Απελευθερώστε τον εγκέφαλό σας
Τί γνωρίζουμε σήμερα για την λειτουργία του εγκεφάλου;
Σύμφωνα με την έκφραση του Maurice Auroux που επαναπροσδιορίζει την
εξέλιξη της ανθρωπότητας, ο άνθρωπος έχει τρεις εγκεφάλους σε έναν, οι
οποίοι λειτουργούν στα δύο ημισφαίρια.
Η ανθρώπινη
πολυπλοκότητα προκύπτει από μια διαρκή σύγκρουση ανάμεσα σ' αυτούς τούς
τρείς εγκεφάλους και στην αλληλεπίδρασή τους.
Τουλάχιστον απο
την εποχή των Ελλήνων, η λειτουργία του εγκεφάλου ασκεί μια πραγματική
γοητεία, ανακατεμένη καμμιά φορά με φόβο, μπροστά στο πολύπλοκο μυστήριο
του "μαύρου κουτιού"
Πως λειτουργεί ο εγκέφαλός μας ;
Στην αρχή συναντάμε τον ερπετώδη εγκέφαλο -ή αρχαϊκό εγκέφαλο- που
λέγεται έτσι επειδή τον ξανασυναντάμε στα ερπετά, στα ψάρια, στις
θαλασσινές χελώνες και στα κατώτερα σπονδυλωτά. Είναι η έδρα των
αρχέγονων ωθήσεων μας: της επιθετικότητας, του φόβου, της υπεράσπισης,
του εδάφους, των ενστίκτων συντήρησης και αναπαραγωγής όλων των ωθήσεων
που έχουν προορισμό την εξασφάλιση της επιβίωσης του είδους.
Δεν μπορούμε να ενεργούμε με τον ερπετώδη εγκέφαλο που έχει
προγραμματιστεί μια για πάντα, είναι ανίκανος για μαθητεία, αναίσθητος
στην εμπειρία Υπάρχει λοιπόν ενας ολόκληρος κόσμος μη ρηματικός από
χειρονομίες και αυτόματους τρόπους συμπεριφοράς η ρίζα των οποίων είναι ο
ερπετώδης εγκέφαλος. Πάνω απο τον ερπετώδη βρίσκεται ο θηλαστικός
εγκέφαλος που κυβερνά τα συναισθήματα, την στοργή και την επικοινωνία με
τους άλλους. Είναι επίσης το μέρος των μηχανισμών κινητοποίησης
/ακινητοποίησης, αρέσκειας / απαρέσκειας, αμοιβής / τιμωρίας ... Σ'αυτόν
εγγράφονται οι αρνητικές ή θετικές εμπειρίες, αλλά είναι κυρίως το
φίλτρο των πληροφοριών που συλλαμβάνονται απο τον ανώτερο εγκέφαλο, το
φλοιό.
Ο φλοιός προνόμιο των ανώτερων μαστοφόρων (του σκύλου,
του αλόγου) και του... ανθρώπου, είναι η έδρα της συμβολικής συνείδησης,
της γλώσσας, της αφηρημένης σκέψης.
Ο φλοιός κόσμημα του
ανθρώπινου εγκεφάλου, είναι ο εγκέφαλος που μας επιτρέπει να
δημιουργούμε θεωρίες, να διαλογιζόμαστε το αφηρημένο, να επινοούμε ...
Η αποτυχία μιας διαμόρφωσης υπερβολικά διανοητικής
Χάρις στο φλοιό του ο άνθρωπος είναι ικανός να ανταποκρίνεται με
πρωτότυπο τρόπο σε ένα πρόβλημα που τίθεται απο το περιβάλλον. Ο φλοιός
επιτρέπει την διάτρηση και τη δημιουργία των ιδεών.
Οι
ερπετώδεις και θηλαστικοί εγκέφαλοι δεν "μιλούν" μόνο ο φλοιός έχει αυτή
την ικανότητα ομιλίας έχει μια πολύπλοκη γλώσσα, ικανή να εκφράζει όλη
τη λεπτότητα των συγκινήσεων και των σκέψεων και την ικανότητα να
περιγράφει τις τεχνικές πραγματικότητες.
