησιγότθων. Ακολούθησε η μάχη της Μαρκιανούπολης με τους Ρωμαίους να ηττώνται κατά κράτος από τους Γότθους, χάνοντας 8.000 στρατιώτες[εκκρεμεί παραπομπή]. Οι Γότθοι συνέχισαν τις λεηλασίες τους στη Θράκη και στράφηκαν στην Αδριανούπολη. Εκεί υπηρετούσαν πολλοί Γότθοι στρατιώτες του ρωμαϊκού στρατού. Οι Ρωμαίοι απώθησαν τους επιδρομείς αλλά στο στράτευμα του Φριτίγερνου προσχώρησαν κι άλλοι Γότθοι και πολλοί Ρωμαίοι λιποτάκτες, προσφέροντας χρήσιμες πληροφορίες στον Φριτίγερνο. Το 377 μ.Χ. στη μάχη των Ιτιών (λατ. Ad salices) οι Ρωμαίοι ηττήθηκαν ξανά από τους Γότθους και ο Ουάλης μαζί με τον Γρατιανό, αυτοκράτορα της Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, συμφώνησαν στην αντιμετώπιση των Γότθων.
Η μάχη

Το 378 μ.Χ. ο Ουάλης κινήθηκε από την Αντιόχεια, όπου βρισκόταν, στην Κωνσταντινούπολη, την πρωτεύουσα του ανατολικού ρωμαϊκού κράτους. Από εκεί κατευθύνθηκε στην Αδριανούπολη με 20.000 άνδρες, ενώ ο Γρατιανός διέσχιζε με τις δυνάμεις του τα εδάφη του Ιλλυρικού (σημερινή Σερβία). Ο Φριτίγερνος κατάλαβε ότι ήθελαν να τον κυκλώσουν και, με μια παραπλανητική κίνηση βάδισε προς την Κωνσταντινούπολη, με 10.000 άνδρες. Ο Ουάλης συγκάλεσε πολεμικό συμβούλιο στο οποίο οι στρατηγοί του διχάστηκαν με το τι έπρεπε να κάνουν. Άλλοι έλεγαν να περιμένουν τις ενισχύσεις υπό τον Γρατιανό και άλλοι να επιτεθούν αμέσως κατά των Γότθων. Τελικώς επικράτησε η τελευταία γνώμη και οι Ρωμαίοι ετοιμάστηκαν για μάχη. Τότε ο Φριτίγερνος ξαφνικά ζήτησε ανακωχή, ακολουθώντας παρελκυστική τακτική, γιατί περίμενε ενισχύσεις. Έτσι, επιφανειακά προσπάθησε να επιτύχει τη διευθέτηση των στρατιωτικών προβλημάτων με τους Ρωμαίους προσποιούμενος ότι φοβόταν και από την άλλη ειδοποίησε όλους τους Γότθους και τους συμμάχους τους να συνδράμουν για βοήθεια.

