Σάββατο 12 Μαρτίου 2022

Σήμερα 12 Μαρτίου. Ανάμνηση Θαύματος κολλύβων

Γραμματόσημο ΕΛΤΑ σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ
Γραμματόσημο ΕΛΤΑ σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ

Σήμερα 12 Μαρτίου
Ανάμνηση θαύματος κολλύβων Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος, Οσίου Θεοφάνους ομολογητού, Δίκαιος Φινεές, Συμεών νέου Θεολόγου


Χρόνια Πολλά! Θεόδωρος Θεοδώρα Θεοφάνης Θεοφανία
Για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό

Παρασκευή 11 Μαρτίου 2022

Το Ψαλτήριον Ψαλμός Γ 3

Γραμματόσημο ΕΛΤΑ σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ

Στο σύνδεσμο μπορείτε να αναζητήσετε και τους προηγούμενους ψαλμούς . Εκεί μελλοντικά θα ακολουθήσουν και οι επόμενοι ....

όλοι καλοί χωράνε: Το Ψαλτήριον Ψαλμός Γ 3: Γραμματόσημο ΕΛΤΑ σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ φ.Μ.Κυμάκη Το Ψαλτήριον   Ψαλμός Γ 3 αναζητείστε τους προηγούμενους Ψαλμούς για μεγέθυνση ροδάκι για μ...

Σήμερα 11 Μαρτίου Α΄ Χαιρετισμοί,

Γραμματόσημο ΕΛΤΑ σειρά ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
Γραμματόσημο ΕΛΤΑ σειρά ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ

Μονή Παντοκράτορος - παράσταση σύμφωνα με ξυλογραφία του χαράκτη Γ. Μόσχου


Σήμερα 11 Μαρτίου Α΄ Χαιρετισμοί, Αγίων Τροφίμου και Θαλλού, Οσίας Θεοδώρας βασιλίσσης Άρτης, Αγίου Σωφρονίου

Χρόνια Πολλά!!!
Θαλλής, Θάλλεια, Θεοδώρα, Σαβίνα, Σωφρόνιος, Σωφρόνης, Σωφρονία, 
 
για μεγέθυνση ροδάκι να ανοίξει με φακό

 


Ἀκάθιστος Ὕμνος – Α’ Στάσις


Ἄγγελος πρωτοστάτης,
οὐρανόθεν ἐπέμφθη,
εἰπεῖν τῇ Θεοτόκω τὸ Χαῖρε·
καὶ σὺν τῇ ἀσωμάτῳ φωνῇ,
σωματούμενόν σε θεωρῶν, Κύριε,
ἐξίστατο καὶ ἵστατο,
κραυγάζων πρὸς Αὐτὴν τοιαῦτα·
Χαῖρε, δ' ἧς ἡ χαρὰ ἐκλάμψει,
χαῖρε, δι' ἧς ἡ ἀρὰ ἐκλείψει.
Χαῖρε, τοῦ πεσόντος Ἀδάμ ἡ ἀνάκλησις,
χαῖρε, τῶν δακρύων τῆς Εὔας ἡ λύτρωσις.
Χαῖρε, ὕψος δυσανάβατον ἀθρωπίνοις λογισμοῖς,
χαῖρε, βάθος δυσθεώρητον καὶ ἀγγέλων ὀφθαλμοῖς.
Χαῖρε, ὅτι ὑπάρχεις Βασιλέως καθέδρα,
χαῖρε, ὅτι βαστάζεις τὸν βαστάζοντα πάντα.
Χαῖρε, ἀστὴρ ἐμφαίνων τὸν ἥλιον,
χαῖρε, γαστὴρ ἐνθέου σαρκώσεως.
Χαῖρε, δι' ἧς νεουργεῖται ἡ κτίσις,
χαῖρε, δι' ἧς βρεφουργεῖται ὁ Κτίστης.
Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε.

Βλέπουσα ἡ Ἁγία,
ἑαυτήν ἐν ἁγνείᾳ,
φησὶ τῷ Γαβριὴλ θαρσαλέως·
τὸ παράδοξόν σου τῆς φωνῆς,
δυσπαράδεκτόν μου τῇ ψυχῇ φαίνεται·
ἀσπόρου γὰρ συλλήψεως,
τὴν κύησιν πὼς λέγεις κράζων·
Ἀλληλούια.