Δεν πρέπει όμως να
παραμελήσουμε την σημασία των "κατώτερων " εγκεφάλων, κυρίως του
θηλαστικού εγκεφάλου. Πράγματι η πληροφορία κυκλοφορεί πάντα από τον
θηλαστικό στο φλοιό. Ετσι, ενα ερέθισμα φτάνει στο θηλαστικό. Αν του
προκαλεί ευχάριστη ανάμνηση, ο θηλαστικός ενδιαφέρεται και μεταβιβάζει
τη πληροφορία στο φλοιό. Αν τον δυσαρεστεί, το αποδοκιμάζει.
Αυτή η λειτουργία που συνδέεται με την στοργή εξηγεί την αποτυχία των
υπερβολικά διανοητικών διαμορφώσεων. Στη Γαλλία συχνά πιστεύουν οτι
μπορούν να επιλύσουν μια διαφορά συζητώντας γύρω απο ένα τραπέζι,
δραστηριότητα του φλοιού κατ'εξοχήν. Η, συχνότερα, είναι προτιμότερο
πρώτα να ενεργεί κανείς.
Αντί να πείτε στο συνομιλητή σας "Σας
έχω εμπιστοσύνη" εμπιστευθήτε του μια αποστολή εμπιστευτική. Η θετική
ανάμνηση που θα διατηρήσει θα παρακινήσει τον θηλαστικό να μεταβιβάσει
πληροφορίες προερχόμενες απο σας.
Ολο και περισσότεροι
δημιουργοί το γνωρίζουν και προτείνουν στους συμμετέχοντες ειδικές
ασκήσεις για να έχουν το maximum των πιθανοτήτων επιτυχίας. Η επιτυχία
τους καταγράφεται στον θηλαστικό ο οποίος μεταβιβάζει ενα θετικό μήνυμα
στο φλοιό.
Είναι μια διαδικασία διαμετρικά αντίθετη από το
κλασσικό σχολικό σύστημα, που βασίζεται στην άποψη κυρώσεων σε περίπτωση
αποτυχίας. Αν φοβόσαστε το νερό καμμιά λογική κουβέντα ("δεν
διακινδυνεύεις τίποτα ") δεν σας κάνει να αλλάξετε, όποια και αν είναι.
Αλλά αν κάποιος σας κάνει να ζήσετε μια ευχάριστη εμπειρία στο νερό, ο
θηλαστικός την καταγράφει, εύχεται να την ανανεώσει και στέλνει στο
φλοιό θετικό μήνυμα.
Με άλλα λόγια μια διαμόρφωση δεν είναι
αποτελεσματική αν δεν περάσει από το θηλαστικό με τη μορφή μιας θετικής
πράξης που αυτός ο τελευταίος αποθηκεύει και μεταβιβάζει στο φλοιό για
να μετατραπεί σε αφηρημένη ιδέα.
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι
τόσο πλούσιος και περίπλοκος ώστε οι βιολόγοι όχι μόνο ανακάλυψαν "τρείς
εγκεφάλους" , δηλαδή μια κάθετη εξειδίκευση λειτουργίας, που
ανακεφαλαιώνει την εξέλιξη της ανθρωπότητας, παρούσα μ' αυτόν τον τρόπο
στο καθένα μας, αλλά επίσης μια οριζόντια εξειδίκευση ανάμεσα στα δύο
ημισφαίρια του εγκεφάλου, το δεξί ημισφαίριο και το αριστερό ημισφαίριο.
Αυτή η εξειδίκευση δεν είναι πια ένας διαχωρισμός εφόσον το τυλώδες
σώμα (ενα σύστημα δύο εκατομμυρίων ινών) εξασφαλίζει πολυάριθμες
ενδοσχέσεις ανάμεσα στα δύο αυτά ημισφαίρια.
