Πέμπτη 21 Απριλίου 2022

Σήμερα 21 Απριλίου Μεγάλη Πέμπτη, Αγίας Αλεξάνδρας βασιλίσσης, Αγίων Ιανουαρίου και Φαύστου

Σειρά ΕΛΤΑ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ Μ.Ξενοφώντος
Σειρά ΕΛΤΑ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ Μ.Ξενοφώντος βάσει ξυλογραφίας Γ.Μόσχου

Η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Ξενοφώντος 16η στην ιεραρχική τάξη των Αγιορείτικων μονών.

Σήμερα 21 Απριλίου  Μεγάλη Πέμπτη, 

Αγίας Αλεξάνδρας βασιλίσσης, Αγίων Ιανουαρίου και Φαύστου

Για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό


21 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

Οἱ Ἅγιοι Ἰανουάριος, Πρόκλος, Σῶσσος, Φαῦστος, Δησιδέριος, Ἀκούτιος καὶ Εὐτύχιος οἱ Μάρτυρες


Οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες Ἰανουάριος, Ἐπίσκοπος Βενεβέντου, Πρόκουλος ἢ Πρόκλος, Σῶσσος, Φαῦστος, Ἀκουτίων ἢ Ἀκουστίων καὶ Εὐτύχιος, ἔζησαν κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ αὐτοκράτορος Διοκλητιανοῦ (284 – 305 μ.Χ.), ὅταν ἡγεμόνας στὴν Καμπανία τῆς Ἰταλίας ἦταν ὁ Τιμόθεος. Οἱ Ἅγιοι συνελήφθησαν ἐπειδὴ ἦσαν Χριστιανοὶ καὶ ὑποβλήθηκαν σὲ φρικτὰ βασανιστήρια. Ἔμειναν ὅμως σταθεροὶ καὶ ἀκλόνητοι στὴν πίστη τους στὸν Χριστό. Γιὰ τὸν λόγο αὐτό, ἀφοῦ πρῶτα τοὺς ἔριξαν σὲ καμίνι μὲ φωτιά, τοὺς ἀποκεφάλισαν.Στὸ Συναξάρ ...
περισσότερα...

Ἡ Ἁγία Ἀλεξάνδρα ἡ βασίλισσα καὶ οἱ θεράποντες αὐτῆς Ἀπολλώ, Ἰσαάκιος καὶ Κοδράτος οἱ Μάρτυρες


Ἡ Ἁγία Ἀλεξάνδρα ἦταν σύζυγος τοῦ αὐτοκράτορος Διοκλητιανοῦ (284 – 305 μ.Χ.). Ἐντελῶς διαφορετικὴ ἀπὸ ἐκεῖνον, ποὺ ἦταν τραχὺς στὰ αἰσθήματα καὶ φίλος τῆς βίας καὶ τοῦ αἵματος, διακρινόταν γιὰ τὴν ἤρεμη ψυχική της διάθεση, τὴν εὐσπλαχνία καὶ τὴν φιλάνθρωπη ζωή της. Καὶ ἡ Χάρη τοῦ Κυρίου αὔξανε μέσα της τὸν φωτισμό. Καὶ τὸ θεῖο ἔλεος τὴν καταξίωσε κατὰ τὴν διάρκεια τοῦ μαρτυρίου τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου νὰ αἰσθανθεῖ μέσα της τὴν πνοὴ καὶ τὴν ὁρμὴ τῆς πίστεως στὸν Χριστό. Τότε, ἀφοῦ στ ...
περισσότερα...

Μεγάλη Πέμπτη


Κατά τη Μ. Πέμπτη επιτελούμε ανάμνηση: (α) Της νίψεως των ποδών των Αποστόλων υπό του Κυρίου. (β) Του Μυστικού Δείπνου, δηλαδή της παραδόσεως σ' εμάς υπό του Κυρίου του Μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας. (γ) Της θαυμαστής προσευχής του Κυρίου προς τον Πατέρα Του. Και (δ) Της προδοσίας του Κυρίου υπό του Ιούδα. Εκείνο το βράδυ της Πέμπτης, πριν ν' αρχίσει το δείπνο ο Ιησούς σηκώνεται από το τραπέζι, αφήνει κάτω τα ιμάτιά του, βάζει νερό στο νιπτήρα κα ...
περισσότερα...


https://www.synaxarion.gr/gr/m/4/d/21/sxsaintlist.aspx

Κρόκκος

Crokus Sativus

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ πολυετές κρινάκι, που υπάρχει στη χώρα μας και είναι γνωστό από την αρχαιότητα. Σε προηγούμενες εποχές, ήταν από τα κύρια βότανα της ελληνικής κουζίνας. Τα άνθη του εμφανίζονται πριν από τα φύλλα. Καλλιεργείται σε εμπορική κλίμακα στην περιοχή της Κοζάνης, για τα στίγματα των ανθέων του. Εκτός από το πορφυρό χρώμα, που δίνει όταν χρησιμοποιείται για βαφή, χρησιμοποιείται στη μαγειρική - για το χρώμα του — και ως καρύκευμα για τη χαρακτηριστική γεύση του, όπως και στη ζαχαροπλαστική και τη βοτανοθεραπεία, ως καταπραϋντικό, ήπιο ηρεμιστικό, διουρητικό και ανανεωτικό βότανο.