Γνῶσιν ἄγνωστον γνῶναι,
ἡ Παρθένος ζητοῦσα,
ἐβόησε πρὸς τὸν λειτουργοῦντα·
ἐκ λαγόνων ἁγνῶν,
υἷον πῶς ἔσται τεχθῆναι δυνατόν;
λέξον μοι.
Πρὸς ἥν ἐκεῖνος ἔφησεν ἐν φόβῳ,
πλὴν κραυγάζων οὕτω·
Χαῖρε, βουλῆς ἀπορρήτου μύστις,
χαῖρε, σιγῆς δεομένων πίστις.
Χαῖρε, τῶν θαυμάτων Χριστοῦ τὸ προοίμιον,
χαῖρε, τῶν δογμάτων αὐτοῦ τὸ κεφάλαιον.
Χαῖρε, κλῖμαξ ἐπουράνιε, δι' ἧς κατέβη ὁ Θεός,
χαῖρε, γέφυρα μετάγουσα ἀπὸ γῆς πρὸς οὐρανόν.
Χαῖρε, τὸ τῶν Ἀγγέλων πολυθρύλητον θαῦμα,
χαῖρε, τὸ τῶν δαιμόνων πολυθρήνητον τραῦμα.
Χαῖρε, τὸ φῶς ἀρρήτως γεννήσασα,
χαῖρε, τὸ πῶς μηδένα διδάξασα.
Χαῖρε, σοφῶν ὑπερβαίνουσα γνῶσιν,
Χαῖρε, πιστῶν καταυγάζουσα φρένας.
Χαῖρε, Νύμφη Ἀνύμφευτε.

Δύναμις τοῦ Ὑψίστου,
ἐπεσκίασε τότε,
πρὸς σύλληψιν τῇ Ἀπειρογάμω·
καὶ τὴν εὔκαρπον ταύτης νηδύν,
ὡς ἀγρὸν ὑπέδειξεν ἡδὺν ἅπασι,
τοῖς θέλουσι θερίζειν σωτηρίαν,
ἐν τῷ ψάλλειν οὕτως·
Ἀλληλούια.

Ἔχουσα θεοδόχον,
ἡ Παρθένος τὴν μήτραν,
ἀνέδραμε πρὸς τὴν Ἐλισάβετ.
Τὸ δὲ βρέφος ἐκείνης εὐθὺς ἐπιγνόν,
τὸν ταύτης ἀσπασμὸν ἔχαιρε,
καὶ ἅλμασιν ὡς ἄσμασιν,
ἐβόα πρὸς τὴν Θεοτόκον·
Χαῖρε, βλαστοῦ ἀμάραντου κλῆμα,
χαῖρε, καρποῦ ἀκήρατου κτῆμα.
Χαῖρε, γεωργὸν γεωργοῦσα φιλάνθρωπον,
χαῖρε, φυτουργὸν τῆς ζωῆς ἠμῶν φύουσα,
Χαῖρε, ἄρουρα βλαστάνουσα εὐφορίαν οἰκτιρμῶν,
χαῖρε, τράπεζα βαστάζουσα εὐθηνίαν ἱλασμῶν.
Χαῖρε, ὅτι λειμῶνα τῆς τρυφῆς ἀναθάλλεις,
χαῖρε, ὅτι λιμένα τῶν ψυχῶν ἑτοιμάζεις.
Χαῖρε, δεκτὸν πρεσβείας θυμίαμα,
χαῖρε, παντός τοῦ κόσμου ἐξίλασμα.
Χαῖρε, Θεοῦ πρὸς θνητοὺς εὐδοκία,
χαῖρε, θνητῶν πρὸς Θεὸν παρρησία.
Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε.