Οι δυο τρόποι της νοητικής δραστηριότητας: Λόγος και Εικόνα
Οι σχετικοί ρόλοι των δύο ημισφαιρίων ανακαλύφθηκαν από το Γάλλο
βιολόγο Paul Broca, ο οποίος διαπίστωσε ότι τραυματίες που είχαν υποστεί
βλάβες σ'ενα συγκεκριμένο μέρος του αριστερού φλοιού παρουσίαζαν
προβλήματα ομιλίας, προβλήματα που δεν υπήρχαν σε ασθενείς που είχαν
υποστεί τις ίδιες βλάβες στη δεξιά πλευρά. Το αριστερό ημισφαίριο είναι
έδρα του λόγου και της λογικής; Δεν χρειαζόταν περισσότερα για να
θεωρηθεί "το ευγενές" ημισφαίριο, ενώ το δεξί ημισφαίριο παρουσιάστηκε
σαν δευτερεύον. Αυτή η υπερβολική υπεροχή διαρκεί ακόμα και σήμερα. Εν
τούτοις οι μελέτες του ερευνητή Roger Sperry (βραβείο Νόμπελ 1981) πάνω
στον ρόλο των εγκεφαλικών ημισφαιρίων απέδειξαν την σπουδαιότητα του
δεξιού εγκεφάλου, ειδικού στην μουσική και στις τέχνες, ικανού να
αναγνωρίζει εικόνες, να ερμηνεύει μια έννοια οπτικά και να συλλαμβάνει
ένα σύστημα ολιστικά, ενώ το αριστερό ημισφαίριο δεν μπορεί παρά να
αναλύει. Είναι δυνατόν να δημιουργήσουμε ένα μοντέλλο όπου να
διασταυρώνονται οι κάθετες και οι οριζόντιες προσεγγίσεις. Οι διαφορές
ανάμεσα στο δεξί και στο αριστερό ημισφαίριο συμπληρώνονται με τις
διαφορές ανάμεσα στο θηλαστικό και στο φλοιώδες σύστημα. Αυτό απέδειξε
μια ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου του Τέξας, υπό την διεύθυνση του
Ned Hermann, ο οποίος κατέδειξε τις τέσσερις εγκεφαλικές ζώνες.
Ας γνωρίσουμε την εγκεφαλική δραστηριότητα μας για να επικοινωνούμε αποτελεσματικά
Πρόκειται στην πραγματικότητα για τέσσερις ειδικούς τομείς ερεθισμού,
σύμφωνα με τους οποίους επικαλούμαστε μάλλον τον φλοιώδη (αριστερό ή
δεξιό) ή καλύτερα τον θηλαστικό (αριστερό ή δεξιό). Πράγματι, όλα τα
άτομα δεν έχουν τον ίδιο τρόπο αντίδρασης απέναντι σ' ένα γεγονός:
κάποιοι αναλύουν το πρόβλημα, κρατούν σημειώσεις, αναζητούν μια λογική
λύση. Αλλοι διαβλέπουν μια σφαιρική λύση και σπεύδουν να την εφαρμόσουν.
Εκτός από παθολογικές περιπτώσεις ή ατύχημα, τα δύο ημισφαίρια
λειτουργούν μόνιμα. Αντίθετα, υπάρχουν εγκεφαλικές προτιμήσεις που
οφείλονται στην μόρφωση και στην κουλτούρα, σε ατομικό και συλλογικό
επίπεδο. Ενας έμπειρος λογιστής λειτουργεί περισσότερο με τον αριστερό
του εγκέφαλο. Αν γίνει μουσικός, ενεργοποιεί επιπλέον τον δεξιό του
εγκέφαλο.