Σαραγλί Ξάνθης

Σαραγλί Ξάνθης
Σαραγλί Ξάνθης
Μια συνταγή για γλυκό της Σαρακοστής από το φυλλάδιο με τη συλλογή της Μ.Παναγάκου που έχει νηστήσιμα απ όλη την Ελλάδα


Σαραγλί Ξάνθης

ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ 40-45 ΚΟΜΜΛΤΙΑ:

1 κιλό καρυδόψιχα

1 κιλό φύλλο κρούστας για γλυκά

4 κ.σ. φρυγανιά τριμμένη

1 κ. γλ. κανέλλα σε σκόνη

1/2 κ. γλ. γαρίφαλο σε σκόνη

1 ποτήρι ζάχαρη

6 κ.σ κονιάκ

1 ποτήρι ελαιόλαδο για το άλειμμα των φύλλων


Για το σιρόπι

3 ποτήρια ζάχαρη

4 ποτήρια νερό

1 ποτήρι μέλι

1 φλούδα λεμόνι,

1 ξύλο κανέλλας,

5-6 γαριφαλάκια

χυμό από 1/2 λεμόνι


ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ:

1. Χοντροκόβουμε τα καρύδια και προσθέτουμε την τριμμένη φρυγανιά, τη ζάχαρη, την κανέλλα και το γαρίφαλο. Ραντίζουμε το μείγμα με το κονιάκ και ανακατεύουμε καλά.

2. Απλώνουμε στον πάγκο μας δύο φύλλα, λαδωμένα ένα ένα καί πασπαλίζουμε αρκετό από το μείγμα της καρυδόψιχας. Στρώνουμε άλλο 4 φύλλα, λαδωμένα το καθένα και πασπαλισμένα με το μείγμα του καρυδιού ανάμεσά τους.

3. Τυλίγουμε όλα τα φύλλα σε σφικτό ρολό και κολλάμε με λίγο νεράκι. Με κοφτερό μαχαίρι κόβουμε το ρολό σε κομμάτια 3-4 εκ. το καθένα και τα τοποθετούμε σε ελαφρά λαδωμένο ταψί το ένα δίπλα στο άλλο Επαναλαμβάνουμε το ίδιο μέχρι να τελειώσουν το υλικά μος.

4. Βάζουμε τo υπόλοιπο λάδι νο κόψει και ρίχνουμε από 1 γεμάτη κουταλιά πάνω σε κάθε κομμάτι. Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 180 βαθμούς πάνω-κάτω και ψήνουμε για 40-45'. Βγάζουμε το ταψί και αφήνουμε να κρυώσει.

5. Βράζουμε τα υλικά για το σιρόπι για 10' (αφού πάρει βράση) και ξαφρίζουμε τον αφρό του. Πρέπει τα σαραγλί μας να είναι κρύα και το σιρόπι ζεστό.

Σερβίρουμε τα σαραγλί όλο τον χρόνο και όχι μόνο τις νηστείες, γιατί είναι γλυκό υγιεινό και ευπαρουσίαστο, χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία στην ετοιμασία του.

Μονή Οσίου Λουκά

Μονή Οσίου Λουκά (φωτο. Β. Δελέγγος)

 Μονή Οσίου Λουκά: Μονή Οσίου Λουκά (φωτο. Β. Δελέγγος) Απόσπασμα από άρθρο του Β. Δελέγγου στην εφημερίδα "Η Άποψη" Το ξακουστό μοναστήρι αποτελεί έ...

Τετάρτη 20 Απριλίου 2022

Χοχλιοί (σαλιγκάρια) με αγκινάρες και κουκιά

Χοχλιοί (σαλιγκάρια) με αγκινάρες και κουκιά φ.Μ.Κυμάκη
Χοχλιοί (σαλιγκάρια) με αγκινάρες και κουκιά φ.Μ.Κυμάκη

Μια παραδοσιακή συνταγή απο την περιοχή της Ιεράπετρας

Χοχλιοί (σαλιγκάρια) με αγκινάρες και κουκιά φ.Μ.Κυμάκη
Χοχλιοί (σαλιγκάρια) με αγκινάρες και κουκιά φ.Μ.Κυμάκη
Υλικά για 4 μερίδες: 

700 γρ. κουκιά (χλωρά), 

4 αγκινάρες, 

600 γρ. χοχλιούς, 

1 ματσάκι μάραθο 

1 φλυτζάνα λάδι , 

1 ξερό κρεμμύδι και 1 δροσερό, 

2 πατάτες, 

2 λεμόνια, 

αλάτι. 

 

Εκτέλεση : 

Από το προηγούμενο βράδυ καθαρίζομε και πλένομε τους χοχλιούς. 

Τους αφήνομε όλη νύχτα σε ένα ταψί στρογγυλό σκεπασμένους με ένα τρυπητό σκεύος της ίδιας περιμέτρου με το ταψί ώστε να μη μπορούν να φύγουν αλλά να μπορούν να αναπνέουν. Από πάνω βάζουμε και ένα βάρος όπως μια σουπιέρα για να μείνει το σκέπασμα στη θέση του όταν οι χοχλιοί θα κάνουν επιδρομή στα εσωτερικά τοιχώματα του σκεπάσματος. 

Την επομένη πάλι τους πλένουμε σχολαστικά και τους ξανασκεπάζουμε μέχρι να ετοιμάσουμε τα υπόλοιπα υλικά.