Τελικά στις 9 Αυγούστου, του 378 μ.Χ. οι Ρωμαίοι, διψασμένοι μετά από εξαντλητική πορεία κάτω από τον καλοκαιρινό ήλιο, είδαν το στρατόπεδο των Γότθων στον ποταμό Τούντζα. Μάλιστα ο Φριτίγερνος, για να καθυστερήσει τις εχθροπραξίες, έστειλε αγγελιοφόρους με σκοπό την ειρήνη. Όμως η μάχη είχε ξεκινήσει με το ρωμαϊκό ιππικό στα δεξιά να επιτίθεται κατά των Αλανών και των Οστρογότθων. Παράλληλα οι Ρωμαίοι λεγεωνάριοι ανάγκασαν το γοτθικό πεζικό να υποχωρήσει. Παρά την αρχική επιτυχία των Ρωμαίων, η κατάσταση άλλαξε όταν στο πεδίο της μάχης κατέφθασαν ξεκούραστοι Αλανοί και Ούννοι ιππείς σύμμαχοι των Βησιγότθων. Η πίεση που δέχτηκε το ρωμαϊκό ιππικό ήταν μεγάλη και υποχώρησε. Στη σύγχυση που ακολούθησε, οι Βησιγότθοι βρήκαν την ευκαιρία και επιτέθηκαν κατά των ξαφνιασμένων Ρωμαίων. Ενώ τα άκρα των Ρωμαίων είχαν εγκαταλείψει το πεδίο της μάχης, στο κέντρο το πεζικό τους κρατούσε ακόμα, αλλά η κόπωση ήταν εμφανής. Τελικώς οι Γότθοι περικύκλωσαν τους καταδικασμένους Ρωμαίους. Η μάχη έληξε με μεγάλη νίκη των Γότθων ενώ ο ίδιος ο Ρωμαίος αυτοκράτορας σκοτώθηκε. Οι απώλειες των Ρωμαίων ήταν πολύ μεγάλες (10.000-15.000 ή 20.000 νεκροί κατά τις εκτιμήσεις των σημερινών ιστορικών).
Μετά τη μάχηΜε τον ρωμαϊκό αυτοκρατορικό στρατό να έχει διαλυθεί, οι Γότθοι πολιόρκησαν την Αδριανούπολη όπου όμως οι Ρωμαίοι αμύνθηκαν σθεναρά. Ο νέος αυτοκράτορας του ανατολικού ρωμαϊκού κράτους, Θεοδόσιος Α', μετά από αποτυχημένες προσπάθειες να αντιμετωπίσει τους εισβολείς, ήρθε σε συνδιαλλαγή μαζί τους, επιτρέποντάς τους να εγκατασταθούν, αυτόνομοι, στα βαλκανικά εδάφη της αυτοκρατορίας, με την υποχρέωση να παρέχουν στρατιωτικά τμήματα κατά τους πολέμους των Ρωμαίων.

ΖΕΣΤΟ ΡΟΦΗΜΑ ΛΕΥΚΗΣ ΣΟΚΟΛΑΤΑΣ

ρόφημα λευκής σοκολάτας (φ Μ.Κυμάκη)
   ρόφημα λευκής σοκολάτας (φ Μ.Κυμάκη)


ΖΕΣΤΟ ΡΟΦΗΜΑ ΛΕΥΚΗΣ ΣΟΚΟΛΑΤΑΣ

ΥΛΙΚΑ
Γάλα: 400γρ
Κρέμα γάλακτος: 200 γρ
Σπασμένη σε μικρά κομμάτια λευκή σοκολάτα: 200 γρ.
Εκχύλισμα βανίλια 1

Υλικά συνταγής για τη σαντιγί:
Κρέμα γάλακτος: 200 ml
Άχνη ζάχαρη: 2 κουταλιές σούπας
Βανιλια 1
Τριμμένη σκούρα σοκολάτα: 4 κουταλάκια τσαγιού ή εγχρωμη τρούφα

ΕΚΤΕΛΕΣΗ
1. Βάζετε σε κατσαρολάκι το γάλα με την κρέμα γάλακτος και την σοκολάτα. Ανακατεύετε σε μέτρια φωτιά, μέχρι να λιώσει η σοκολάτα εντελώς.

Συνεχίζετε να ζεσταίνετε το μείγμα, μέχρι να ζεσταθεί καλά, ανακατεύοντας συνεχεια.

Κατεβάζετε από την φωτιά, προσθέτετε την βανίλια, ανακατεύετε και μοιράζετε σε 4 μεγάλες κούπες

2. Χτυπάτε με μιξεράκι την υπόλοιπη κρέμα γάλακτος με την άχνη και την βανίλια σε σαντιγί. Την μοιράζετε πάνω από την σοκολάτα.

Πασπαλίζετε με την σκούρα σοκολάτα ή έγχρωμη τρούφα και σερβίρετε αμέσως.

Γιώργος Σαββάκης



9 Αυγούστου 2004 πέθανε: Γιώργος Σαββάκης Έλληνας ζωγράφος

Ο Γιώργος Σαββάκης ή Σαβάκης (22 Αυγούστου 1922 - 9 Αυγούστου 2004) ήταν Έλληνας ζωγράφος.
Βιογραφία

Γεννήθηκε στη συνοικία του Ψυρή, αλλά έζησε στην περιοχή της Πλάκας. Κατά τη διάρκεια του Κατοχής ξεκίνησε να δημιουργεί σκίτσα από την καθημερινότητα. Γνωστός έγινε με τα έργα του σχετικά με την παλιά Αθήνα. Τα έργα του ταυτίζονται ειδικότερα με την Πλάκα όπου ζούσε. Έργα του βρίσκονται σε συλλογές όπως αυτή της Εθνικής Τράπεζας, στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, στο Διεθνές Μουσείο Λαϊκής Τέχνης στη Γαλλία και σε ιδιωτικές συλλογές, ενώ τοιχογραφίες και οι πίνακες του κοσμούν παραδοσιακές ταβέρνες στην περιοχή της Πλάκας.