Επομένως, οι εγκεφαλικές προτιμήσεις δεν είναι
αμετάβλητες. Μπορούν να αλλάξουν στην διάρκεια της ζωής. Γνωρίζοντας ότι
τα δύο ημισφαίρια είναι συμπληρωματικά, είναι ενδιαφέρον να αναπτύξουμε
τον αριστερό εγκέφαλο και αντίστροφα, για να αυξήσουμε την
αποτελεσματικότητά του και την ικανότητά του να αντιμετωπίζει και να
επιλύει τα πιο διαφορετικά προβλήματα. Σχηματικά, ο αριστερός φλοιώδης
αντιπροσωπεύει την λογική νοημοσύνη, ο δεξιός φλοιώδης, την διαισθητική
νοημοσύνη.
Ο αριστερός θηλαστικός την συγκίνηση κυριαρχημένη και στραμμένη προς την δράση.
O δεξιός θηλαστικός την ωθητήριο συγκινησιακότητα. Ολα αυτά συνδυάζονται σε ευμετάβολες αναλογίες.
Είναι φανερό ότι, για να καταλάβουμε έναν αριστερό φλοιώδη, δεν πρέπει
να χρησιμοποιήσουμε την ίδια γλώσσα που χρησιμοποιούμε για τον δεξιό
θηλαστικό. Ας έχουμε υπόψη ότι η επικοινωνία μας κινδυνεύει να είναι
ατελέσφορη.
"Ενας αριστερός φλοιώδης αναλυτικός είναι ίσως
ανίκανος να βρει τον δρόμο του στο δάσος, ενώ ένας δεξιός φλοιώδης
αντιλαμβάνεται εύκολα τον χώρο, αλλά δεν μπορεί να προσανατολιστεί σ'
έναν χάρτη επιτελείου", υπογραμμίζει ο Louis Timbal - Duclaux, υπεύθυνος
του Ινστιτούτου Hermann France. Καταλαβαίνουμε το ενδιαφέρον αυτού του
μοντέλλου και τον πλούτο της πρακτικής χρησιμοποίησης για να
περιγράφουμε όλες τις ποικιλίες των τρόπων συμπεριφοράς. Οι συνδυασμοί
ανάμεσα σ' αυτές τις τέσσερις ζώνες είναι πολυάριθμοι και επιτρέπουν μια
πολύ λεπτή ανάλυση των εγκεφαλικών προτιμήσεων σύμφωνα με τα έργα, τα
άτομα, τις ομάδες ή την κουλτούρα.
Μπορούμε να αλλάξουμε τις εγκεφαλικές προτιμήσεις ;
Η επαγγελματική εξιδείκευση, που κινητοποιεί ορισμένες ζώνες του
εγκεφάλου μας προς βλάβην άλλων, έχει προφανώς μικρή επίδραση στις
εγκεφαλικές μας προτιμήσεις. Βέβαια, μπορούμε να την ζήσουμε με τρόπο
ικανοποιητικό με μια εγκεφαλική προτίμηση καλά καθορισμένη, εφόσον
τίποτα δεν αλλάζει στο σύμπαν της, αλλά απέναντι σε προβλήματα ενός νέου
είδους, θα συναντήσουμε πραγματικές δυσκολίες προσαρμογής. Χρειάζεται
πολύς χρόνος και κόπος για να ξυπνήσουν οι ζώνες των αποκοιμισμένων
νευρώνων. Γι' αυτό και η ανάγκη όχι μόνο να διατηρούμε τα νευρώδη
κυκλώματα που έχουμε ασκήσει, αλλά και να διευρύνουμε τις εγκεφαλικές
μας προτιμήσεις, κάνοντας έκκληση στις πολλές δυναμικές μας ικανότητες.
Ανάμεσα στα στάδια της διαμόρφωσής μας, αυτά στα οποία μεταχειριζόμαστε
την λειτουργία του εγκεφάλου έχουν ακριβώς για αντικειμενικό σκοπό να
κάνουν τα συμμετέχοντα μέρη να συνειδητοποιούν τον τρόπο με τον οποίο
λειτουργούν και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να λειτουργήσουν τα άλλα:
το κλειδί των αναρρίθμητων συγκρούσεων βρίσκεται σ' αυτή την αντίληψη.