Ζάλην ἔνδοθεν ἔχων,
λογισμῶν ἀμφιβόλων,
ὁ σώφρων Ἰωσὴφ ἐταράχθη·
πρὸς τὴν ἄγαμόν σὲ θεωρῶν,
καὶ κλεψίγαμον ὑπονοῶν Ἄμεμπτε·
μαθὼν δέ σου τὴν σύλληψιν,
ἐκ Πνεύματος Ἁγίου,
ἔφη·
Ἀλληλούια.

Πέμπτη 10 Μαρτίου 2022

Βασίλης Αυλωνίτης

O αξέχαστος κωμικός μας Βασίλης Αυλωνίτης


Βασίλης Αυλωνίτης

Ο Βασίλης Αυλωνίτης (1 Ιανουαρίου 1904 - 10 Μαρτίου 1970) ήταν ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου.
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Θησείο. Στο θέατρο πρωτοεμφανίστηκε το 1924 στην οπερέτα του Ν. Χατζηαποστόλου Το κορίτσι της γειτονιάς. Στη συνέχεια συνεργάστηκε με διάφορους θιάσους σε οπερέτες και κωμωδίες, μέχρι το 1928, οπότε και στράφηκε προς την επιθεώρηση επικεφαλής δικού του θιάσου.
Τον Αύγουστο του 1931, παρολίγο να τον σκοτώσει σφαίρα από θερμόαιμο οπαδό ομάδας φιλελευθέρων, "Βενιζελικών", που εισέβαλε στο θέατρο που έπαιζε τότε στην επιθεώρηση "Κατεργάρα" και άρχισαν να πυροβολούν θεωρώντας ότι σατιριζόταν ο τότε πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος. Από την εισβολή αυτή τραυματίσθηκαν κάποιοι θεατές ενώ σκοτώθηκε ο τεχνικός του θεάτρου. Στη συνέχεια από τις ανακρίσεις που ακολούθησαν θεωρήθηκε ότι υπαίτια ήταν η σάτιρα και όχι οι δράστες. Τότε εκδόθηκε και ο γνωστός νόμος "περί τύπου" που περιελάμβανε και το θέατρο στην επακόλουθη λογοκρισία.
Το 1934 συμμετείχε σε επιθεωρήσεις του θεάτρου Περοκέ, ενώ νωρίτερα έκανε δικό του θίασο. Την περίοδο του '40 σχημάτισε θίασο με τον Κυριάκο Μαυρέα και ερμήνευσε το στρατιώτη Πολυχρόνη Περονόσπορο στο ηθογραφικό χρονικό Από την Αλβανία στο Ρίμινι. Υπήρξε για πολλά χρόνια βασικό στέλεχος των επιθεωρησιακών θιάσων του θεάτρου Ακροπόλ και διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής του (1956-61). Ο τελευταίος του θίασος συγκροτήθηκε με τον Κώστα Χατζηχρήστο, το 1967-68. Μαζί περιόδευσαν σε πολλές επαρχιακές πόλεις, αλλά λόγοι υγείας τον ανάγκασαν να διακόψει την περιοδεία. Υπηρέτησε με συνέπεια και αφοσίωση όλα τα είδη του θεάτρου. Kηδεύτηκε στο Β' Νεκροταφείο στα Πατήσια και σήμερα τα οστά του βρίσκονται σε οστεοφυλάκιο του κοιμητηρίου.
Στον κινηματογράφο πρωτοεμφανίστηκε το 1929 στην ταινία του Αχιλλέα Μαδρά, Μαρία Πενταγιώτισσα, ενώ ακολούθησαν δεκάδες άλλες, έως το 1970, όπως Η αριστοκράτισσα κι ο αλήτης, όπου εμφανίστηκε στον τελευταίο του ρόλο. Λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωσή αυτής της ταινίας, πέθανε από καρδιακή προσβολή. Συνολικά πρωταγωνίστησε ή εμφανίστηκε σε μικρότερους ρόλους σε 75 ταινίες. Είχε ήρεμη προσωπική ζωή, ενώ δεν παντρεύτηκε ποτέ.
Θα μείνει αξέχαστος στον κινηματογράφο σε ταινίες όπως: «Μια ζωή την έχουμε», «Το αμαξάκι, «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο» «Οι γαμπροί της Ευτυχίας», «"Ο λεφτάς", Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο κοντός» κ. ά.
Από τη βικιπαιδεια