Καθαρίζουμε τις αγκινάρες και τις βάζουμε σε μια λεκανίτσα με νερό, το χυμό των λεμονιών και λίγο αλάτι.Καθώς τις καθαρίζουμε τρίβομε την καρδιά τους με λεμονόκουπες για να μη προλάβουν να μαυρίσουν. 

Πλένουμε τα κουκιά ακαθάριστα για να μη πάρουν νερό μέσα και μετά τα καθαρίζουμε. Βράζουμε νερό και ρίχνομε μέσα τα κουκιά για 2 λεπτά. Τα βγάζουμε με τρυπητή κουτάλα. Ετοιμάζουμε τα κρεμμύδια σε ένα μπόλ και σε ένα άλλο το μάραθο . 

 Επιστρέφουμε πάλι στους χοχλιούς . Βάζουμε νερό να βράσει όση ώρα ξαναπλένουμε τους χοχλιούς. Μόλις βράσει το νερό χαμηλώνουμε τη θερμοκρασία και ρίχνουμε μέσα τους χοχλιούς. Αφήνουμε έτσι για 10 λεπτά . Έπειτα τους βγάζουμε με τρυπητή κουτάλα και τους ξαναπλένουμε. 

Βάζουμε ένα καθαρό τσικάλι στη φωτιά και το λάδι να κάψει. Ρίχνομε τους χοχλιούς και τα κρεμμύδια και τα σωτάρουμε . Βάζουμε νερό (χλιαρό) όσο χρειάζεται να σκεπαστούν οι χοχλιοί με ένα δάκτυλο και αφήνομε σε μέτρια φωτιά σχεδόν μέχρι να πιούν το νερό . Στη συνέχεια ρίχνουμε τα κουκιά ακολουθεί το μάραθο οι αγκινάρες και το αλάτι. Βάζουμε λίγο νερό όσο να σκεπαστούν όλα τα υλικά και αφήνομε να ψηθεί σε μέτρια φωτιά . 

Αφού αρχίσει να βράζει, σε 10 λεπτά ρίχνουμε τις πατάτες (αν δεν θέλουμε , δεν βάζουμε) και λίγο νερό έτσι ώστε σε 15 λεπτά να σβήσουμε το μάτι και το φαγητό να μείνει με το ζουμί του λαδιού κι όχι με νερά. Κατά τη διάρκεια του ψησίματος κουνάμε το τσικάλι για ανακάτωμα (όχι με κουτάλι , για να μη τα διαλύσουμε) Καλή επιτυχία!

https://mwsaiko.blogspot.com/2012/04/blog-post_5311.html

Κουκιά σκορδωτά...!

κουκιά σκορδωτά (φ.Μ.Κυμάκη)

 Κουκιά σκορδωτά...!: κουκιά σκορδωτά (φ.Μ.Κυμάκη) Σας αρέσουν τα κουκιά; Μην βιαστείτε να τα απορρίψετε! Στην Ανατολική Κρήτη στον Νομό Λασιθίου και ιδιαιτέρως σ...

Στην Ανατολική Κρήτη στον Νομό Λασιθίου και ιδιαιτέρως στην περιοχή της Ιεράπετρας συνηθίζεται η συνταγή που θα σας παρουσιάσω.

Δεν μπορείτε να φανταστείτε την νοστιμιά που μπορείτε να δημιουργήσετε με ελάχιστα υλικά.

Αν και η συνταγή προορίζεται μάλλον για ορεκτικό-συνοδευτικό πιάτο ωστόσο μπορεί άνετα να μονοπωλήσει το γαστρονομικό ενδιαφέρον σας σε σημείο να παραμελήσετε το κυρίως πιάτο...

Τα κουκιά σκορδωτά γίνονται ως επι το πλείστον αν για "κακή μας τύχη" αγοράσουμε κουκιά μεστωμένα δηλαδή αυτά που το φύλλο τους έχει σκληρύνει ... και δείτε πώς θα γίνουμε πολύ τυχεροί στο τέλος...!  

ανοίξτε το σύνδεσμο  του τίτλου κάτω απο την εικόνα ,  για να δείτε τη διαδικασία της συνταγής μας

 

Μεγάλη Τετάρτη

φ συναξαριο
 

Μεγάλη Τετάρτη

  Μεγάλη Τετάρτη Κατά τη Μ. Τετάρτη επιτελούμε ανάμνηση: (α) του γεγονότος της ελλείψεως του Κυρίου με μύρο από μια πόρνη γυναίκα. Επίσης φέρεται στη μνήμη μας, (β) η σύγκλιση του Συνεδρίου των Ιουδαίων, του ανωτάτου δηλαδή Δικαστηρίου τους, προς λήψη καταδικαστικής αποφάσεως του Κυρίου, καθώς και (γ) τα σχέδια του Ιούδα για προδοσία του Διδασκάλου του. Δύο μέρες πριν το Πάσχα, καθώς ο Κύριος ανέβαινε προς τα Ιεροσόλυμα, κι ενώ βρισκόταν στο σπίτι στου λεπρού Σίμωνα, τον πλησίασε μια πόρνη γυναίκα κι άλειψε το κεφάλι Του με πολύτιμο μύρο. Η τιμή του ήταν γύρω στα τριακόσια δηνάρια, πολύτιμο άρωμα και γι' αυτό οι μαθητές την επέκριναν και περισσότερο απ' όλους ο Ιούδας. Γνώριζαν οι μαθητές καλά πόσο μεγάλο ζήλο έδειχνε πάντοτε ο Χριστός για την ελεημοσύνη προς τους φτωχούς. Ο Χριστός όμως την υπερασπίσθηκε, για να μην αποτραπεί απ' το καλό της σκοπό. Ανέφερε μάλιστα και τον ενταφιασμό Του, προσπαθώντας να αποτρέψει τον Ιούδα από τη προδοσία, αλλά μάταια. Τότε απέδωσε στη γυν 
συνέχεια στο σύνδεσμο

Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Παντοκράτορος


Μονή Παντοκράτορος Αγ.Όρους (φ.βικιπαίδεια)

Η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Παντοκράτορος είναι μία εκ των είκοσι μονών του Αγίου Όρους και κατατάσσεται έβδομη (7η) στην ιεραρχική τάξη των Αγιορείτικων μονών.

Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής είναι ο Αρχιμανδρίτης Γαβριήλ Παντοκρατορινός.

Έχει μορφή οχυρωμένου μεσαιωνικού κάστρου. Μέχρι τα μέσα του ΙΖ' αιώνα ήταν κοινόβιος και αργότερα «ιδιόρρυθμη». Και το 1992 από ιδιόρρυθμη, κοινοβιακή, όταν εισήλθε στη μονή νέα αδελφότητα προερχόμενη από τη Μονή Ξενοφώντος. Πρώτος ηγούμενος της κοινοβιακής μονής ήταν ο αρχιμανδρίτης Βησσαρίων, ο οποίος πέθανε το 2001 σε ηλικία 47 ετών από καρκίνο.Σημερινός ηγούμενος είναι ο Γέροντας Γαβριήλ. Η Μονή είναι 7η στην τάξη των Αγιορείτικων Μοναστηριών και είναι παραθαλάσσια. Το Καθολικό της είναι αφιερωμένο στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος. Κατέχει ως μέγα θησαύρισμα τη θαυματουργό εικόνα της Παναγίας της Γερόντισσας. Στη βόρεια μεριά της λιτής βρίσκεται και το παρεκκλήσι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

Ιστορία

Ιδρύθηκε στα μέσα του 14ου αιώνα από τους βυζαντινούς, πλην όμως Ενετούς πολίτες, αξιωματούχους κατά σάρκα αδελφούς Αλέξιο στρατοπεδάρχη και Ιωάννη πριμικήριο. Οι τάφοι των κτιτόρων βρίσκονται στην λιτή του καθολικού. Στην εδραίωση και ενίσχυση της μονής συνέβαλαν οι αυτοκράτορες του Βυζαντίου Ιωάννης Ε' ο Παλαιολόγος και Μανουήλ Β' ο Παλαιολόγος. Περί το τέλος της ΙΔ' εκατονταετηρίδας πυρπολήθηκε και καταστράφηκε. Επανιδρύθηκε όμως τάχιστα. Το αρχικό εμβαδόν της Μονής διπλασιάστηκε μετά από χορηγίες Ρουμάνων Ηγεμόνων, (16ος αιώνας). Αρκετά μονύδρια της εποχής εκείνης όπως του Ραβδούχου, του Φαλακρού, του Αγίου Δημητρίου, του Αυξεντίου προσαρτήθηκαν στην νεοσύστατη μονή Παντοκράτορος. Την οικονομική κρίση που δέχθηκε εξ΄ αιτίας των κατακτήσεων του Όρους από τους Τούρκους την αντιμετώπισε με την βοήθεια των ελληνικής καταγωγής ηγεμόνων παραδουναβίων περιοχών, Φαναριωτών, της Αυτοκράτειρας Αικατερίνης B' της Ρωσίας και ευσεβών Χριστιανών. 


Κτίρια Μοναστηριού

Η μονή Παντοκράτορος διαθέτει οκτώ παρεκκλήσια εντός του μοναστηριακού της συγκροτήματος και επτά εκτός από αυτό. Ξεχωρίζει αυτό της Κοίμησης της Θεοτόκου που βρίσκεται στη λητή με τοιχογραφίες κρητικής τεχνοτροπίας του 1538, επιζωγραφισμένες όμως το 1868.

Κοντά στην είσοδο της μονής βρίσκεται το παρεκκλήσι του Αγίου Νικολάου τοιχογραφημένο από τον 18ο αιώνα.

Στην δυτική πτέρυγα , στη θέση του παλιού πύργου, βρίσκεται το παρεκκλήσι του Τιμίου Προδρόμου. Το παρεκκλήσι είναι ιστορημένο με τοιχογραφίες 18ου αιώνα.

Στο τελευταίο όροφο του μεγάλου πύργου της μονής βρίσκεται το παρεκκλήσι της Αναλήψεως, ενώ στο δεύτερο πύργο της πάνω από την είσοδο βρίσκεται το παρεκκλήσι του Αγίου Παντελεήμονος. 


Εξαρτήματα

Η μονή Παντοκράτορος διαθέτει δύο κοιμητηριακούς ναούς. Ο παλιός βρίσκεται στο χείλος απότομων βράχων νοτιοανατολικά της μονής και τιμάται στη μνήμη του Αγίου Αθανασίου του Αθωνίτη. Ο νεότερος είναι των Αγίων Αναργύρων, κτισμένος το 1771 αποτελεί το ναό ενός πρώην Καθίσματος.