Για παράδειγμα, ένας "αριστερός φλοιώδης" φαντάζεται ότι αρκούν σαφείς,
ακριβείς, ταξινομημένοι σκοποί, για να κάνουν τις ομάδες του να
λειτουργήσουν. Αν ο προσωπικός του, μάλλον ο "δεξιός θηλαστικός"
λειτουργεί με συναισθηματικότητα η αποτυχία είναι σίγουρη.
Το
να τοποθετείται ένας "δεξιός φλοιώδης", ακόμα και λαμπρός, σε θέση όπου
κυριαρχεί ο "αριστερός εγκέφαλος", σημαίνει να τον προορίζουμε για στρες
και για αποτελεσματικότητα.
Μπορούμε επίσης να θεωρήσουμε
ολόκληρη την ανάληψη εργασίας σαν έναν εγκέφαλο και να αναζητήσουμε την
εξισορρόπησή της με τα διάφορα στοιχεία. "Κάθε ανάληψη εργασίας έχει
ανάγκη από τους αριστερούς φλοιώδεις για σκέψη και ανάλυση και από τους
αριστερούς θηλαστικούς για δημιουργία και διαχείριση, από τους δεξιούς
φλοιώδεις για νεωτερισμό και εμπορικότητα, από τους δεξιούς θηλαστικούς
για τις εξωτερικές σχέσεις και για την διαχείριση του προσωπικού" λέει ο
Louis Timbal - Duclaux.
Δυσκολεύεστε να πουλήσετε εξαιρετικά
προϊόντα; Στρατολογείστε μερικούς δεξιούς θηλαστικούς που ξέρουν να
βρίσκουν επιχειρήματα που συγκινούν το κοινό. Οι συνελεύσεις σας
καταντούν σε ανιαρές φλυαρίες; Κάνετε να συμμετέχουν σ' αυτές αριστεροί
θηλαστικοί, στραμμένοι προς την δράση και την διαχείριση. Ποιό καινούριο
προϊόν προωθείτε; Οργανώστε μια ομάδα από δεξιούς φλοιώδεις για τις
ιδέες και από "αριστερούς εγκεφάλους" (φλοιώδεις και θηλαστικοί) για την
πραγματοποίηση.
Απλές ασκήσεις για την ανάπτυξη του άλλου ημισφαιρίου
Δεν μπορούμε βέβαια να αλλάξουμε εγκεφαλικό προφίλ σαν πουκάμισο,
δεδομένου του βάρους του πολιτισμού και της εκπαίδευσης. Αλλά, μπορούμε
παρόλα αυτά να αναπτύξουμε νέες εγκεφαλικές προτιμήσεις με κάποιες
ασκήσεις:
Αν σε σας επικρατεί ο "αριστερός εγκέφαλος" και επιθυμείτε να αναπτύξετε τον "δεξιό σας εγκέφαλο":
- Για τον δεξιό φλοιώδη: παίξτε με την ζύμη, επινοείστε και ετοιμάστε
μια γαστρονομική συνταγή. Στο ξύπνημα βρείτε χρόνο για να
ονειροπολήσετε. Οδηγείστε το αυτοκίνητό σας χωρίς σκοπό και χωρίς οδικό
χάρτη. Τρέξτε από ευχαρίστηση, χωρίς να έχετε σκοπό την διατήρηση της
φόρμας ή της υγείας
- Για τον δεξιό θηλαστικό: ακούτε την
μουσική που σας αρέσει όταν έχετε διάθεση. Παίζετε με τα παιδιά σας όπως
το επιθυμούν. Αφήνετε τον εαυτό σας να κλάψει χωρίς ντροπή αν έχετε
συγκινηθεί. Βρείτε δέκα λεπτά την ημέρα για να αφουγκράζεστε τα
συναισθήματά σας. Ζωγραφείστε ή σχεδιάστε, εμψυχώστε μια ομάδα.
Αν σε σας επικρατεί ο δεξιός εγκέφαλος και θέλετε να αναπτύξετε τον αριστερό:
- Για τον αριστερό φλοιώδη: συμμετέχετε σε μια λέσχη επενδυτών.
