Τρίτη 2 Αυγούστου 2022

Η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ


2 Αυγούστου 1776 Υπογράφεται η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ.

Η Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ (αγγλ. Declaration of Independence; επίσημα The unanimous Declaration of the thirteen united States of America) ήταν η ιδρυτική διακήρυξη ανεξαρτητοποίησης δεκατριών Πολιτειών της Αμερικής από την αποικιοκρατία των Βρετανών. Συντάχθηκε από τους Τόμας Τζέφερσον και Βενιαμίν Φραγκλίνο, ενώ εγκρίθηκε γύρω στις 2 Αυγούστου 1776 (συμβολικά όμως στις 4 Ιουλίου 1776) από το Κογκρέσο. Θεωρείται ως η πράξη ίδρυσης του κράτους των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.
Ιστορικό

Η Βρετανία, θεωρώντας τις δεκατρείς Πολιτείες (States) της Βόρειας Αμερικής ως αποικίες του Βρετανικού Στέμματος, εννοούσε να συμπεριφέρεται σε αυτές όπως έκανε σε όλες τις υπόλοιπες αποικίες της: επέβαλε δικούς της Κυβερνητικούς υπαλλήλους, διαφορετική φορολογία από αυτή που ίσχυε στη Βρετανία, περιοριστικούς όρους στο εμπόριο, στην ελευθερία της έκφρασης, στην πολιτική δραστηριότητα κτλ. Ο Βασιλιάς Γεώργιος ο Γ΄ είχε, μάλιστα, θεσπίσει τους "πέντε αφόρητους Νόμους" στις αποικίες της Αμερικής (1774). Αυτό δεν ήταν δυνατό να γίνει αποδεκτό από τους "αποίκους", οι οποίοι αισθάνονταν καταπιεσμένοι. Σε πολλούς Αμερικανούς αποίκους είχε αρχίσει να δημιουργείται και να ωριμάζει η ιδέα της ανεξαρτητοποίησης.

Η πρώτη πραγματικά αποφασιστική κίνηση έγινε στις 7 Ιουνίου του 1776 στη Φιλαδέλφεια. Εκεί, ενώπιον του Κογκρέσσου, διαβάστηκε ένα ψήφισμα από τον Ρίτσαρντ Χένρι Λη (Richard Henry Lee), αντιπρόσωπο της πολιτείας της Βιρτζίνια, το οποίο, σε γενικές γραμμές, διακήρυττε την αποφασιστικότητα των "δεκατριών ηνωμένων αποικιών" να αποκτήσουν αυτοτέλεια απαλλασσόμενες εξ ολοκλήρου, όπως θα έπρεπε να ισχύει, από την υποταγή στη Μεγάλη Βρετανία.

Το ψήφισμα αυτό δεν προέκυψε αιφνίδια. Ήδη, μετά την επιβολή των "πέντε αφόρητων Νόμων" και την απόρριψη των αιτημάτων της Επιτροπής που είχε συσταθεί για την ελάφρυνσή τους από τον Γεώργιο Γ΄ (1775), είχε αρχίσει μια κίνηση ανεξαρτητοποίησης από τις ηνωμένες αποικίες: δημιουργήθηκε μια μορφή τακτικού στρατού, ενώ εμφανίστηκαν τα πρώτα ανεξάρτητα "αποικιακά" ταχυδρομικά γραφεία. Το ψήφισμα του Λη δεν ήταν τίποτε περισσότερο από την έκφραση της θέλησης των περισσότερων αποίκων για την πλήρη ανεξαρτητοποίηση των Αποικιών. Παράλληλα, μαθεύτηκε στις Αμερικανικές αποικίες ότι ο Βασιλιάς Γεώργιος, μη έχοντας αρκετό στρατό, διαπραγματευόταν την αγορά μισθοφόρων από τη Γερμανία, ώστε να ενισχύσει τον Αγγλικό στρατό. Αυτό πράγματι έγινε αργότερα - παραχωρήθηκαν 30.000 μισθοφόροι από την Έσση στο Αγγλικό Στέμμα προς 7 λίρες έκαστος. Οι μισθοφόροι στάλθηκαν στις αποικίες, αλλά οι περισσότεροι από τους μισούς το έσκασαν πριν καν εμπλακούν σε επιχειρήσεις.

Παράλληλα, ο Τόμας Πέιν (Thomas Paine) εξέδωσε τον Ιανουάριο του 1776 το βιβλίο του "Κοινός Νους" (Common Sense), ένα κείμενο στο οποίο απαριθμούσε τους λόγους και τις αιτίες για τους οποίους οι αποικίες όφειλαν να γίνουν ανεξάρτητο κράτος. Το βιβλίο αυτό πουλήθηκε κατά χιλιάδες και έθεσε τις βάσεις για να συνειδητοποιήσουν όλοι οι "άποικοι" την αναγκαιότητα ανεξαρτητοποίησης.

Μετά την ανάγνωση του ψηφίσματος του Λη στο Κογκρέσο, δημιουργείται από αυτό στις 11 Ιουνίου μια Επιτροπή, αποτελούμενη από τους Τόμας Τζέφερσον, Τζων Άνταμς (John Adams), Βενιαμίν Φραγκλίνο, Ρότζερ Σέρμαν και Ρόμπερτ Λίβιγκστον για να επεξεργαστεί ένα σχέδιο διακήρυξης της Ανεξαρτησίας. Ο Τζέφερσον, κατά προτροπή της Επιτροπής, αποσύρεται σε ένα σπίτι στις παρυφές της Φιλαδέλφειας και αρχίζει να συντάσσει την πρώτη Διακήρυξη Ανεξαρτησίας (12 έως 27 Ιουνίου). Στις 28 Ιουνίου το προσχέδιο της Διακήρυξης διαβάζεται στο Κογκρέσο, όπου μετά από συζητήσεις και αντεγκλήσεις υφίσταται αρκετές τροποποιήσεις. Στις 4 Ιουλίου 1776 το τελικό σχέδιο της Διακήρυξης εγκρίνεται από το Κογκρέσο. Ο Τζων Χάνκοκ, Πρόεδρος του Κογκρέσου, δίνει στις 5 Ιουλίου του 1776 εντολή στον τυπογράφο Ντάνλαπ να τυπώσει το κείμενο.

Στις 19 Ιουλίου το Κογκρέσο διατάσσει την επισημοποίηση του εγγράφου της Διακήρυξης. Το επισημοποιημένο έγγραφο τυπώνεται στις 18 Ιανουαρίου 1777 στη Βοστώνη και διανέμεται σε όλες τις Πολιτείες. 