Ενδιαφέρον ιδιαίτερο παρουσιάζει το εικονοφυλάκιο της μονής.

Σε απόσταση μισής ώρας δυτικά είναι η Σκήτη του Προφήτη Ηλία, η οποία υπάγεται στη μονή.

Η μονή Παντοκράτορος έχει και δέκα πέντε κελιά. Πέντε από αυτά βρίσκονται μέσα στα όρια των Καρυών. Τα υπόλοιπα είναι στην ευρύτερη περιοχή της μονής. Το ιστορικότερο κελί είναι το πρώην μονύδριο του Ραβδούχου, το οποίο στα τέλη του 12ου αιώνα είχε την 14η θέση στην ιεραρχία των εικοσιπέντε μονών της εποχής εκείνης. Διατηρεί υπολείμματα τοιχογραφιών του 12ου αιώνα με τις ολόσωμες παραστάσεις των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου.

Σημαντικότατο εξάρτημα της μονής είναι και το κελί Άξιον Εστίν  όπου παλαιότερα εφυλάσσετο η ομώνυμη εικόνα, που βρίσκεται πλέον στο ναό του Πρωτάτου. Στη περιοχή της Καψάλας, στον ομώνυμο ασκητικό οικισμό, υπάρχουν πενήντα καλύβες της μονής Παντοκράτορος. Στα κελιά οι γέροντες ασχολούνται με εργόχειρο, ξυλογλυπτική αλλά και με γεωργικές εργασίες.

Η Μονή Παντοκράτορος έχει τέσσερα Καθίσματα στη περιοχή γύρω από το μοναστήρι. Αυτά είναι το Κάθισμα των Αγίων Αποστόλων , του Αγίου Τρύφωνα στο κηπόσπιτο, των Αγίων Αναργύρων που αποτελεί και το κοιμητηριακό ναό και το Κάθισμα Πέτρου και Ονουφρίου, όπου ασκήτεψε τον 16ο αιώνα ο Άγιος Θεωνάς Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης 


Μοναστική δύναμη

Η Μοναστική δύναμη της Μονής, σύνολο μοναχών και εξαρτηματικών, κυμαίνεται σήμερα στα 70-80 άτομα. 


Τοποθεσία

Σε απόσταση μίας ώρας νότια βρίσκεται η Μονή Σταυρονικήτα. Το μονοπάτι είναι εξαιρετικού κάλλους. Σε απόσταση μιάμισης ώρας νοτιοδυτικά βρίσκεται η Μονή Κουτλουμουσίου και οι Καρυές, ενώ στα βόρεια βρίσκεται η Μονή Βατοπεδίου, σε απόσταση 2:30 ωρών σε ένα αρκετά δύσκολο μονοπάτι.. 


Άξια ενδιαφέροντος

Στη Μονή αυτή αξίζει να δουν οι επισκέπτες, στο καθολικό, την ολόσωμη εικόνα της Παναγίας της Γερόντισσας, καθώς επίσης και στον πύργο της Μονής το ιερό σκευοφυλάκιο με τις περίφημες εικόνες του 14ου αιώνα. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BF%CE%BD%CE%AE_%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%BF%CE%BA%CF%81%CE%AC%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%BF%CF%82

Σήμερα 20 Απριλίου Μεγάλη Τετάρτη, Αγίου Ζακχαίου του Αποστόλου

Σειρά ΕΛΤΑ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ Μ Παντοκράτορος
Σειρά ΕΛΤΑ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ Μ Παντοκράτορος βάσει ξυλογραφίας Γ.Μόσχου
Η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Παντοκράτορος  7η στην ιεραρχική τάξη των Αγιορείτικων μονών.

Σήμερα 20 Απριλίου Μεγάλη Τετάρτη, 

Αγίου Ζακχαίου του Αποστόλου

Για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό

Τρίτη 19 Απριλίου 2022

Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μεγίστη Μονή Βατοπεδίου (ή και Βατοπαιδίου)

             Μεγίστη Μονή Βατοπεδίου φ. βικιπαίδεια

Η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μεγίστη Μονή Βατοπεδίου (ή και Βατοπαιδίου) είναι μια εκ των είκοσι μονών του Αγίου Όρους και κατατάσσεται δεύτερη (2η) στην ιεραρχία των Αγιορείτικων μονών. 

Βρίσκεται στη μέση της βορειανατολικής πλευράς της χερσονήσου. Βρίσκεται στο ανατολικό τμήμα ενός μεγάλου όρμου, που παλιά ονομαζόταν Λιμήν του Κλήμεντος. Κοντά στη Μονή υπάρχει ο χείμαρρος Λάκκος, που κατεβαίνει από την οροσειρά Κρειοβούνι. Η Μονή ήταν αρχικά αφιερωμένη στην Υπαπαντή και αργότερα στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου.

Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής είναι ο Αρχιμανδρίτης Εφραίμ Βατοπεδινός.