Δόμνα Σαμίου


Η τραγουδίστρια που συνετέλεσε στη διάσωση και διάδοση του παραδοσιακού τραγουδιού μας και κυρίως του νησιώτικου που τόσες καταβολές κουβαλάει απο την Δοξασμένη Ιωνία

Δόμνα Σαμίου: Η Δόμνα Σαμίου (12 Οκτωβρίου 1928 - 10 Μαρτίου 2012) ήταν Ελληνίδα τραγουδίστρια που συνετέλεσε στη διάδοση του παραδοσιακού τραγουδιού. Γ...

Γιώργος Ζαμπέτας


Θα μείνει αξέχαστο το  "άλααα!!! "  το χαρακτηριστικό του επιφώνημα προς έκφραση του γλεντιού και της διάθεσης του Έλληνα όταν μερακλώνεται...

μωσαϊκό: Γιώργος Ζαμπέτας:   Γιώργος Ζαμπέτας Ο Γιώργος Ζαμπέτας, γνωστός δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, γεννήθηκε στις 25 Ιανουαρίου 1925 στην Αθήνα αλλά είχε κατ...

ΤΟ ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ. Ψαλμός Β 2

Σειρά  ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ 

 Οι Ψαλμοί του Δαυίδ είναι προστασία και ευλογία . 

Ας διαβάζουμε έστω ένα την ημέρα.

ΤΟ ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ. Ψαλμός Β 2: Σειρά  ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ Ψαλτήριο σε συνέχεια   Αναζητήστε τον ψαλμό Α 1 για μεγέθυνση πατάμε ροδάκι πάνω στο κείμενο να ανοίξει καρτέλα με φακό

Σήμερα 10 Μαρτίου Κοδράτου και των συν αυτώ...

Γραμματόσημο ΕΛΤΑ σειρά ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ (φ.Μ.Κυμάκη)

Σήμερα 10 Μαρτίου Κοδράτου και των συν αυτώ

για μεγέθυνση ροδάκι
 
https://www.synaxarion.gr/gr/sid/2397/sxsaintinfo.aspx



Ἡ Ἁγία Ἀναστασία ἡ Πατρικία

Ἡ Ἁγία Ἀναστασία ἔζησε στὴν Κωνσταντινούπολη κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ αὐτοκράτορα Ἰουστινιανοῦ τοῦ Μεγάλου (527 – 565 μ.Χ.) καὶ καταγόταν ἀπὸ πλούσιους καὶ εὐγενεῖς γονεῖς. 
 
Ἦταν πρώτη Πατρικία τοῦ βασιλέως καὶ φοβούμενη τὸν Θεό. Οἱ ἀρετές της προκάλεσαν τον  φθόνο τὴν βασίλισσας. 
 
 Έτσι ἡ Ἁγία ἀναγκάστηκε νὰ παραλάβει μέρος τῆς περιουσίας της καὶ νὰ καταφύγει στὴν Ἀλεξάνδρεια, ὅπου ἔκτισε στὴν θέση ποὺ καλεῖται Πέμπτονμ ια  μονή, ἡ ὁποία ὀνομάστηκε " τῆς Πατρικίας"   καὶ ζοῦσε ἀσκητικά. 
 
Ὅταν πληροφορήθηκε ὅτι ὁ αὐτοκράτορας Ἰουστινιανὸς τὴν ἀναζητεῖ, ἐγκατέλειψε τὴν μονὴ καὶ προσῆλθε στὴν σκήτη τοῦ ἀββᾶ Δανιήλ, στὸν ὁποῖο ἐμπιστεύθηκε τὰ κατ’ αὐτήν.
 
 Ὁ ἀββᾶς τὴν ἔνδυσε μὲ ἀνδρικὰ ἐνδύματα καὶ τὴν μετονόμασε σὲ Ἀναστάσιο. Ὅρισε δὲ καὶ ἕναν ἀπὸ τοὺς ὑποτακτικοὺς τῆς σκήτης, γιὰ νὰ προσκομίζει σὲ αὐτὴν τὰ ἀπαραίτητα, ἔτσι ὥστε νὰ μὴν ἐξέρχεται ἀπὸ τὸ σπήλαιο μέσα στὸ ὁποῖο ἀσκήτευε.