////////////////

August 2, 1776 The US Declaration of Independence is signed. The Declaration of Independence of the USA (English: Declaration of Independence; officially The unanimous Declaration of the thirteen united States of America) was the founding declaration of independence of thirteen States of America from British colonialism. It was drafted by Thomas Jefferson and Benjamin Franklin, and was approved around August 2, 1776 (but symbolically on July 4, 1776) by Congress. It is considered as the founding act of the state of the United States of America. Record Britain, considering the thirteen States (States) of North America as colonies of the British Crown, meant to treat them as it did all the rest of its colonies: it imposed its own Government officials, different taxation from that which applied in Britain, restrictive conditions in trade, in freedom of expression, in political activity, etc. King George III had, in fact, established the "Five Intolerable Laws" in the American colonies (1774). This could not be accepted by the "settlers", who felt oppressed. In many American colonists the idea of ​​independence had begun to form and mature. The first really decisive move was made on June 7, 1776 in Philadelphia. There, before Congress, was read a resolution by Richard Henry Lee, representative of the state of Virginia, which, in broad terms, declared the determination of the "thirteen united colonies" to obtain self-government exempted entirely, as it should be valid, from subjection to Great Britain. This resolution did not come out of the blue. Already, after the imposition of the "five intolerable Laws" and the rejection of the requests of the Commission set up for their relief by George III (1775), a movement of independence from the united colonies had begun: a form of regular army was created, while the first independent "colonial" post offices appeared. Lee's resolution was nothing more than the expression of the will of most colonists for the complete independence of the Colonies. At the same time, it was learned in the American colonies that King George, not having enough of an army, was negotiating the purchase of mercenaries from Germany to reinforce the English army. This indeed happened later - 30,000 Hesse mercenaries were granted to the English Crown at £7 each. Mercenaries were sent to the colonies, but more than half of them blew it before they even got involved in operations. At the same time, Thomas Paine published in January 1776 his book "Common Sense", a text in which he listed the reasons and reasons why the colonies should become an independent state. This book was sold by the thousands and laid the foundations for all "colonists" to realize the necessity of independence. After Lee's resolution was read in Congress, it created on June 11 a Commission consisting of Thomas Jefferson, John Adams, Benjamin Franklin, Roger Sherman, and Robert Livingston to draft a Declaration of Independence. Jefferson, at the urging of the Committee, retires to a house on the outskirts of Philadelphia and begins drafting the first Declaration of Independence (June 12 to 27). On June 28, the draft of the Declaration is read in Congress, where after discussions and objections it undergoes several amendments. On July 4, 1776, the final draft of the Declaration was approved by Congress. John Hancock, President of Congress, on July 5, 1776, orders printer Dunlap to print the text. On July 19, Congress orders the formalization of the Declaration document. The official document is printed on January 18, 1777 in Boston and distributed to all the States.

Γκιόν Καστριότι Β΄ ο Νεότερος

Gjon II Kastrioti.jpg

2 Αυγούστου 1514  πέθανε: Γκιόν Καστριότι ο Νεότερος Αλβανός ευγενής

Ο Γκιόν Καστριότι Β΄ ο Νεότερος (Gjon Kastrioti II, ελληνικά: Ιωάννης Καστριώτης, 1456 - 2 Αυγούστου 1514) ήταν γιος του Σκεντέρμπεη και εγγονός του Ιωάννη Καστριώτη Α΄ του Πρεσβύτερου, τιμαριούχου της Βορείου Αλβανίας.
Γνωστός είναι για την πώληση του ιστορικού κάστρου της Κρούγιας, όπου διέμενε η επιφανής αλβανική οικογένεια , (περιοχή Δίβρας της Γκεγκερίας) στους Βενετούς το 1474 αλλά και για την εξέγερση που οργάνωσε με τη βοήθεια του Κροκόδειλου Κλαδά . Οι δύο πολέμαρχοι, μαζί με Ηπειρώτες, Αλβανούς αλλά και Μανιάτες πολεμιστές επαναστάτησαν κατά των Οθωμανών. Οι εξεγερθέντες έδρασαν στην Ήπειρο, απελευθερώνοντας την Αυλώνα και την περιοχή της Χιμάρας. Πενήντα χωριά και πόλεις κήρυξαν την ανεξαρτησία τους και πολλοί Χιμαριώτες εντάχθηκαν στους επαναστάτες . Η έλλειψη όμως υποστήριξης από τη Δύση και ο μεγάλος (συγκριτικά με τους εξεγερθέντες) τουρκικός στρατός (περίπου 30.000 άτομα) που απεστάλη από τον σουλτάνο, απομόνωσαν τον Κλαδά, ο οποίος, παρά τις επιτυχίες του, αιχμαλωτίστηκε κι εννέα χρόνια αργότερα γδάρθηκε ζωντανός . Έτσι η εξέγερση απέτυχε και οι λιγοστοί διασωθέντες Έλληνες και Αλβανοί πέρασαν στην Νότιο Ιταλία, όπου έμελλε να μείνουν γνωστοί κι ως "Αρμπερές", δηλαδή Αρβανίτες. Οι λοιποί αναγκάστηκαν να υποστούν το εκδικητικό μένος των Τούρκων. Ανάλογες επαναστάσεις πνίγηκαν στο αίμα. Η Αλβανία τελικά έπεσε το 1501, με τελευταία πόλη το Δυρράχιο). 

///////////////

2 gusht 1514 vdiq: Gion Kastrioti fisniku i ri shqiptar Gjon Kastrioti II i Vogël (Gjon Kastrioti II, greqisht: Ioannis Kastriotis, 1456 - 2 gusht 1514) ishte i biri i Skënderbeut dhe nipi i Joani Kastrioti I Plakut, guvernator i Shqipërisë së Veriut. Ai njihet për shitjen e kështjellës historike të Krugisë, ku banonte familja e shquar shqiptare, (krahina e Dibrës së Gegerisë) venedikasve në vitin 1474, por edhe për rebelimin që organizoi me ndihmën e Krokodeilo Kladas. Dy kryekomandantët, së bashku me epirotët, shqiptarët dhe luftëtarët manitianë u rebeluan kundër osmanëve. Kryengritësit vepruan në Epir, duke çliruar Avlonën dhe krahinën e Himarës. Pesëdhjetë fshatra dhe qytete shpallën pavarësinë e tyre dhe shumë Chimariotë iu bashkuan revolucionarëve. Por mungesa e mbështetjes nga Perëndimi dhe ushtria e madhe (në krahasim me rebelët) turke (rreth 30.000 njerëz) e dërguar nga Sulltani e izoloi Kladasin, i cili, pavarësisht sukseseve të tij, u kap dhe nëntë vjet më vonë u shkatërrua i gjallë. Kështu rebelimi dështoi dhe ata pak grekë dhe shqiptarë të shpëtuar shkuan në Italinë e Jugut, ku do të quheshin “arbërorë”, pra arvanitas. Të tjerët u detyruan të vuanin zemërimin hakmarrës të turqve. Revolucione të ngjashme u mbytën në gjak. Shqipëria ra përfundimisht në vitin 1501, me Durrësin si qytet të fundit).

Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος των Ρομά - 2 Αυγούστου




Κάθε χρόνο στις 2 Αυγούστου τιμάται η Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος των Ρομά (Τσιγγάνων), με πρωτοβουλία μη κυβερνητικών οργανώσεων, για να υπενθυμίσει στους πολίτες όλου του κόσμου τον αφανισμό που υπέστησαν οι Ρομά (Porrajmos στη γλώσσα τους) στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Υπολογίζεται ότι τα θύματα του Ολοκαυτώματος των Ρομά κατά τη διάρκεια του Β\' Παγκοσμίου Πολέμου ανέρχονται στις 800.000 ψυχές. Στην Ευρωβουλή εκκρεμεί πρόταση της ουγγαροτσιγγάνας ευρωβουλευτίνας Λίβια Γιάροκα για την καθιέρωση της 2ας Αυγούστου ως Ευρωπαϊκής Ημέρας Μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος των Ρομά από τους Ναζί.