Υπολογείστε ακριβώς την προσεχή σας υποχώρηση. Μάθετε να χρησιμοποιείτε
έναν μικρο-οργανωτή. Οργανώστε ένα ταξίδι μέχρι τις πιο μικρές του
λεπτομέρειες. Προσπαθείστε να επιλύσετε ένα πρόβλημα χωρίζοντάς το σε
λογικές σειρές.
- Για τον αριστερό θηλαστικό: συγκεντρώστε τα
απαραίτητα ακολουθώντας τον τρόπο χρήσης. Κάνετε τους υπολογισμούς σας.
Ταξινομείστε τα βιβλία και τους δίσκους σας σε κατηγορίες. Να είστε
ακριβείς στη διάρκεια μιας ολόκληρης ημέρας. Κάνετε το γενεαλογικό σας
δέντρο.
Ο εγκέφαλος δεν φθείρεται παρά μόνο αν δεν χρησιμοποιείται
Δώσαμε μια ιδέα των δυνατοτήτων του εγκεφάλου μας επικαλούμενοι τον
αριθμό των νευρώνων που τον αποτελούν. Αυτό το ψηφίο φτάνει τα 100
δισεκατομμύρια, αριθμός ιλιγγιώδης. Αλλά πρέπει να συμπληρωθεί με μια
άλλη πληροφορία που πολλαπλασιάζει κι άλλο την ικανότητα και που αφορά
τα κύτταρα gliale.
Αυτά που είναι τόσα πολλά ώστε να μην
μπορούν να μετρηθούν (90% της εγκεφαλικής μάζας), έχουν την ικανότητα
της αναπαραγωγής, αντίθετα από τους νευρώνες. Ο αριθμός τους αυξάνει
βαθμηδόν όσο μαθαίνουμε, πράγμα που μας κάνει να σκεφτούμε ότι έχουμε
κάποια ευθύνη για την αποτελεσματικότητα της εγκεφαλικής μας μηχανής.
Δεν πρέπει λοιπόν να διστάζουμε... πρέπει να κάνουμε τα περίφημα μικρά
γκρίζα κύτταρα να λειτουργήσουν και θα ανακαλύψουμε ανυποψίαστες μέχρι
σήμερα δυνατότητες.
Brigitte Ludwig
Βιβλιογραφία :
(1) Helene Trocme - Fabre: "J'Apprends donc je suis", Ed. d' Organisation 2) Monique le Poncin: "Cym Cerveaux", ed. Stock
(3) Linda V. Williams: "Deux Cerveaux pour Apprendre"
(4) Dominique Chalvin: "Utiliser Tout son Cerveau", Ed. ESF
Πηγή: nea-acropoli-heraklio.gr
Free your brain
What do we know today about brain function?
According to Maurice Auroux's expression that redefines the evolution of humanity, man has three brains in one, which operate in both hemispheres.
Human complexity results from a constant conflict between these three brains and their interaction.
At least since the time of the Greeks, the workings of the brain have exerted a real fascination, sometimes mixed with fear, in the face of the complex mystery of the "black box".
How does our brain work?
In the beginning we meet the reptilian brain - or archaic brain - so called because it is found again in reptiles, fish, sea turtles and the lower vertebrates. It is the seat of our primordial drives: aggression, fear, defense, territory, maintenance and reproduction instincts all drives that are intended to ensure the survival of the species.
We cannot act with the reptilian brain which is programmed once and for all, incapable of learning, insensible to experience So there is a whole non-verbal world of gestures and automatic behaviors rooted in the reptilian brain. Above the reptilian is the mammalian brain which governs emotions, affection and communication with others. It is also the part of the mechanisms of mobilization / immobilization, liking / disliking, reward / punishment ... In it negative or positive experiences are registered, but it is mainly the filter of the information captured by the higher brain, the cortex.
The privileged cortex of higher mammals (the dog, the horse) and... man, is the seat of symbolic consciousness, language, abstract thought.