Έκανε πολλές εκθέσεις στο εξωτερικό (Γαλλία, Αγγλία και ΗΠΑ) και έγινε και επίτιμος πολίτης μιας μικρής γαλλικής πόλης που ζωγράφισε. Το 2010 η Τεχνόπολις του Δήμου Αθηναίων διοργάνωσε έκθεση ζωγραφικής με τίτλο "Γιώργος Σαββάκης: Εικόνες από την παλιά Αθήνα" και το 2012 το Ιωνικό Κέντρο έδειξε μια έκθεση με έργα του.

Καμμιά ανάπαυση για τους νεκρούς

 

Είκοσι έξι διεθνώς αναγνωρισμένοι συγγραφείς έχουν γράψει από ένα κεφάλαιο αυτής της ιστορίας εκδίκησης, απληστίας και έρωτα. Το τελικό αποτέλεσμα... ένα συγκλονιστικό αστυνομικό μυθιστόρημα! Ο Κρίστοφερ Τόμας δολοφονείται και το πτώμα του εντοπίζεται σε αποσύνθεση σε ένα όργανο βασανιστηρίων σε μουσείο τού Βερολίνου. Η γυναίκα του, που θωρείται η βασική ύποπτη για τον φόνο, δικάζεται, κρίνεται ένοχη και εκτελείται. Δέκα χρόνια αργότερα, ο Τζον Ναν, ο αστυνομικός που είχε αναλάβει την υπόθεση, είναι πεπεισμένος ότι θανατώθηκε το λάθος άτομο. Από τότε που έκλεισε η υπόθεση, ο Ναν έχει ανακαλύψει ένα δίχτυ πλεκτάνης και προδοσίας που περιβάλλει την οικογένεια Τόμας, ενώ αρκετοί θα μπορούσαν να εμπλέκονται στη δολοφονία. Έτσι, σχεδιάζει να συγκεντρώσει όλους όσους ήταν παρόντες το βράδυ τού φόνου και να φτάσει στην αλήθεια, εξετάζοντας κάθε ύποπτο. Η διαλεύκανση της υπόθεσης είναι ίσως και η τελευταία ευκαιρία τού Ναν για λύτρωση... Ποτέ δεν ξεχνώ αυτή την υπόθεση, αυτή που με κρατάει ξύπνιο τις νύχτες, αυτή που δεν χειρίστηκα καλά. Θα είναι πάντα εκεί, να βασανίζει επίμονα το μυαλό μου. Δεν έχει σημασία που έ-χουν περάσει δέκα χρόνια, ούτε που η υπόθεση έχει επισήμως κλείσει... ... Μια αθώα γυναίκα εκτελέστηκε κι εγώ ήμουν αυτός που συνέβαλε στην εκτέλεσή της. Εκείνη τη θλιβερή νύχτα που η βελόνα εισχώρησε στο μπράτσο της, γεμίζοντας τις φλέβες της με θάνατο, ένα κομμάτι της ζωής μου πέθανε μαζί της...

Μενέλαος Παλλάντιος του Γεωργίου

 

9 Αυγούστου 2012 πέθανε: Μενέλαος Παλλάντιος Έλληνας συνθέτης

Ο Μενέλαος Παλλάντιος του Γεωργίου (1914-2012) ήταν σύγχρονος Έλληνας μουσουργός, διευθυντής Ωδείων και ακαδημαϊκός.
Βιογραφικά στοιχεία