Αφορμή για τη σημερινή Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος των Ρομά είναι η τελευταία εντολή εξολόθρευσής τους, που δόθηκε από τους Γερμανούς ναζιστές στις 2 Αυγούστου 1944. Τη νύχτα της 2ας προς 3η Αυγούστου, 2.897 γυναικόπαιδα Ρομά εκτελέστηκαν στους θαλάμους αερίων του ναζιστικού στρατοπέδου Άουσβιτς-Μπίρκεναου.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.sansimera.gr/worldays/297#ixzz2anCTTzuH

Jedes Jahr am 2. August wird der Holocaust-Gedenktag für Roma (Zigeuner) gefeiert, der von Nichtregierungsorganisationen initiiert wurde, um die Bürger der Welt an die Vernichtung zu erinnern, die die Roma (Porrajmos in ihrer Sprache) in den Konzentrationslagern der Nazis erlitten haben. Es wird geschätzt, dass sich die Opfer des Roma-Holocaust während des Zweiten Weltkriegs auf 800.000 Seelen belaufen. Ein Vorschlag der ungarischen Zigeuner-Abgeordneten Livia Jaroka ist im Europäischen Parlament anhängig, den 2. August zum Europäischen Gedenktag für die Opfer des Roma-Holocausts durch die Nazis zu erklären. Anlass für den heutigen Roma-Holocaust-Gedenktag ist der letzte Vernichtungsbefehl der deutschen Nazis vom 2. August 1944. In der Nacht vom 2. auf den 3. August wurden 2.897 Roma-Frauen und -Kinder in den Gaskammern der Nazis hingerichtet Konzentrationslager Auschwitz-Birkenau. Lesen Sie mehr: http://www.sansimera.gr/worldays/297#ixzz2anCTTzuH

2 Αυγούστου Εύρεση και ανακομιδή των λειψάνων του αγίου πρωτομάρτυρος και αρχιδιακόνου Στεφάνου

Φυλακισμένα τριαντάφυλλα (φ.Μ.Κυμάκη)
Φυλακισμένα τριαντάφυλλα (φ.Μ.Κυμάκη)
• Εύρεση και ανακομιδή των λειψάνων του αγίου πρωτομάρτυρος και αρχιδιακόνου Στεφάνου (428)
• Μάρτυρος Φωκά
• Νεομάρτυρος Θεοδώρου, του εν Δαρδανελλίοις (1690)
• Οσίων Ιουστινιανού Β' του ευσεβούς βασιλέως και Βασιλείου του δια Χριστόν σαλού
• Οσίας Φωτεινής της εν Κύπρω
 
2 Αυγούστου Γιορτάζουν: 
Ιουστινιανός
για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει καρτέλα με φακό +-
  

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2022

Πότε φυτεύουμε τους σπόρους μας



Ένας σύντομος οδηγός για το πότε φυτεύουμε κάθε σπόρο!
Στο σχολείο όλοι σχεδόν δοκιμάσαμε το πείραμα με τα φασόλια και το βρεγμένο βαμβάκι! Για κάποιους η γνώση σταμάτησε εκεί, για όλους ήταν η αρχή για μια μεγάλη αγάπη! Την αγάπη για τη δημιουργία ενός όμορφου κήπου. Ξέρεις όμως ποιες είναι οι βασικές ανάγκες που έχει ένας σπόρος για να αναπτυχθεί;

Για την ανάπτυξη κάθε σπόρου βασική προϋπόθεση είναι η ποιότητα του εδάφους, οι κατάλληλες καιρικές συνθήκες, η επάρκεια χώματος, ο αρκετός χώρος φύτευσης και ο χρόνος απασχόλησης. Όσο πιο πολύ ασχοληθείς με τους σπόρους που φυτεύεις, τόσο καλύτερα θα αποδώσουν! Εκτός από τις βασικές προϋποθέσεις όμως κάθε σπόρος έχει και την εποχή του! Οπότε πάμε να δούμε πότε πρέπει να φυτεύουμε κάθε σπόρο:



Ιούνιος: ντομάτες, εποχιακά καλλωπιστικά (μπουκαμβίλιες, πικροδάφνες, ερωτάκια, πετούνιες, αγάπανθους και πολλά άλλα)
Ιούλιος: ραπανάκια, καρότα, παντζάρια, ραδίκια, μπρόκολα, κουνουπίδια και λάχανα.
Αύγουστος: κουνουπίδια, μπρόκολα, μαρούλια, πράσα



Σεπτέμβριος: πανσέδες, σκυλάκια, νάρκισσους, υάκινθους, ανεμώνες, νεραγκούλες, κρόκους
Οκτώβρης: μαϊντανό, σπανάκι, ραδίκι, ρόκα, ραπανάκι, μπιζέλι και μοσχομπίζελο, κρεμμύδι, σκόρδο.
Νοέμβρης: μαρούλια, λάχανα, κουνουπίδια και μπρόκολα, φρέσκα κρεμμυδάκια, μαϊντανό, ρόκα και άνηθο.



Δεκέμβριος: εσπεριδοειδή και οπωροφόρα δέντρα.
Ιανουάριος: κρεμμύδια, μαρούλια, σέλινα, πρώιμη ντομάτα (σε καλυμμένο χώρο) και ετήσιο γαρίφαλο.
Φεβρουάριος: σπαράγγια, αγκινάρες, κουκιά, παντζάρια, πατάτες και φασόλια και σε σπορείο για μελιτζάνα, ντομάτα, πιπεριά, πράσο, βασιλικό, ετήσιο γαρίφαλο και πετούνια.



Μάρτιος: μαρούλι, κολοκύθια και καλαμπόκι και μεταφυτέψτε στον κήπο κρεμμύδια, μαρούλια και σκόρδο, γαρίφαλα, καλέντουλα, κατιφέ, σκυλάκι, πετούνια και πολύχρωμη ζίννια.
Απρίλιος: αγγούρι, καλαμπόκι, κολοκυθάκια, μπάμιες, ντομάτες, πιπεριές, καρπούζια και πεπόνια. Μεταφυτέψτε μπάμιες, καλαμπόκι και αναρριχητικές φασολιές.
Μάιος: αγγούρι, καλαμπόκι, κολοκυθάκι, μαϊντανό, πιπεριές, ντομάτες, πεπόνια και καρπούζια.

A quick guide to when to plant each seed! At school we almost all tried the beans and wet cotton ball experiment! For some the knowledge stopped there, for all it was the beginning of a great love! The love for creating a beautiful garden. But do you know what are the basic needs of a seed to grow? For the development of each seed, the basic condition is the quality of the soil, suitable weather conditions, soil sufficiency, enough planting space and working time. The more you tend to the seeds you plant, the better they will perform! In addition to the basic requirements, however, each seed has its season! So let's see when we should plant each seed: June: tomatoes, seasonal ornamentals (bougainvillea, marigolds, petunias, agapanthus and more) July: radishes, carrots, beets, radishes, broccoli, cauliflower and cabbage. August: cauliflower, broccoli, lettuce, leeks September: pansies, dogwoods, daffodils, hyacinths, anemones, buttercups, crocuses October: parsley, spinach, radish, rocket, radish, pea and muscopea, onion, garlic. November: lettuce, cabbage, cauliflower and broccoli, green onions, parsley, rocket and dill. December: citrus and fruit trees. January: onions, lettuce, celery, early tomato (in a covered area) and annual cloves. February: asparagus, artichokes, broad beans, beetroot, potatoes and beans and in a nursery for aubergine, tomato, pepper, leek, basil, annual carnation and petunias. March: lettuce, courgettes and corn and transplant to the garden onions, lettuce and garlic, carnations, calendula, marigolds, dogwood, petunias and colorful zinnias. April: cucumber, corn, zucchini, okra, tomatoes, peppers, watermelons and melons. Transplant okra, corn and climbing beans. May: cucumber, corn, squash, parsley, peppers, tomatoes, melons and watermelons.


Ο Νάρθηκας ή η Φέρουλα η κοινή



Ο Νάρθηκας ή η Φέρουλα η κοινή (Ferula communis), ή ο άρτυκας, ή ο γιγαντιαίος μάραθος, στην Κύπρο γνωστός με το όνομα η αναθρήκα, είναι φυτό της οικογενείας των Απιίδων (Apiaceae). Παρά το όνομά του, το φυτό αυτό δεν είναι ένα είδος γνήσιου μάραθου, το οποίο ανήκει σε άλλο γένος (Foeniculum). Είναι ένα ποώδες, πολυετές φυτό, με χοντρό βλαστό και ύψος μέχρι 2,5 με 3 μέτρα. Φυέται δε, στις παραθαλάσσιες περιοχές της Μεσογείου.Βρίσκεται στα μεσογειακά δάση και τους θαμνότοπους. Στην αρχαιότητα, ήταν γνωστός ως «νάρθηξ» Το φυτό είναι δηλητηριώδες και προκαλεί στα βοοειδή αιμορραγικές ασθένειες.