The cortex, the jewel of the human brain, is the brain that allows us to theorize, meditate on the abstract, invent...
The failure of an overly intellectual configuration
Thanks to his cortex, man is able to respond in an original way to a problem posed by the environment. The cortex allows the drilling and creation of ideas.
Reptilian and mammalian brains do not "speak" only the cortex has this ability to speak it has a complex language, capable of expressing all the subtlety of emotions and thoughts and the ability to describe technical realities.
However, we must not neglect the importance of the "lower" brains, especially the mammalian brain. Indeed, information always circulates from the mammal to the cortex. Thus, a stimulus reaches the mammal. If it evokes a pleasant memory, the mammal is interested and transmits the information to the cortex. If it displeases him, he disapproves of it.
This affection-related function explains the failure of overly mental configurations. In France they often believe they can resolve a dispute by discussing it around a table, cortical activity par excellence. Or, more often than not, it is better to act first.
Instead of telling your interlocutor "I trust you" entrust him with a confidential mission. The positive memory it will retain will motivate the mammal to pass on information coming from you.
More and more creators are aware of this and recommend special exercises to the participants to maximize the chances of success. Their success is recorded in the mammal which transmits a positive message to the cortex.
It is a process diametrically opposed to the classical school system, which is based on the point of view of sanctions in case of failure. If you were afraid of water, no amount of rational talk ("you're not risking anything") will make you change, whatever it is. But if someone gives you a pleasant experience in the water, the mammal registers it, wishes to renew it and sends the cortex a positive message.
In other words, a configuration is not effective if it does not pass through the mammal in the form of a positive act that the latter stores and transmits to the cortex to be transformed into an abstract idea.
The human brain is so rich and complex that biologists have not only discovered "three brains", i.e. a vertical specialization of function, recapitulating the evolution of humanity, thus present in each of us, but also a horizontal specialization between the two hemispheres of the brain, the right hemisphere and the left hemisphere. This specialization is no longer a separation since the corpus callosum (a system of two million fibers) ensures numerous interrelationships between these two hemispheres.
The two modes of mental activity: Word and Image
The relative roles of the two hemispheres were discovered by the French biologist Paul Broca, who found that tracerebral palsy with damage to a specific part of the left cortex had speech problems that were not present in patients with the same damage to the right side. Is the left hemisphere seat of reason and logic? No more was needed to be considered the "noble" hemisphere, while the right hemisphere was presented as secondary. This excessive supremacy continues even today. However, the studies of the researcher Roger Sperry (Nobel Prize 1981) on the role of the cerebral hemispheres proved the importance of the right brain, specialized in music and the arts, capable of recognizing images, interpreting a concept visually and grasping a system holistically, while the left hemisphere can only analyze. It is possible to create a model where vertical and horizontal approaches intersect. The differences between the right and left hemispheres are complemented by the differences between the mammalian and cortical systems. This was proven by a research team at the University of Texas, led by Ned Hermann, who demonstrated the four brain zones.
Let's get to know our brain activity to communicate effectively
These are actually four specific areas of stimulation, according to which we rather call the cortical (left or right) or rather the mammary (left or right). Indeed, not all individuals have the same way of reacting to an event: some analyze the problem, take notes, look for a logical solution. Others see a global solution and rush to implement it. Except in pathological cases or accident, the two hemispheres work permanently. Instead, there are brain preferences that are due to education and culture, on an individual and collective level. An experienced accountant works more with his left brain. If he becomes a musician, he additionally activates his right brain.
Therefore, brain preferences are not immutable. They can change during life. Knowing that the two hemispheres are complementary, it is interesting to develop the left brain and vice versa, to increase its efficiency and its ability to face and solve the most diverse problems. Schematically, the left cortex represents logical intelligence, the right cortex, intuitive intelligence.
The left mammal emotion dominated and directed towards action.
The right mammal drives emotionality. All these are combined in variable proportions.