Ιστορία

Σύμφωνα με την αγιορειτική πατριογραφία, όπως αυτή καταγράφεται στη διήγηση "Ἀνάμνησις μερικὴ περὶ τοῦ Ἁγίου Ὄρους", που παραδίδεται σε χειρόγραφα τα παλαιότερα των οποίων χρονολογούνται στον 15ο αιώνα, στο σημείο όπου σήμερα βρίσκεται η μονή χτίστηκε από τον αυτοκράτορα Μ. Κωνσταντίνο μοναστήρι τον 4ο αιώνα μ.Χ., το οποίο καταστράφηκε από τον αυτοκράτορα Ιουλιανό τον Παραβάτη. Σύμφωνα πάντα με την ίδια παράδοση, ανοικοδομήθηκε από τον αυτοκράτορα Θεοδόσιο τον Μέγα, από ευγνωμοσύνη για τη «θαυματουργή διάσωση του γιου του Αρκάδιου ο οποίος, αφού έπεσε από το καράβι του στο αρχιπέλαγος, βγήκε στη στεριά γερός χάρη στις μεσιτείες της Θεοτόκου η οποία τον μετέφερε δίπλα σε μια βάτο».

Από την παράδοση αυτή ετυμολογείται και η γραφή του ονόματος της μονής «Βατοπαίδιον»

 Η ετυμολογία της συνηθέστερης γραφής Βατοπέδι προέρχεται από την παρουσία πλούσιας βλάστησης και βάτων γύρω από τη μονή, που υπάρχει ακόμα και σήμερα

Νεότερη παράδοση θέλει τη μονή αυτή να τη λεηλάτησαν Σαρακηνοί μαζί με άλλα μοναστήρια του όρους Άθω το 862 μ.Χ., και να ξαναχτίζεται χάρη στη στήριξη τριών ευγενών που ήρθαν για να ζήσουν στο όρος Άθω από την Αδριανούπολη το 10ο αι. και δαπάνησαν για την ανοικοδόμηση 3.000 χρυσά νομίσματα. Τα ονόματα αυτών των μοναχών είναι Νικόλαος, Αθανάσιος και Αντώνιος.Το καθολικό της μονής ανοικοδομήθηκε πάνω στα ερείπια παλαιοχριστιανικής βασιλικής. Οι τοιχογραφίες του είναι των αρχών του 1312, της λεγόμενης Μακεδονικής Σχολής. Οι τοιχογραφίες της λιτής του Καθολικού είναι χωρίς επιζωγραφήσεις, ενώ οι περισσότερες από τις υπόλοιπες επιζωγραφήθηκαν, μερικές φορές κατ᾽ επανάληψη. Το μαρμαροθετημένο δάπεδό του είναι εξαιρετικής τέχνης.

Η παλαιότερη γνωστή μαρτυρία για την ύπαρξη της μονής Βατοπεδίου χρονολογείται στο 985, σε έγγραφο όπου υπάρχει και η υπογραφή του πρώτου ηγουμένου, και ενός εκ των κτητόρων, Νικολάου («Νικόλαος μοναχὸς καὶ ἡγούμενος μονῆς τοῦ Βατοπεδίου»).

Ο Μητροπολίτης Δράμας Γεράσιμος στα τέλη του 18ου αι. (1788) εφησύχασε στη Μονή. Στο αρχονταρίκι της Μονής ο Γεράσιμος ανήγειρε με έξοδά του το 1788 το παρεκκλήσιο του Αποστόλου Ανδρέου. 


Διακονία αγίου Δανιήλ του Σμυρναίου

Ο Άγιος Δανιήλ ο Σμυρναίος (ο μετέπειτα καλούμενος Κατουνακιώτης), διώχθηκε από τη Μονή Αγίου Παντελεήμονος καθώς προσπάθησε να αναχαιτίσει τον εθνικιστικό Πανσλαβισμό στον Άθωνα. Τον εξόρισαν από το Αγιο Όρος και κατέφυγε αρχικά στη Μονή Αγίας Αναστασίας Φαρμακολύτριας στα Βασιλικά Θεσσαλονίκης. Μετέπειτα ανακλήθηκε η εξορία του Δανιήλ και αυτό σήμαινε ότι μπορούσε να επανέλθει στο Άγιον Όρος, αλλά όχι στη Μονή Παντελεήμονος. Επιστρέφοντας στο Άγιο Όρος παρέμεινε για πέντε περίπου έτη στη Μονή Βατοπεδίου, όπου συνέβη η θαυματουργική θεραπεία του από τον κολικό νεφρού που τον ταλαιπωρούσε συχνά. Εστάλη από τη Μονή Βατοπαιδίου στην πατρίδα του, τη Σμύρνη, για να διευθετήσει υποθέσεις του εκεί μετοχίου της Μονής. Παρέμεινε στη Σμύρνη εννέα μήνες και τόσο πολύ εκτιμήθηκε από τον τότε μητροπολίτη Σμύρνης Μελέτιο, ώστε του έγινε η πρόταση να μείνει εκεί και να χειροτονηθεί επίσκοπος βοηθός του. Ο Δανιήλ όμως αρνήθηκε και επέστρεψε στο Άγιο Όρος. Το 1881 δημιούργησε στα Κατουνάκια του Αγίου Όρους την καλύβη του, η οποία υπήρξε το θεμέλιο για το σημερινό ησυχαστήριο της αδελφότητας των Δανιηλαίων.
Διακονία Μητροπολίτη Λιτίτσης Νικοδήμου

Το 1929 εγκαταστάθηκε στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου ο τελευταίος Μητροπολίτης Λιτίτσης Νικόδημος. Είχε εκδιωχθεί μαζί με όλους τους Έλληνες από την έδρα του - το Ορτάκιοϊ της Βόρειας Θράκης - κατά τους διωγμούς του Ελληνισμού της Θράκης από τον βουλγαρικό στρατό το 1912. Εκοιμήθη στη Μονή την 1η Ιουνίου 1930.