Περιγραφή

Το φυτό έχει παχύ, γραμμωτό βλαστό, ο οποίος φτάνει μέχρι τα τρία μέτρα σε ύψος. Ο βλαστός περιέχει εντεριώνη, με αποτέλεσμα το εσωτερικό του να σιγοκαίγεται χωρίς να επηρεάζεται ο φλοιός. Τα φύλλα του είναι σύνθετα, λεπτά, πολυσχιδή με γραμμοειδή φυλλάρια και μοιάζουν με αυτά του άνηθου. Είναι μεγάλα, ιδίως αυτά στη βάση. Τα άνθη είναι οργανωμένα σε σκιάδες, οι οποίες αποτελούνται από πολλά λουλούδια. Τα άνθη του είναι μικρά κίτρινα, με πέντε πέταλα, και ερμαφρόδιτα.Η επικονίαση του φυτού γίνεται από μύγες. Το φυτό μπορεί να αυτογονιμοποιηθεί. Οι ταξιανθίες του φυτού εμφανίζονται από τον Απρίλιο μέχρι τον Ιούνιο. Μετά το φυτό ξεραίνεται. Το φυτό προτιμά εδάφη με καλή αποστράγγιξη και αντέχει σε συνθήκες ξηρασίας. Είναι φωτόφυτο.

Το φυτό παράγει ένα αιθέριο έλαιο με κίτρινο χρώμα. Το κύριο συστατικό σε φυτά που συλλέχθηκαν στην Αλγερία είναι το μυρκένιο και ακολουθεί το α-πινένιο και το β-φυλλανδρένιο. Σε άλλα είδη του γένους Φένουλα, καθώς και στην ποικιλία F. c. glauca, η οποία φύεται στην Ιταλία, το α-πινένιο είναι το κύριο συστατικό του έλαιου, ενώ μοναδική είναι και η παρουσία του β-φυλλανδρένιου ως κύριο συστατικό.

Στη Σαρδηνία, έχουν ταυτοποιηθεί δύο διαφορετικοί χημειότυποι της Φέρουλας της κοινής (Ferula communis): το δηλητηριώδες (ειδικά για τα ζώα, όπως πρόβατα, αίγες, βοοειδή και άλογα) και το μη-δηλητηριώδες.Διαφέρουν τόσο στη σύσταση των δευτερογενών μεταβολιτών όσο και των ενζύμων που περιέχουν.

Το όνομα της φαινολικής ένωσης φερουλικό οξύ, προέρχεται από τη Λατινική ονομασία του γιγαντιαίου μάραθου, από όπου η ένωση μπορεί να απομονωθεί.
Μύθοι και παραδόσεις

Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ο Προμηθέας έκλεψε την φωτιά από τους Θεούς και την μετέφερε στους ανθρώπους μέσα στους κούφιους βλαστούς του νάρθηκα.Ο νάρθηκας ήταν αφιερωμένος κατά την αρχαιότητα στον Διόνυσο και χρησιμοποιούνταν στις τελετές επειδή ήταν ελαφριοί για να φτιάξουν τους θυρσούς. Επειδή οι ξεροί βλαστοί ήταν αρκετά ανθεκτικοί για να χρησιμοποιηθούν ως μπαστούνια αλλά δεν μπορούσαν να βλάψουν κάποιον άνθρωπο, ο Διόνυσος είχε διατάξει όσοι πίνουν κρασί να έχουν μόνο μπαστούνια από νάρθηκα.
Χρήσεις

Το φυτό χρησιμοποιούνταν στην αρχαία Ελλάδα εξαιτίας της ευλυγισίας, του μαλακού εσωτερικού του και της αντοχής του ώστε να σταθεροποιούν κατάγματα των άκρων. Οι αρχαίοι άνοιγαν τον βλαστό και με αυτόν περιέβαλαν το άκρο που είχε υποστεί κάταγμα. Γι' αυτό το λόγο σήμερα το προστατευτικό των σπασμένων άκρων εκτός από γύψος λέγεται και «νάρθηκας». Μια άλλη χρήση του ήταν να χρησιμεύει ως φιτίλι από τους ναυτικούς, οι οποίοι μπορούσαν να ανάβουν την πίπα τους ανεξαρτήτως των καιρικών συνθηκών.Οι βλαστοί χρησιμοποιούνται επίσης για την κατασκευή επίπλων

Narthekas or Ferula the common (Ferula communis), or artykas, or the giant fennel, known in Cyprus by the name of anathrika, is a plant of the Apiaceae family. Despite its name, this plant is not a species of true fennel, which belongs to another genus (Foeniculum). It is a herbaceous, perennial plant, with a thick stem and a height of up to 2.5 to 3 meters. It grows in the coastal areas of the Mediterranean. It is found in the Mediterranean forests and scrublands. In ancient times, it was known as "narthix" The plant is poisonous and causes hemorrhagic diseases in cattle. Description The plant has a thick, linear stem, which reaches up to three meters in height. The stem contains enterion, causing its interior to smolder without affecting the bark. Its leaves are complex, thin, variegated with linear leaflets and resemble those of dill. They are large, especially those at the base. The flowers are arranged in umbels, which consist of many flowers. Its flowers are small yellow, with five petals, and hermaphrodite. The plant is pollinated by flies. The plant can self-fertilize. The inflorescences of the plant appear from April to June. Then the plant dries. The plant prefers well-drained soils and is drought tolerant. It is a photophyte. The plant produces an essential oil with a yellow color. The main component in plants collected in Algeria is myrcene, followed by α-pinene and β-phyllandrene. In other species of the genus Fenula, as well as in the variety F. c. glauca, which grows in Italy, α-pinene is the main component of the oil, while the presence of β-phyllandrene as a main component is also unique. In Sardinia, two different chemotypes of Ferula communis have been identified: the poisonous (especially for animals, such as sheep, goats, cattle and horses) and the non-poisonous. They differ both in the composition of secondary metabolites and of enzymes they contain. The name of the phenolic compound ferulic acid is derived from the Latin name of the giant fennel, from which the compound can be isolated. Myths and traditions According to Greek mythology, Prometheus stole the fire from the Gods and carried it to the people inside the hollow stems of the narthex. The narthex was dedicated in ancient times to Dionysus and was used in ceremonies because they were light to make the doors. Because the dry shoots were strong enough to be used as walking sticks but could not harm a human being, Dionysus had ordered that those who drank wine should only have walking sticks made of narthex. Uses The plant was used in ancient Greece for its suppleness, soft interior and strength to stabilize broken limbs. The ancients opened the stem and surrounded the broken end with it. For this reason, today the protector of broken limbs is called a "splint" in addition to a plaster cast. Another use of it was to serve as a wick by sailors, who could light their pipe regardless of the weather conditions. The stems are also used to make furniture.