Clearly, to understand a left-handed corticus, we must not use the same language that we use for a right-handed mammal. Let us bear in mind that our communication risks being ineffective.
"A left-cortical analyst is perhaps unable to find his way in the forest, while a right-cortical person easily perceives space but cannot orient himself on a staff map," emphasizes Louis Timbal-Duclaux, head of the Hermann France Institute. We understand the interest of this model and the wealth of practical use to describe all varieties of behavior. The combinations between these four zones are numerous and allow a very fine analysis of brain preferences according to projects, individuals, groups or culture.
Can we change brain preferences?
Occupational specialization, which mobilizes certain areas of our brain to the detriment of others, apparently has little effect on our brain preferences. Of course, we can live it satisfactorily with a brain preference well defined, as long as nothing changes in its universe, but faced with problems of a new kind, we will encounter real difficulties of adjustment. It takes a lot of time and effort to wake up areas of dormant neurons. Hence the need not only to maintain the neural circuits we have exercised, but also to expand our brain preferences, appealing to our many dynamic capacities. Among the stages of our formation, those in which we manipulate brain function have precisely the objective of making the parties involved aware of how they function and how others can function: the key to innumerable conflicts. lies in this perception.
For example, a "cortical leftist" imagines that clear, precise, ordered goals are enough to make his teams work. If his personal, rather "right mammal" operates with emotionality, failure is certain.
Placing a "right cortical", even a brilliant one, in a position where Mr the "left brain" reigns, it means earmarking it for stress and efficiency.
We can also think of the whole undertaking as a brain and seek to balance it with the various elements. "Every job needs the left cortex for thinking and analysis and the left mammals for creation and management, the right cortex for innovation and commercialism, the right mammals for external relations and personnel management," says Louis Timbal - Duclaux.
Struggling to sell great products? Recruit some right wing mammals who know how to come up with arguments that move the public. Do your meetings devolve into boring chatter? Have left-wing, action-oriented, management-oriented mammals participate in them. What new product are you promoting? Organize a group of right brainers for the ideas and "left brains" (cortical and mammals) for the implementation.
Simple exercises for the development of the other hemisphere
We cannot of course change a brain profile like a shirt, given the weight of culture and education. But, we can still develop new brain preferences with some exercises:
If you are "left brained" and wish to develop your "right brain":
- For the right cortical: play with the dough, invent and prepare a culinary recipe. In waking life find time to daydream. You drive your car aimlessly and without a road map. Run for pleasure, with no intention of keeping fit or healthy
- For the right-handed mammal: listen to the music you like when you're in the mood. Play with your children as they wish. You let yourself cry without shame if you're emotional. Find ten minutes a day to listen to your feelings. Paint or draw, animate a group.
If you are right-brained and want to develop the left:
- For the left cortical: join an investor club. Accurately calculate your next retreat. Learn to use a micro-organizer. Organize a trip down to its smallest details. You are trying to solve a problem by breaking it down into logical sequences.
- For the left mammal: collect the essentials following the method of use. Do your calculations. Sort your books and discs into categories. Be punctual over the course of an entire day. Make your family tree.
The brain only wears out if it is not used
We have given an idea of the capabilities of our brain by referring to the number of neurons that make it up. This figure reaches 100 billion, a dizzying number. But it must be supplemented with another piece of information that further multiplies the ability and that concerns glial cells.
Those that are so numerous that they cannot be counted (90% of the brain mass), have the ability to reproduce, unlike neurons. Their number gradually increases as we learn, which makes us think that we have some responsibility for the efficiency of our brain machinery. So we must not hesitate... we must make the famous little gray cells work and we will discover hitherto unsuspected possibilities.
Brigitte Ludwig
Bibliography :
(1) Helene Trocme - Fabre: "J'Apprends donc je suis", Ed. d' Organization 2) Monique le Poncin: "Cym Cerveaux", ed. Stock
(3) Linda V. Williams: "Two Cerveaux pour Apprendre"
(4) Dominique Chalvin: "Utiliser Tout son Cerveau", Ed. ESF