Γεννήθηκε στον Πειραιά στις 29 Ιανουαρίου του 1914. Φοίτησε στην Ιωνίδειο Σχολή Πειραιά και σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στα Ωδεία Πειραιώς και Αθηνών απ' όπου και έλαβε δίπλωμα αρμονίας (το 1933), καθώς και αντίστιξης και φούγκας (το 1936). Παράλληλα σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών χωρίς όμως και να ολοκληρώσει τις σπουδές του. Στη συνέχεια μετέβη στη Ρώμη όπου και συνέχισε μουσικές σπουδές υπό τον καθηγητή Alfredo Casella. Μετά την εκεί ολοκλήρωση των σπουδών του επέστρεψε στον Πειραιά όπου και ανέλαβε καθηγητής του Ωδείου Πειραιώς (1933) και τρία χρόνια μετά αναλαμβάνει καθηγητής Ωδείου Αθηνών (1936). Το 1947 ανέλαβε υποδιευθυντής του Ωδείου Πειραιώς και από το 1962 διευθυντής Ωδείου Αθηνών. Επίσης το 1959 ανέλαβε διευθυντής της Χορωδίας Αθηνών. Την περίοδο 1964-1967 διετέλεσε γενικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και την περίοδο 1974-1976 διετέλεσε Πρόεδρος του Δ.Σ. αυτής. Την ίδια αυτή περίοδο διετέλεσε και αρχιμουσικός του Εθνικού Θεάτρου.

Ο Μενέλαος Παλλάντιος έγραψε πολλά συμφωνικά έργα για πιάνο σόλο, κοντσέρτα για πιάνο και ορχήστρα, μουσική δωματίου, διάφορα τραγούδια, μουσική μπαλλέτου, μουσικές υποκρούσεις σε οκτώ αρχαίες τραγωδίες, όλη τη μουσική υπόκρουση στη τραγωδία "Αντιγόνη", ορατόριο, καθώς επίσης και μουσική για ελληνικές και αμερικανικές κινηματογραφικές ταινίες. Επίσης έδωσε ένα μεγάλο αριθμό διαλέξεων σχεδόν σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, όπως ακόμη και πολλές ομιλίες από ραδιοφωνικούς σταθμούς. Παράλληλα ασχολήθηκε και με την ποίηση όπου μετέφρασε ποιήματα του Μπωντλαίρ και τελευταία με συγγραφή βιβλίων μουσικών αναμνήσεων. Επίσης στο μεγάλο καλλιτεχνικό του έργο συγκαταλέγεται και η ίδρυση της Ελληνικής Μορφωτικής Εταιρίας της οποίας και υπήρξε πρόεδρος από το 1973.

Ο Μενέλαος Παλλάντιος διετέλεσε επίσης και γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Ελλήνων Συνθετών. Το 1969 εκλέχθηκε τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και τον επόμενο χρόνο ανέλαβε πρόεδρος της Τάξης Γραμμάτων και Τεχνών και από το 1977 ανέλαβε γραμματέας των πρακτικών της Ολομέλειας της Ακαδημίας. Επίσης ο Μενέλαος Παλλάντιος έλαβε μέρος ως μέλος και σε πολλές διεθνείς μουσικές επιτροπές, και κυρίως σε μουσικούς διαγωνισμούς, όπως στη Ρουμανία, την Ιταλία, κ.ά. Έχει τιμηθεί με πολλά μετάλλια και παράσημα ελληνικά και ξένα όπως με τον Χρυσό Σταυρό του Γεωργίου Α΄ από τον Βασιλέα Κωνσταντίνο Β΄, με το Μετάλλιο της πόλεως του Παρισιού καθώς και με πλήθος άλλων διακρίσεων.

Ο Μενέλαος Παλλάντιος ομιλούσε επίσης γαλλικά και ιταλικά και ήταν μόνιμος κάτοικος Παλαιού Φαλήρου (Αθήνα).

Απεβίωσε πλήρης ημερών, στις 9 Αυγούστου του 2012.

Στοματικό διάλυμα με δυόσμο

Στοματικό διάλυμα με δυόσμο  

Στοματικό διάλυμα με δυόσμο

http://www.agrotikabook.gr/

Στοματικό διάλυμα με δυόσμο

Για υγιή και περιποιημένα δόντια και ούλα, πρέπει να καταπολεμήσετε τα βακτήρια που αναπτύσσονται στη στοματική κοιλότητα. Αν όμως δε θέλετε να χρησιμοποιείτε στοματικά διαλύματα αγνώστων συστατικών που κυκλοφορούν στην αγορά, σας προτείνουμε να φτιάξετε μόνη σας στο σπίτι με απλά και φυσικά υλικά ένα στοματικό διάλυμα με βάση τον δυόσμο για φρέσκια αναπνοή. Υλικά που θα χρειαστείτε:
2 κουταλιές της σούπας μαϊντανό
2 κουταλιές της σούπας δυόσμο
1 φλιτζάνι νερό
1 κουταλιά της σούπας βότκα
Τρόπος παρασκευής και χρήσης:
Αναμείξτε όλα τα υλικά στο μπλέντερ για δύο λεπτά. Σουρώστε το υγρό και τοποθετήστε το σε ένα καθαρό γυάλινο μπουκαλάκι. Χρησιμοποιήστε το όπως τα στοματικά διαλύματα του εμπορίου, πρωί και βράδυ αφού πλύνετε τα δόντια σας, βάλτε 3 κουταλιές της σούπας σε ένα ποτήρι και με αυτή την ποσότητα κάντε στοματικές πλύσεις για περίπου 30 δευτερόλεπτα.