Αγία Ελέσα Οσιομάρτυς



Εορτάζει στις 1 Αυγούστου
Αγία Ελέσα Οσιομάρτυς που μαρτύρησε στα Κύθηρα.
Η Αγία Ελέσα γεννήθηκε στην Πελοπόννησο. Ο πατέρας της ήταν ένας πλούσιος άρχοντας Έλληνας, αλλά ειδωλολάτρης και ονομαζόταν Ελλάδιος. Η μητέρα της όμως, Ευγενία, ήταν μια αγία γυναίκα με πολλές αρετές και πλούσια χαρίσματα. Δεν είχε παιδιά και γι’ αυτό παρακάλεσε τον Θεό να την λυπηθεί και να την αξιώσει να γεννήσει ένα παιδί. Μια μέρα ενώ βρισκόταν μόνη στο σπίτι και προσευχόταν, άκουσε μια φωνή από τον ουρανό που της έλεγε «Σε ελέησε ο Θεός σε ότι του ζήτησες, και σου έδωσε καρπόν κοιλίας». Όταν γεννήθηκε η Ελέσα (την ονόμασαν Ελέσα από τη φωνή που είχε ακούσει η μητέρα της «ἐλέησέ σε ὁ Θεός»), η μητέρα της την αφιέρωσε στον Κύριο και την βάπτισε χριστιανή, στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Όσο μεγάλωνε στην ηλικία, τόσο δυνάμωνε η πίστη της και η αγάπη της προς το Θεό. Μετά από την αγία κοίμηση της μητέρας της, ενώ η αγία ήταν 14 χρονών, σκέφτηκε ότι δεν θα μπορούσε να ζήσει με τον ειδωλολάτρη πατέρα της ο οποίος ήθελε να την παντρέψει με έναν άρχοντα. Γι' αυτό μετά από πολλή προσευχή και όταν βρήκε κατάλληλη ευκαιρία, έφυγε αφού μοίρασε πολλές ελεημοσύνες σε φτωχούς και σε ορφανά, μαζί με δύο δούλες της και ασκήτευε σε ένα βουνό των Κυθήρων.
Όμως ο πατέρας της, έψαξε και την βρήκε και προσπάθησε να την γυρίσει πάλι πίσω στο σπίτι τους. Στην άρνηση όμως της Αγίας, ο πατέρας της εξοργισμένος την κατεδίωξε. Η Αγία διωκόμενη έφθασε στή ρίζα του βουνού που σήμερα ονομάζεται βουνό της Αγίας Ελέσας και παρεκάλεσε το Θεό λέγοντας «σκίσε γη και κρύψε με». Από τη σχισμή που ανοίχθηκε στο βουνό πέρασε η Αγία και έφθασε στην κορυφή, όπου κατέφθασε αλλόφρων ο πατέρας της και την αποκεφάλισε την 1η Αυγούστου 375 μ.Χ. Στον τόπο του μαρτυρίου της η υπηρέτριά της την έθαψε.
Οι πρώτοι χριστιανοί που ήλθαν στο νησί για να προσκυνήσουν τον τάφο της Αγίας, ανήγειραν μικρό ναΐσκο χωμένο κατά το πλείστον εντός του εδάφους, στον οποίο οι προσκυνητές κατέβαιναν με 5-6 σκαλοπάτια. Η Αγία Τράπεζα του ναΐσκου εστήθη πάνω από τον τάφο της Αγίας. Η παράδοση λέει ότι κατά τους παλαιοτάτους χρόνους έρχονταν προσκυνητές από τη Μάνη κατά την 1η Αυγούστου και τιμούσαν την μνήμη της Αγίας. Αυτός ο μικρός Ναός σωζόταν μέχρι το 1867 μ.Χ. ως ιδιόκτητος της οικογενείας Κασιμάτη - Γεράκα. Το 1871 μ.Χ. ανηγέρθη ο σημερινός ευρύχωρος Ναός με συνδρομές των χριστιανών πάνω στα ερείπια του παλαιού Ναού, ο οποίος επιχωματώθηκε για να ισοπεδωθεί το έδαφος στο σημείο όπου θα ανεγειρόταν ο νέος Ναός. Πάνω ακριβώς από τον παλαιό Ναό εκτίσθη το άγιο Βήμα και πάνω από το σημείο, όπου ήταν ο τάφος της Αγίας εκτίσθη και του νέου Ναού η Αγία Τράπεζα. Την ίδια περίοδο χτίστηκαν γύρω από το Ναό και τα πρώτα κελλιά ισόγεια με βόλτα (καμάρες). Ο Ναός ήταν συναδελφικός με αδελφούς τους Βενέρηδες του χωριού Γερακιάνικα. Το 1945 μ.Χ. ο Ναός έγινε ενοριακός του γειτονικού χωριού Πούρκου. Κατά τη δεκαετία του '50 ξεκίνησε ο εξωραϊσμός και η ανάδειξη του Προσκυνήματος με την εκτέλεση μεγάλων έργων, όπως ήταν ο εξωραϊσμός του ναού, η ανέγερσις νέου κωδωνοστασίου, η διαμόρφωση του περιβάλλοντος, η ανέγερση ηγουμενείου και σύγχρονων κελλίων, ο ηλεκτροφωτισμός και η κατασκευή αυτοκινητόδρομου, που ήταν και το δυσκολώτερο έργο, λόγω του δυσπρόσιτου της περιοχής, που δημιουργείται από τους κάθετους απόκρημνους βράχους.
Η Αγία Ελέσα με τον Όσιο Θεόδωρο θεωρούνται προστάτες των Κυθήρων και ο λαός πιστεύει ότι η Αγία έχει «χαλινώσει» τα φίδια των Κυθήρων και δεν είναι δηλητηριώδη.
Σημείωση: Η μνήμη της συγκεκριμένης Αγίας δεν αναφέρεται πουθενά στους Συναξαριστές, τη βρίσκουμε σαν μάρτυρα μόνο στα Κύθηρα. http://www.saint.gr/2188/saint.aspx

Той празнува на 1 август Света мъченица Елеса, загинала мъченически в Китера. Света Елеса е родена в Пелопонес. Баща й бил богат гръцки владетел, но езичник и се казвал Хеладий. Но майка й Евгения била свята жена с много добродетели и богати дарби. Тя нямала деца и затова молила Бог да се смили над нея и да й позволи да роди дете. Един ден, докато тя беше сама вкъщи и се молеше, тя чу глас от небето, който й каза: „Бог е бил милостив към теб в това, което си поискала от Него, и Той ти е дал плода на корема“. Когато се родила Елеса (нарекли я Елеса след гласа, който майка й чула „Бог да се смили над теб“), майка й я посветила на Господа и я кръстила като християнка, в името на Отца и Сина и Светия Дух. С напредването на възрастта вярата и любовта й към Бог стават все по-силни. След възнесението на майка си, когато светицата била на 14 години, тя смятала, че не може да живее с баща си езичник, който искал да я омъжи за принц. Затова, след много молитви и когато намери подходяща възможност, тя напусна, след като раздаде много милостиня на бедните и сираците, заедно с две от своите слугини, и се подвизаваше на планината на Китера. Но баща й я потърсил, намерил и се опитал да я върне в дома им. Но когато Агия отказа, баща й, разгневен, я преследва. Преследваният светец стигнал до корена на планината, която днес се нарича планината на Света Елеса, и помолил Бог, казвайки „разкъсай земята и ме скрий“. Светицата минава през пукнатината, която се отваря в планината, и достига върха, където баща й се спуска от другата страна и я обезглавява на 1 август 375 г. сл. Хр. На мястото на нейната мъченическа смърт нейната прислужница я погреба. Първите християни, дошли на острова, за да се поклонят на гроба на светеца, издигнали малка църква, почти вкопана в земята, до която поклонниците се спускали по 5-6 стъпала. Светият олтар на църквата е поставен над гроба на светеца. Традицията разказва, че в древността поклонници идвали от Мани на 1 август и почитали паметта на светеца. Този малък храм оцелява до 1867 г. сл. Хр. като частна собственост на семейство Касимати - Герака. През 1871 г. сл. Хр сегашната просторна църква е построена с християнски подписки върху руините на старата църква, която е била засипана, за да се изравни земята на мястото, където ще бъде издигната новата църква. Точно над старата църква е построен олтарът, а над мястото, където е бил гробът на светеца, е построен олтарът на новата църква. През същия период около храма са изградени и първите приземни килии с проход (арки). Храмът е бил побратимен с братята Венериди от село Геракианика. През 1945 г. сл. Хр църквата става енория на съседното село Пуркос. През 50-те години на миналия век благоустрояването и популяризирането на Поклонничеството започва с изпълнението на големи проекти, като благоустрояването на църквата, изграждането на нова камбанария, оформянето на околната среда, изграждането на игуменска къща и модерни килии , електрическо осветление и изграждането на магистрала, което беше и най-трудният проект, поради труднодостъпността на района, която се създава от отвесните стръмни скали. Свети Елеса и Свети Теодор се считат за покровители на Китера и хората вярват, че светецът е "опитомил" змиите на Китера и те не са отровни. Забележка: Паметта на тази конкретна светица не се споменава никъде в Синаксарите, намираме я като мъченица само в Китера. http://www.saint.gr/2188/saint.aspx