 
Πυρκαγιά

Το Φεβρουάριο του 1966 μεγάλη πυρκαγιά είχε ξεσπάσει στη Μονή και κατέστρεψε τμήμα της βόρειας πτέρυγας της Μονής. Το κτήριο, που καταστράφηκε, είχε μήκος 48 μέτρα και πλάτος 12 μέτρα περίπου. Το δυτικό τμήμα του κτηρίου ήταν τριώροφο και το υπόλοιπο τμήμα τετραώροφο. Εργασίες αποκατάστασης των ζημιών έγιναν μεταξύ των ετών 1966-1973. Μετά την αποκατάσταση των ζημιών στο ισόγειο του κτηρίου δημιουργήθηκε χώρος, για να εκτεθούν τα γλυπτά της Μονής. Στον πρώτο όροφο δημιουργήθηκε Αίθουσα Πινακοθήκης. Στον δεύτερο όροφο στεγάστηκε η βιβλιοθήκη της Μονής. Δημιουργήθηκε εργαστήριο βιβλιοδεσίας και συντηρήσεως χειρογράφων. Στον Πύργο του Αρχονταρικιού δημιουργήθηκε αποθήκη βιβλίων. Στον τρίτο όροφο στο ανατολικό μέρος ανακατασκευάστηκε το Συνοδικό και τα Γραφεία της Μονής. Στο δυτικό τμήμα του τρίτου ορόφου υπάρχει ο Ξενώνας του Αρχονταρικιού. Ο ξενώνας έχει ενοποιηθεί με τον ανώτερο όροφο του Πύργου του Αρχονταρικιού.

 
Κτήρια

Το εσωτερικό της μονής

Η συνολική έκταση των κτισμάτων, που βρίσκονται σήμερα στη Μονή Βατοπεδίου, ανέρχεται σε 15900 τ.μ. Όλη η αυλή της Μονής είναι πλακόστρωτη. Στην Αυλή της Μονής υπάρχουν ως ανεξάρτητα κτήρια:

α. το Καθολικό, έργο του 10ου αιώνα με πολλές μεταγενέστερες ανακαινίσεις,

β. η Τράπεζα, που έχει κατασκευαστεί την ίδια χρονική περίοδο με το Καθολικό,

γ. το Σκευοφυλάκιο, που βρίσκεται επάνω από το ανατολικό τμήμα της Τράπεζας και κατασκευάστηκε μετά το 1792,

δ. η Φιάλη, που έχει ανακατασκευαστεί το 1810,

ε. το Κωδωνοστάσιο, που διαθέτει πέντε ορόφους και καλύπτεται με στέγη του 18ου αιώνα,

στ. η Κρήνη του Μυλλέρου, που βρίσκεται νοτίως του Δοχείου, και είναι ένα μικρό κτίσμα σε νεοκλασικό στυλ,

ζ. Νεοκλασική Κρήνη, που είναι ενσωματωμένη στο βάθρο του Κωδωνοστασίου και έχει εντοιχισμένη πλάκα με χρονολογία 1788,

η. το Δοχείο ή Αποθήκη Υγρών, που βρίσκεται στο ισόγειο διώροφου κτίσματος νότια της Τράπεζας και έχει υποστεί τουλάχιστον τρεις ανακαινίσεις. Στο ανώγειο του ίδιου κτηρίου υπάρχει Σκευοφυλάκιο,

θ. το Φρεατοστέγασμα, που είναι ένα οκταγωνικό κτήριο ανατολικά του Κωδωνοστασίου, 




ι. διώροφο κτήριο νοτίως του Κωδωνοστασίου, που χρησιμεύει ως Αποθήκη Υγρών Καυσίμων το ισόγειο και ως Αποθήκη Αλεύρων το ανώγειο,

ια. ο ναός της Αγίας Ζώνης, που βρίσκεται στο δυτικό μέρος της Αυλής και έχει κατασκευαστεί το 1794 πάνω σε παλαιότερο κτήριο,

ιβ. ο ναός των Αγίων Αναργύρων, που είναι ένα από τα αρχαιότερα κτίσματα της Μονής. Επιγραφή στο νάρθηκα αναφέρει ως χρονολογία το έτος 1847.

Στη Μονή υπάρχουν τα τρία μοναδικά εντοίχια ψηφιδωτά του Αγίου Όρους από τη Βυζαντινή εποχή (10ος - 14ος αιώνας) και οι τοιχογραφίες της Μακεδονικής Σχολής (1312) που βρίσκονται στο καθολικό της Μονής, το ιερό σκευοφυλάκιο, το μουσείο της Μονής καθώς και το αρχαιότερο καμπαναριό του Αγίου Όρους. Στο ναό υπάρχει πύργος με ρολόι, όπου οι ώρες σημαίνονται με μηχανισμό από μορφή ανθρώπου που κρατά σφύρα. 