Ειρήνη η Αθηναία


9 Αυγούστου 803 πέθανε: Ειρήνη η Αθηναία Βυζαντινή αυτοκράτειρα

Η Ειρήνη η Αθηναία (752 - 9 Αυγούστου 803), γνωστή και ως Ειρήνη Σαρανταπήχαινα, ήταν Βυζαντινή αυτοκράτειρα από τον γάμο της με τον Λέοντα Δ΄ από το 775 έως το 780, Βυζαντινή αντιβασίλισσα κατά τη διάρκεια της ανηλικότητας του γιου της Κωνσταντίνου ΣΤ΄ από το 780 μέχρι το 790, Βυζαντινός συναυτοκράτορας μαζί με τον γιο της από το 792 μέχρι το 797 και τελικά βασίλεψε μόνη της ως Βυζαντινός αυτοκράτορας από το 797 έως το 802. Κατά τη διάρκεια της αντιβασιλείας της, ασκούσε η ίδια αποκλειστικά σχεδόν την εξουσία. Το όνομά της είναι συνδεδεμένο με την πρώτη αναστήλωση των εικόνων, που θεσπίστηκε από τη Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδο και με την τύφλωση του γιου της, που διατάχθηκε από την ίδια.

Η ανάληψη της εξουσίας

Καταγόταν από την πλούσια Οικογένεια Σαρανταπήχου της Αθήνας και διακρινόταν για τη μόρφωση και την ομορφιά της. Ήταν ορφανή και την έφερε ο Αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Ε΄ στην Κωνσταντινούπολη, όπου το 769 παντρεύτηκε τον γιο του, τον μετέπειτα αυτοκράτορα Λέοντα Δ΄ (775-780).

Μετά το θάνατο του Λέοντα Δ΄, η Ειρήνη ανέλαβε την κηδεμονία του δεκάχρονου Κωνσταντίνου ΣΤ΄. Ήταν ήδη γνωστό, πως ήταν εικονόφιλη: ενόσω ζούσε ακόμη ο Λέων Δ΄, είχαν βρεθεί εικόνες στο προσκέφαλό της και ο αυτοκράτορας την επέπληξε σφοδρότατα διακόπτοντας κάθε επαφή μαζί της.Λίγες ημέρες μετά την ανάρρηση του γιου της, εξουδετέρωσε απόπειρα εικονομάχων αρχόντων να ανεβάσουν στον θρόνο τον ετεροθαλή αδελφό τού Λέοντα Δ΄, τον καίσαρα Νικηφόρο και τον υποχρέωσε, καθώς και τους υπόλοιπους γιους του Κωνσταντίνου Ε΄ από την ίδια μητέρα, να περιβληθούν το ιερατικό σχήμα.

Ως συνένοχος κατηγορήθηκε και ο στρατηγός της Σικελίας Ελπίδιος, παρ’ όλο που είχε τοποθετηθεί από την ίδια την Ειρήνη μετά την αποκάλυψη της συνωμοσίας (781-782). Ο Ελπίδιος απέκρουσε αρχικά τους απεσταλμένους της Ειρήνης, που πήγαν στην Σικελία για να τον συλλάβουν και τελικά κατέφυγε στους Άραβες της Αφρικής.