ΒΛΑΒΗ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ του Αστρινού Τσουτσουδάκη



ΒΛΑΒΗ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ του Αστρινού Τσουτσουδάκη *

πηγή : http://www.onestory.gr/post/28513982229
ΒΛΑΒΗ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ
του Αστρινού Τσουτσουδάκη *

Η κυρία Ευτέρπη νομίζει ότι λείπω και τινάζει πάλι τα χαλιά της πάνω από το μπαλκόνι μου. Όλοι οι καυγάδες μας στο βρόντο πάνε, δεν παίρνει χαμπάρι η αφιλότιμη. Να γυρίσει όμως πίσω το παιδί μου με το καλό και θα την κανονίσω εγώ. Όχι όμως σήμερα, δεν έχω αντοχή ούτε τα πόδια μου να σύρω. Έμεινα μέσα όλη την μέρα, αγκαλιά με την κακάσχημη αντίκα που παριστάνει την τηλεφωνική συσκευή. Κληρονομιά από τον μακαρίτη τον πεθερό μου. Αφού του άρεσε τόσο πολύ, ας την έπαιρνε μαζί του.
Και που να πάω δηλαδή μέσα στο κρύο ; Ο κύριος Λεωνίδας είχε κενό στις παραδόσεις του και μου έφερε ότι χρειαζόμουν. Όμορφα μάτια, μεγάλες πλάτες, στενή μέση και ελαφρύ μαύρισμα που κρατάει ακόμα από το καλοκαίρι. Αυτός δεν είναι μπακάλης, υπερπαραγωγή είναι. Κλείνει το μαγαζί κάθε βράδυ και καρφί για το γυμναστήριο. Κάθε φορά που έρχεται, μου ρίχνει κάτι ματιές άλλο πράγμα. Λες να με γδύνει με τα μάτια του ; Ευτυχώς που φοράω τα καλά μου εσώρουχα. Κι εγώ όμως είμαι καλή για την ηλικία μου. Μα ποια ηλικία καλέ ; Ούτε τα σαράντα δεν έχω πατήσει ακόμα. Κι αν μαζέψω τα λεφτά για την πλαστική, ούτε εικοσάρα δεν θα πιάνει μία μπροστά μου. Δεν φταίω εγώ, εκείνος ο σκιτζής ο παιδίατρος φταίει με τις θεωρίες του για τον θηλασμό. Η μικρή μου Νεφέλη δηλαδή τι έπαθε μόνο με το αγελαδινό γάλα που έπινε ; Με φάγανε να αφήσω την δουλειά μου κι εγώ η χαζή τους άκουσα. Αλλά και χωρίς βοήθεια τι θα έκανα με μωρό παιδί στην κούνια ; Και τώρα Χριστέ μου το αφήνω να τρέχει μόνο του κι εγώ δεν ξέρω που. Μα γιατί το υπουργείο δεν καταργεί επιτέλους αυτές τις εκδρομές ; Τόσα ακούμε κάθε μέρα. Μήπως έχει βλάβη το δίκτυο ; Μπα, ο ήχος στο ακουστικό ακούγεται κανονικός.
Και το κινητό μου έχει φουλ σήμα. Γιατί όμως δεν με παίρνει τηλέφωνο ; Να έπαθε κάτι το παιδί μου και δεν ξέρουν πως να μου το πουν ; Σύνελθε Αμαλία, μην βάζεις συνέχεια το κακό στο νου σου ! Και αν του τέλειωσαν οι μονάδες και περιμένει να τον πάρω εγώ ; Αποκλείεται δεν το κάνω, θα μου βάλει πάλι τις φωνές πως τον λένε μαμμόθρεφτο οι φίλοι του. Λες και είναι κακό αυτό. Σαν την μάνα σου βρε που θα βρεις άλλη να σ’ αγαπάει τόσο ; Μήπως χρειάζεται λεφτά, τι θα κάνει με άδειες τσέπες εκεί στον ξένο τόπο ; Μίλησα νωρίτερα με τους καθηγητές και τους φίλους του και ήταν μια χαρά. Αλλά όσα βάζει η ώρα δεν τα βάζει ο χρόνος όλος. Ευτυχώς μου υποσχέθηκαν ότι δεν θα του πουν ότι πήρα. Κάλεσα και στο ξενοδοχείο και ρώτησα αν έχει επιστρέψει το Γυμνάσιο από την Κρήτη. Ευτυχώς όχι ακόμα μου απάντησαν αλλά δεν το πολυκατάλαβα αυτό, μπορεί να πήρα λάθος νούμερο. Τώρα είναι ήδη περασμένες δέκα, θα κοιμάται και δεν θέλω να τον ενοχλήσω. Καλύτερα να ξεκουραστεί για να είναι φρέσκος αύριο. Μου είπε ότι τους ξυπνάνε πολύ πρωί για να προλαβαίνουν να βλέπουν τόσα μέρη. Σε λίγο θα γυρίσει ο πατέρας του από την δουλειά και θα έχω κάποιον να πω μια κουβέντα. Τις φίλες μου τις αποφεύγω, πέρυσι που πήγαν τα δικά τους παιδιά εκδρομή εγώ τις κορόιδευα. Που πήγε τώρα μόνο του δεκαπέντε χρονών παιδάκι ; Τους προσέχουν οι συνοδοί τους ή τους παράτησαν και το έχουν ρίξει στην διασκέδαση ; Έχω αφήσει και τα πράγματα ακόμα στο πάτωμα, δεν νομίζω ότι θα τα χωρέσει όλα το ψυγείο. Πρέπει να προλάβω να μαγειρέψω για αύριο που θα γυρίσει πεινασμένο. Κάτσε να σιγουρευτώ ότι δεν ξέχασα τίποτα. Ο μουσακάς που του αρέσει, τα ντολμαδάκια που μου ζητάει καιρό και οπωσδήποτε μερικά μπιφτέκια γιατί είναι πάνω στην ανάπτυξη του. Α, να προσέξω τον φούρνο να μην μου αρπάξει η σπανακόπιτα. Πλάκα έχω με τις μπύρες, τι τις πήρα αφού κανείς μας δεν πίνει ; Άκουσα ότι κάποιοι συμμαθητές του έχουν δοκιμάσει αλκοόλ και τσιγάρο, αλλά δεν έδωσα σημασία. Σιγά μην το πιστέψω. Είναι δυνατόν από τέτοια ηλικία ; Ας μην το σκέφτομαι, εγώ ξέρω καλά τι ανατροφή του έχω δώσει. Μπα σε καλό μου πάλι απόψε. Η κολόνα του σπιτιού μου έχει γείρει στον καναπέ και προσποιείται ότι είναι εδώ. Ξύνεται και ρεύεται προσπαθώντας να βολέψει το χτισμένο με αμέτρητες θερμίδες κορμί του που ξεχειλίζει από το σώβρακο. Αν ζούσε ο Πραξιτέλης θα τον έπαιρνε για μοντέλο, αρκεί να ήθελε να κάνει τον Ερμή του χοντρό. Πολύ χοντρό ! Που να βρίσκεται άραγε ο άνδρας που ερωτεύτηκα πριν από τόσα χρόνια ;
Δεν μου βγάζεις από το μυαλό ότι έγινε κάποιο μπέρδεμα στην εκκλησία πάνω στην αναμπουμπούλα. Σίγουρα πάντως από αυτόν πήρε την τεμπελιά ο γιος μου. Εμείς στην οικογένεια μας είμαστε όλοι εργατικοί. Μα γιατί δεν με έχει πάρει ακόμα τηλέφωνο ; Ελπίζω να τελειώσει γρήγορα ο αγώνας που παρακολουθεί. Δεν πρέπει να ξενυχτήσει γιατί έχει να παραλάβει αύριο το παιδί από το αεροδρόμιο. Θα τον βάλω νωρίς για ύπνο και θα συνεχίσω τις δουλειές μου. Εγώ δεν πάω, δεν αντέχω την αναμονή μέχρι να δω το αεροπλάνο να προσγειώνεται. Είναι και χειμώνας και δεν ταιριάζει να φοράω γυαλιά ηλίου. Ας δακρύσουν οι άλλες μανάδες. Ναι, έτσι μπράβο, κατέβαινε πιο δυνατά, σούταρε αγόρι μου, μην τους λυπάσαι, κτύπα τους, ναι βάλτο … Γκολ ! Μπράβο σου παικταρά μου ! Κρίμα βρε Μανώλη μου, που να ξέρω ότι παίζει στην αντίπαλη ομάδα ; Σκούπισμα, συγύρισμα, να μαζέψω το τραπέζι, να βάλω πλυντήριο και να βγάλω τα σκουπίδια πριν αρχίσουν να μυρίζουν. Όλα από μένα περνάνε εδώ μέσα. Τρέχω σαν την παλαβή όλη μέρα και δεν τους προλαβαίνω. Να δω τι θα κάνουν άμα σηκωθώ να φύγω και τους παρατήσω. Κάπου διάβασα ότι η νοικοκυρά που έχει μόνο δύο χέρια είναι στην πραγματικότητα ανάπηρη. Φυσικά σε ένα όμορφο κόσμο μαγικό κι αρσενικά πλασμένο. Ο Νικολάκης μου ξέρει τα πάντα για το νοικοκυριό αλλά βαριέται. Καλύτερα. Δεν φτάνει που μια μέρα θα μου τον τυλίξει καμιά σουρλουλού, να τον βάζει να της κάνει και τις δουλειές ; Είμαι τόσο κουρασμένη που έπαψα προ πολλού να σκέφτομαι. Κι όταν δεν σκέφτομαι, δεν ανησυχώ κιόλας. Και γιατί παρακαλώ ; Ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία είμαι που το παιδί της πηγαίνει πολυήμερη. Τι θα κάνω δηλαδή όταν τον καλέσουν φαντάρο ; Ε όχι, εγώ είμαι άνετη, θα ξαπλώσω τώρα λίγο να χαλαρώσω. Μόνο να χαμηλώσω κι άλλο την τηλεόραση, μπορώ κι από τα χείλια τους να καταλάβω τι λένε οι ηθοποιοί. Το κουδούνισμα του τηλεφώνου μου τρυπάει τα τύμπανα, δεν θυμόμουν ότι το είχα δυναμώσει τόσο πολύ. Έλα επιτέλους βρε παιδάκι μου ! Μα τι κάνεις όλη μέρα και δεν σκέφτηκες να με πάρεις ένα τηλέφωνο ; Σου έκανα κάτι η κακομοίρα και θέλεις να με σκάσεις ; Περνάς καλά ; Έφαγες τίποτα ή είσαι ακόμα νηστικός από το πρωί ;