Φιάλη

Η μονή Βατοπεδίου διαθέτει συνολικά τριάντα τρία παρεκκλήσια. Τα δώδεκα βρίσκονται εκτός μονής και τα υπόλοιπα στο κτιριακό της συγκρότημα. Πέντε από αυτά βρίσκονται ενσωματωμένα στο Καθολικό (Αγ. Δημητρίου, Αγ. Νικολάου, Παραμυθίας, Αγ. Αρχαγγέλων και Αγ. Τριάδος) και τρία στους αμυντικούς πύργους της (Γενέσιον της Θεοτόκου, Μεταμορφώσεως και Τιμίου Προδρόμου). Στις πτέρυγες της Μονής υπάρχουν έντεκα παρεκκλήσια. Ένα από αυτά είναι του Αγίου Ανδρέα, με ωραίο ξυλόγλυπτο τέμπλο. Τέλος δύο είναι στην αυλή. Το ένα είναι της Αγίας Ζώνης και το άλλο των Αγίων Αναργύρων. Το εξαιρετικής τέχνης επιχρυσωμένο ξυλόγλυπτο τέμπλο του παρεκκλησίου της Αγίας Ζώνης είναι του 1816. Θεωρείται ένα από τα ωραιότερα του Αγίου Όρους. Ο κοιμητηριακός ναός είναι αφιερωμένος στους Αγίους Αποστόλους.

Στη Μονή βρίσκονται οκτώ εικόνες της Παναγίας, όπως της Βηματάρισσας, Της Αντιφωνήτριας, της Παραμυθίας, της Παντάνασσας, της Ελαιοβρύτισσας, της Πυροβοληθείσας, της Θεοδώρσκαγιας και της Εσφαγμένης. Η μονή έχει ως μέγα θησαύρισμα την Αγία Ζώνη της Θεοτόκου, στην οποία αποδίδονται πολλά θαύματα. Την Αγία Ζώνη δώρησε στη μονή ο αυτοκράτορας Ιωάννης ο Καντακουζηνός. 



Αρσανάς Μονής Βατοπεδίου


Η βιβλιοθήκη της μονής Βατοπεδίου και το αρχείο της μονής Βατοπεδίου στεγάζονται σε έναν από τους αμυντικούς πύργους της μονής και σε δύο άλλα κτήρια. Περιέχει 2.050 χειρόγραφα, από τα οποία το ένα τρίτο είναι γραμμένα σε περγαμηνή και 25 περγαμηνά ειλητάρια. Εκεί φυλάγονται μέρος από τα 60.000 έντυπα, από τα οποία πολλά είναι αρχέτυπα και παλαιότυπα. Το αρχείο της μονής περιλαμβάνει τριακόσιες δέκα χιλιάδες έγγραφα. 


Εξαρτήματα

Η μονή Βατοπεδίου έχει δύο Σκήτες: την Σκήτη Αγίου Δημητρίου και την Σκήτη Αγίου Ανδρέα. Έχει επίσης είκοσι έξι κελιά και ένδεκα καθίσματα. Στην περιοχή της Κολλιτσούς βρίσκονται οκτώ κελιά. Δύο κελιά είναι στην περιοχή Γυφτάδικα και δύο στις Καρυές. 


Μοναστική δύναμη

Η Μοναστική δύναμη της Μονής, σύνολο κοινοβιατών και εξαρτηματικών, είναι πάνω από 160.

Η μονή έχει 104 μοναχούς και 12 δοκίμους (Νοέμβριος 2012). Τα εξαρτήματα τής μονής (σκήτες, κελιά, καλύβες κλπ.), έχουν γύρω στους 50 μοναχούς, πολλοί από τους οποίους είναι Ρουμανοί. Στη μονή ανήκει η Κοινοβιακή Σκήτη του Αγίου Ανδρέου, που κάποτε κατοικούνταν από χιλιάδες Ρώσους μοναχούς, ενώ σήμερα κατοικείται από 20 περίπου Έλληνες μοναχούς.

 
Ονομασία της Μονής

Σύμφωνα με όσα αναγράφονται στον ιστοχώρο της Μονής, το όνομα της Μονής ορθογραφείται και με «ε» (Βατοπεδίου) και με «αι» (Βατοπαιδίου), από τις πρώτες ιστορικές μαρτυρίες που αφορούν το Άγιο Όρος.

Το Σεπτέμβριο 2009 η Πατριαρχική Επιτροπή για το Άγιο Όρος ζήτησε από τη Μονή να μη χρησιμοποιεί τον όρο «Μεγίστη» στην ονομασία της, επειδή αυτός προστέθηκε αυθαίρετα από την ίδια τη Μονή, χωρίς να αναγνωρίζεται έτσι επισήμως στο Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους.
 

Υπόθεση Μονής Βατοπεδίου

Η μονή βρέθηκε στο επίκεντρο της δημοσιότητας το 2008, όταν ξέσπασε η υπόθεση που τότε ονομάστηκε Υπόθεση Μονής Βατοπεδίου με φερόμενα ως κακουργήματα σε βάρος του Δημοσίου. Κατηγορήθηκαν ως πρωταγωνιστές πολιτικά πρόσωπα, προϊστάμενοι υπηρεσιών και ιδιωτικά νομικά και φυσικά πρόσωπα και του οποίου άμεση εξέλιξη ήταν η πτώση της κυβέρνησης. Η υπόθεση έκλεισε δικαστικά με αθώωση όλων των κατηγορουμένων, χωρίς να διαπιστωθεί κάποια βλάβη του Δημοσίου. 

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BF%CE%BD%CE%AE_%CE%92%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%B5%CE%B4%CE%AF%CE%BF%CF%85