Η επιρροή του συμβούλου της ευνούχου Σταυράκιου, που είχε γίνει λογοθέτης του δρόμου, προκαλούσε μεγάλες αντιδράσεις στον στρατό, με πρώτη συνέπεια την αυτομολία του στρατηγού των Βουκελλαρίων Τατζάτη στους Άραβες, όταν αυτοί εισέβαλαν με επί κεφαλής τον Χαρούν αλ Ρασίντ στην Μικρά Ασία και έφτασαν ως τη Χρυσόπολη. Ο παλαιός στρατηγός του Κωνσταντίνου Ε΄, ο Μιχαήλ Λαχανοδράκων αγωνίστηκε να απωθήσει τους Άραβες, αλλά ο στρατός του ήταν εξασθενημένος και ο ίδιος σε δυσμένεια. Τελικά συνομολογήθηκε ειρήνη, με ταπεινωτικούς για την Αυτοκρατορία όρους.

Εν τω μεταξύ είχαν εξεγερθεί διάφορα σλαβικά φύλα της Ελληνικής Χερσονήσου. Ο Σταυράκιος κατόρθωσε να καταστείλει τις εξεγέρσεις, τέλεσε θρίαμβο στην Κωνσταντινούπολη και ενίσχυσε την επιρροή του στα δημόσια πράγματα.

Την ίδια περίπου εποχή η Ειρήνη εγκατέλειψε τους συμμάχους των Βυζαντινών Λομβαρδούς, που βρίσκονταν σε εμπόλεμη κατάσταση με τους Φράγκους  και προσήγγισε τους τελευταίους. Έστειλε πρέσβεις στον Καρλομάγνο και αρραβώνιασε τον Κωνσταντίνο ΣΤ΄ με την κόρη του ρήγα των Φράγκων Ροτρούδη (Ερυθρώ κατά τους Βυζαντινούς).

Εκμέκ Κανταΐφι

Εκμέκ Κανταΐφι

Ένα παραδοσιακό γλυκό
Υλικά συνταγής
- 250 γραμμάρια φύλλο κανταΐφι
- 150 γραμμάρια βούτυρο καθαρό λιωμένο
Μείγμα Α
- 4 ποτήρια νερού ζάχαρη
- 2 ποτήρια νερό
- 1/2 λεμόνι
- 1 πρέζα μαστίχα σκόνη
- 1 κουταλάκι της σούπας γλυκόζη
Μείγμα Β
- 1 και 1/2 λίτρο γάλα
- 3 βανίλιες σκόνη
Μείγμα Γ
- 12 κρόκοι αυγών
- 40 γραμμάρια αλεύρι
- 90 γραμμάρια κορν φλάουρ
Μείγμα Δ
- 600 γραμμάρια φυτική κρέμα γάλακτος
- 2 κουταλιές της σούπας άχνη ζάχαρη
Για το Γαρνίρισμα
- σκόνη κανέλα
- 2 φιστίκια


Τρόπος παρασκευής-Εκτέλεση συνταγής
1. Σε μια κατσαρόλα βάζουμε το μείγμα Α και το ανεβάζουμε στη φωτιά να βράσει, ανακατεύοντας ως που να λιώσει η ζάχαρη. Αφού πάρει βράση το κατεβάζουμε από τη φωτιά και το αφήνουμε να κρυώσει.
2. Βάζουμε το μείγμα Β σε μια κατσαρόλα και το βάζουμε πάνω στη φωτιά για να ζεσταθεί ένατο μεταξύ βάζουμε το μείγμα Γ σε μια μπασινα . Αφού έχει ζεσταθεί το μείγμα Β προσθέτουμε λίγο-λίγο στο μείγμα Γ ως που τα δυο μείγματα να έρθουν στην ίδια θερμοκρασία ανακατεύοντας συνεχώς με την βοήθεια ενός σύρματος –φουέ .
3. Στη συνέχεια ρίχνουμε το μείγμα Γ στο μείγμα Β και ανακατεύουμε ως που να πήξει η κρέμα. Αφήνουμε να βράσει για 2-3 λεπτά και αποσύρουμε από τη φωτιά για να κρυώσει ανακατεύοντας ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
4. Σε ένα ταψί χτενίζουμε και απλώνουμε ομοιόμορφα το φύλλο κανταΐφι, βουτυρώνουμε από πάνω και το βάζουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους 180 βαθμούς για 25-30 λεπτά (ως που να ροδοκοκκινίσει ). Το βγάζουμε από το φούρνο και το σιροπιάζουμε με τη μέθοδο κρύο το σιρόπι ζεστό το κανταΐφι.
5. Πριν προσθέσουμε την κρέμα πατισερί αφαιρούμε το σιρόπι το οποίο έχει περισσέψει.
6. Αφού έχει κρυώσει η κρέμα την απλώνουμε πάνω από το κανταΐφι και πασπαλίζουμε με την κανέλλα .Βάζουμε το μείγμα Δ στον κάδο του μίξερ και το χτυπάμε σαντιγί. Απλώνουμε την σαντιγί με τη βοήθεια μιας σπάτουλας και με ένα πιρούνι τραβάμε γραμμές διαγώνια προς το ταψί και ξανά διαγώνια από την άλλη πλευρά έτσι ώστε να σχηματιστούν ρόμβοι.
7. Ψιλοκόβουμε με το μαχαίρι τα φιστίκια Αιγίνης και γαρνίρουμε από πάνω. Βάζουμε το εκμεκ στο ψυγείο για περίπου 3 ώρες για να δέσει και να κρυώσει.