Ο Αστρινός Τσουτσουδάκης είναι καθηγητής Φυσικής κι εργάζεται στη Δημόσια Εκπαίδευση. Ανάμεσα στις άλλες ασχολίες του καταγράφει, εν είδει χρονογραφημάτων, τις εμπειρίες του από την καθημερινή σχολική πραγματικότητα.
[ ιστολόγιο ] [ facebook ] [ e-mail ]

Το Γνήσιο Πολίτικο Εκμέκ



Περιγραφή Μια πολυ καλη ιδεα για γλυκο οχι μονο γενικοτερα αλλα και για την ημερα του Πασχα που ερχεται, μιας και ανοιγει πλεον ο καιρος και...τραβιεται καλλιστα με μια μπαλα παγωτο καιμακι απο πανω!!!! Προσέξτε, δεν ειναι εκμέκ καταΐφι.
Τι χρειαζόμαστε:
21 γρ. μαγια νωπη (1/2 πακετακι χελιδονι)
250 γρ. αλευρι για ολες τις χρησεις
60 γρ φυτικο βουτυρο λιωμενο
60 φρ. ζαχαρη
80 γρ. γιαουρτι πληρες (η διαιτα...απο αυριο...)
1/4 κ.γ. αλατι
1/4 κ.γ. μαστιχα κοπανισμενη (πριν την κοπονισετε βαλτε την 10΄ στην καταψυξη!)
1/4 κ.γ. μαχλεπι κοπανισμενο
1 αυγο Υλικα για το σιροπι
750 γρ. ζαχαρη
550 γρ. νερο
2 κουταλιες σουπας χυμο λεμονιου

Πως το κάνουμε:

Διαβάστε περισότερο: Το Γνήσιο Πολίτικο Εκμέκhttp://www.sintagespareas.gr/sintages/to-gnisio-politiko-ekmek.html#ixzz22LBEIvB9

Μονή της Αγίας Τριάδας των Τζαγκαρόλων




Η Μονή της Αγίας Τριάδας των Τζαγκαρόλων βρίσκεται στη χερσόνησο Ακρωτήρι, 15 χιλιόμετρα από την πόλη των Χανίων και κοντά στο αεροδρόμιο Ι. Δασκαλογιάννης. Πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά μοναστηριακά συγκροτήματα του τέλους της Βενετοκρατίας στην Κρήτη.

Ιστορία

Στο σημείο όπου είναι χτισμένη η μονή της Αγίας Τριάδος των Τζαγκαρόλων υπήρχε παλαιότερα άλλη μικρότερη μονή[2]. Το 1611 οι βενετσιάνικες αρχές των Χανίων ανέθεσαν στον ιερομόναχο Ιερεμία Τζαγκαρόλο (που καταγόταν από ενετοκρητική οικογένεια με επιρροή σε όλους τους Χριστιανούς της περιοχής, τόσο στους Ορθόδοξους όσο και στους Καθολικούς) την ανασυγκρότησή της. Ο Ιερεμίας Τζαγκαρόλος αποφάσισε να κατασκευάσει στο σημείο ένα μεγαλύτερο μοναστηριακό συγκρότημα, τα σχέδια του οποίου έκανε ο ίδιος. Ο εν λόγω μοναχός ήταν κάτοχος της ελληνικής και της λατινικής παιδείας και είχε γνώσεις αρχιτεκτονικής και στην σχεδίαση και κατασκευή του μοναστηριού επηρεάστηκε από τον Ιταλό αρχιτέκτονα του 16ου αιώνα Σεμπαστιάνο Σέρλιο (Sebastiano Serlio). Μετά το θάνατό του γύρω στο 1634, οι εργασίες συνεχίστηκαν από τον αδερφό του Λαυρέντιο, που ήταν και αυτός μοναχός, διακόπηκαν όμως το 1645 όταν οι Οθωμανοί κατέλαβαν τα Χανιά. Στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας το Μοναστήρι ήταν γνωστό ως Selvili Manastır (το Μοναστήρι με τα κυπαρίσσια).

Κατά την επανάσταση του 1821 η μονή κάηκε από τους Οθωμανούς και έτσι καταστράφηκαν και πολλά κειμήλια που βρίσκονταν σε αυτή. Εννιά χρόνια αργότερα οι Οθωμανικές αρχές έδωσαν άδεια για την ολοκλήρωση του ναού της μονής στους μοναχούς Καλλιόπιο και Γρηγόριο. Το 1864 χτίστηκε το καμπαναριό. Από το 1892 και για δεκατρία χρόνια λειτούργησε στην μονή ιεροδιδασκαλείο ενώ κατά την επανάσταση του 1896-97 το μοναστήρι μετατράπηκε σε νοσοκομείο και στρατηγείο των επαναστατών.

Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η μονή χρησιμοποιήθηκε αρχικά από τους Έλληνες για αποθήκευση εφοδίων και αργότερα, μετά την κατάληψη της Κρήτης από τα γερμανικά στρατεύματα, οι Γερμανοί εγκατέστησαν εκεί, το 1942, τη Σχολή του Αντιεροπορικού Πυροβολικού και το 1944 150 με 200 στρατιώτες.

Η Μονή της Αγίας Τριάδος των Τζαγκαρόλων είναι Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή μονή.
Περιγραφή

Η Μονή της Αγίας Τριάδας των Τζαγκαρόλων είναι ένα τετράπλευρο μοναστηριακό συγκρότημα με εσωτερική αυλή όπου βρίσκεται το καθολικό της μονής. Η κεντρική είσοδος του μοναστηριού είναι στη δυτική πλευρά του συγκροτήματος. Σε αυτήν οδηγεί μνημειώδης σκάλα που καταλήγει σε πλατύσκαλο. Στις δύο πλευρές της πύλης υπάρχουν δύο ζεύγη μεγάλων κιόνων ιωνικού ρυθμού που υποβαστάζουν τον θριγκό. Πιο πάνω υπάρχουν άλλα δύο ζεύγη μικρότερων κιόνων κορινθιακού ρυθμού, μεταξύ των οποίων σχηματίζεται ένα ημικυκλικό τόξο. Στην κορυφή και στο μέσο της αρχιτεκτονικής σύνθεσης υπάρχει ένα μεγάλο αέτωμα και κάτω από αυτό μια ελληνική επιγραφή. Δύο μικρότερα αετώματα έχουν κατασκευαστεί πάνω από τις κολόνες κορινθιακού ρυθμού. Στην πύλη του μοναστηριού, που είναι κατασκευασμένη με πωρόλιθο, είναι φανερή η επίδραση του Libro estraordinario του Ιταλού αρχιτέκτονα Σεμπαστιάνο Σέρλιο.

Το καθολικό της μονής

Η επίδραση του Σεμπαστιάνο Σέρλιο είναι εμφανής και στον τρόπο κατασκευής γενικά του κτιρίου της δυτικής πλευράς του μοναστηριακού συγκροτήματος, που εξωτερικά είναι τριώροφο και εσωτερικά δυόροφο. Οι αδερφοί Τζαγκαρόλο φαίνεται πώς γνώριζαν και χρησιμοποίησαν τις δύο λύσεις που ο Ιταλός αρχιτέκτονας πρότεινε στο έβδομο βιβλίο του για την κατασκευή ενός κτιρίου σε μέρος με κλίση όπως είναι και το σημείο που είναι χτισμένο το μοναστήρι της Αγίας Τριάδος των Τζαγκαρόλων.

Από την κεντρική είσοδο ένας θολωτός διάδρομος οδηγεί στην εσωτερική αυλή του μοναστηριού όπου βρίσκεται το καθολικό της μονής. Το καθολικό είναι κατασκευασμένο με λαξευτή πέτρα, κατά τον αρχιτεκτονικό τύπο του τρίκογχου με τρούλο. Τα μορφολογικά του στοιχεία, και κυρίως ο διάκοσμός του, συνδέονται με τη δυτική αρχιτεκτονική. Το τέμπλο του ναού κατασκευάστηκε το 1836 και είναι ξυλόγλυπτο και επίχρυσο και οι περισσότερες από τις εικόνες του φέρεται να έγιναν από τον ζωγράφο Μερκούριο, από τη Σαντορίνη. Στην εκκλησία υπάρχουν και δύο παρεκκλήσια, της Ζωδόχου Πηγής και του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου. Στην αυλή, δίπλα στο καθολικό, υπάρχει ένας μικρός ναός, του Σωτήρος Χρηστού.

Στη δυτική πλευρά του συγκροτήματος υπάρχουν κελιά των μοναχών, τα κελάρια του κρασιού και το παλιό ελαιουργείο. Η βιβλιοθήκη της μονής βρίσκεται στη βόρεια πλευρά ενώ στην νότια είναι το οστεοφυλάκειο και το ηγουμενείο. Η εκκλησιαστική σχολή που λειτούργησε στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα εντός της μονής στεγάστηκε στην ανατολική πλευρά του συγκροτήματος. 

Монастырь Святой Троицы Цагаролоса расположен на полуострове Акротири, в 15 километрах от города Ханья и недалеко от аэропорта им. И. Даскалогианниса. Это один из самых важных монастырских комплексов конца венецианского правления на Крите. История На месте, где построен монастырь Святой Триады Цагароли, раньше был еще один монастырь меньшего размера[2]. В 1611 году венецианские власти Ханьи поручили иеромонаху Иеремии Цагаролосу (происходившему из венецианской семьи, имевшей влияние на всех христиан региона, как православных, так и католиков) восстановить его. Иеремия Цагаролос решил построить на этом месте более крупный монастырский комплекс, планы которого он сделал сам. Упомянутый монах имел греческое и латинское образование и разбирался в архитектуре, а в проектировании и строительстве монастыря на него повлиял итальянский архитектор 16 века Себастьяно Серлио. После его смерти примерно в 1634 году работу продолжил его брат Лаврентиос, который также был монахом, но был прерван в 1645 году, когда османы оккупировали Ханью. Во время турецкой оккупации монастырь был известен как Selvili Manastır (монастырь с кипарисами). Во время революции 1821 года монастырь был сожжен османами и таким образом уничтожил многие реликвии, находившиеся в нем. Девять лет спустя османские власти дали разрешение на достройку монастырской церкви монахам Каллиопио и Григорио. В 1864 году была построена колокольня. С 1892 г. и в течение тринадцати лет он действовал в монастыре как семинария, а во время революции 1896-97 гг. монастырь был превращен в госпиталь и штаб революционеров. Во время Второй мировой войны монастырь первоначально использовался греками для хранения припасов, а позже, после оккупации Крита немецкими войсками, немцы разместили здесь, в 1942 г., Школу зенитной артиллерии, а в 1944 г. войска. Монастырь Святой Троицы Цагароли является патриаршим и ставропигиальным монастырем. Описание Монастырь Святой Троицы Цагаролоса представляет собой четырехсторонний монастырский комплекс с внутренним двором, где находится католикон монастыря. Главный вход в монастырь находится с западной стороны комплекса. Монументальная лестница, ведущая к нему, ведет на площадку. По обеим сторонам ворот есть две пары больших колонн в ионическом стиле, поддерживающих триго. Выше расположены еще две пары коринфских колонн меньшего размера, между которыми образован полукруглый свод. Вверху и в середине архитектурной композиции находится большой фронтон, а под ним греческая надпись. Два меньших фронтона были построены над коринфскими колоннами. Влияние Libro estraordinario итальянского архитектора Себастьяно Серлио проявляется в воротах монастыря, сделанных из пористого камня. Влияние Себастьяно Серлио проявляется и в общей конструкции здания на западной стороне монастырского комплекса, имеющего три этажа снаружи и два этажа внутри. Братья Дзаггароло, кажется, знали и использовали два решения, которые итальянский архитектор предложил в своей седьмой книге для строительства здания на наклонном участке, таком как место, где построен монастырь Святой Троицы Дзаггароло. От главного входа сводчатый коридор ведет во внутренний двор монастыря, где находится монастырский католикон. Католикон построен из резного камня по архитектурному типу триконха с куполом. Его морфологические элементы и особенно украшение связаны с западной архитектурой. Иконостас храма был построен в 1836 году, украшен резьбой и позолотой, и, как говорят, большинство его изображений были выполнены художником Меркуриосом из Санторини. В церкви также есть две часовни: Зодоха Пиги и Святого Иоанна Богослова. Во дворе, рядом с католиконом, находится небольшая церковь Сотироса Христа. На западной стороне комплекса находятся монашеские кельи, винные погреба и старая оливковая мельница. Библиотека монастыря находится на северной стороне, а склеп и настоятель - на южной стороне. С восточной стороны комплекса располагалась духовная школа, действовавшая в конце 19 – начале 20 века в монастыре.