https://www.newsbeast.gr/geuseis/sintages/arthro/549920/ekmek-kadaifi

Τζέιμς Βαν Άλεν



9 Αυγούστου 2006 πέθανε: Τζέιμς Βαν Άλεν Αμερικανός φυσικός

Ο Τζέιμς Βαν Άλεν (James Alfred Van Allen, Mount Pleasant, Αϊόβα, 7 Σεπτεμβρίου 1914 - Αϊόβα 9 Αυγούστου 2006) ήταν Αμερικανός φυσικός που δίδαξε φυσική στο πανεπιστήμιο της Αϊόβας από το 1951 μέχρι το 1985.

Το 1958, ανακάλυψε, βασισμένος σε μετρήσεις που έκανε ο πρώτος αμερικανικός δορυφόρος, Explorer 1 και, αργότερα, ο Explorer 3, τις ζώνες που πήραν το όνομά του. Πρόκειται για περιοχές με συγκέντρωση πλάσματος γύρω από τη Γη. Ο ίδιος ο Βαν Άλεν είχε επιμείνει να συμπεριληφθεί ένας μετρητής ραδιενέργειας Γκάιγκερ στα όργανα των δορυφόρων αυτών, προκειμένου να μετρήσουν τα φορτισμένα σωματίδια γύρω από τη Γη. Η προέλευση των ζωνών αυτών συνδέεται με την κοσμική ακτινοβολία, τον ήλιο και τις πυρηνικές εκρήξεις που έχουν πραγματοποιηθεί από τον άνθρωπο σε μεγάλα ύψη. Το 1992 ερευνητές ανακάλυψαν ότι η Γη δεν περιβάλλεται από δύο, αλλά από τρία στρώματα σωματιδίων. Το τρίτο στρώμα βρίσκεται σε ύψος 12.000 χλμ., ανάμεσα στις ζώνες Βαν Άλεν. Τα σωματίδια που το αποτελούν προέρχονται κατά κανόνα από άλλα αστρικά συστήματα και κατά την είσοδό τους στο ηλιακό σύστημα ωθούνται από τον ηλιακό άνεμο, με τελική κατάληξη την παγίδευσή τους από το μαγνητικό πεδίο της Γης.

Ο Βαν Άλεν, μέχρι την αποχώρησή του από το Πανεπιστήμιο, το 1985, συνέχισε να λαμβάνει μέρος στον σχεδιασμό οργάνων και πειραματικών συσκευών που τοποθετούνταν σε αμερικανικά διαστημικά οχήματα.

August 9, 2006 Died: James Van Allen American physicist James Alfred Van Allen (September 7, 1914 - August 9, 2006) was an American physicist who taught physics at the University of Iowa from 1951 to 1985. In 1958, he discovered, based on measurements made by the first American satellite, Explorer 1 and, later, Explorer 3, the belts that bear his name. These are regions of plasma concentration around the Earth. Van Allen himself had insisted that a Geiger counter be included in the instruments of these satellites in order to measure the charged particles around the Earth. The origin of these zones is linked to cosmic radiation, the sun and nuclear explosions carried out by humans at high altitudes. In 1992 researchers discovered that the Earth is surrounded by not two, but three layers of particles. The third layer is located at an altitude of 12,000 km, between the Van Allen belts. The particles that make it up usually come from other star systems and upon entering the solar system are pushed by the solar wind, eventually ending up being trapped by the Earth's magnetic field. Van Allen, until his departure from the University in 1985, continued to take part in the design of instruments and experimental devices installed on American space vehicles.