Ἐκεῖ ἡ Ἁγία Ἀναστασία παρέμεινε κλεισμένη ἐπὶ εἴκοσι ὀκτὼ ὁλόκληρα χρόνια. Ὅταν προεῖδε τὸ τέλος της, προσκάλεσε τὸν ἀββᾶ Δανιὴλ καὶ ἀφοῦ κοινώνησε τῶν Ἀχράντων Μυστηρίων κοιμήθηκε μὲ εἰρήνη

Τετάρτη 9 Μαρτίου 2022

Η μυρωδιά του λιβανιού...

το κρητικό έθιμο για τα κόλυβα Μ.Κυμάκη
"Η μυρωδιά του λιβανιού.....  το κρητικό έθιμο για τα κόλυβα  (φ.Μ.Κυμάκη)


"Η μυρωδιά του λιβανιού και η αψά του φαγητού να ανέβουν στην επουράνιο βασιλεία να χορτάσουν οι ψυχές"


Αυτή τη φράση λέμε όταν φτιάχνουμε κόλλυβα . Καθώς τα στολίζουμε ή όταν τελειώσουμε και  δίπλα έχουμε λίγη πρασινάδα, λίγο κρασί που θα το πιούμε μετά, και το θυμιατό να καίει.

Αυτό είναι ένα κρητικό έθιμο που σύμφωνα με πληροφορίες κάνουν στην Αγία Βαρβάρα και ίσως και σε άλλα χωριά του Ν. Ηρακλείου..

Σήμερα έφτιαξα πρώτη φορά κόλλυβα μόνη μου. Πήρα έτοιμα για τον κόσμο και έφτιαξα μόνη μου τα της οικογενείας . Ευχαριστώ την ξαδέρφη μας Σπυριδούλα για τις οδηγίες και μια φίλη τη Μαρία που μου ανέφερε και το παραπάνω έθιμο . Επίσης μου είπε ότι  αν θέλουμε το ζουμί  δεν το πετούν αλλά το φτιάχνουν χυλό δηλ. το βράζουν βάζοντας μέσα κάποια υλικά σαν αυτά που θα μπουν κ στα κόλυβα δηλ. ξηρούς καρπούς σταφίδες ρόγδι κανελλογαρύφαλο και αλεύρι και γίνεται χυλός που τρωγοπίνεται ως επιδόρπιο.

Τελικά διαπίστωσα ότι δεν είναι και τόσο δύσκολο . Αυτό που έχει σημασία να στεγνώσουν καλά τα κόλλυβα πριν τα ενώσουμε με τα υπόλοιπα υλικά.

Θα σας κάνω μια μικρή περιγραφή.

Χρησιμοποίησα αποφλυομένο σιτάρι της 3α   Από βραδύς 250 γρ σιτάρι το καθάρισα σαν τα όσπρια σε ένα δίσκο . Πρέπει να περάσει τρείς φορές απ τα χέρια . Μετά το έπλυνα χύνοντας το νερό τρείς φορές και τέλος σε καθαρό νερό το άφησα να μουλιάσει μέχρι το πρωί.

Το πρωί το έβρασα στη χύτρα 20 λεπτά μετά το σφύριγμα με χαμηλωμένη θερμοκρασία. Στη συνέχεια  το σούρωσα το ξέπλυνα με κρύο νερό  και το άπλωσα πάνω σε πετσέτα μέσα σε μεγάλο ταψί . Από τις εννέα έως τις δυο η ώρα κάθε μια ώρα άλλαζα την πετσέτα.

Εν τω μεταξύ είχα ετοιμάσει κοντά όλα τα υλικά που είναι τα εξής    

καβουρδισμένο αλεύρι και σουσάμι, 

ψιλοκομμένο δυόσμο, 

χοντροαλεσμένα καρύδια κ ψιλοαλεσμένα αμύγδαλα, 

τριμμένη φρυγανιά , σταφίδες ρόγδι,  και κανελογαρύφαλο σε σκόνη (αναλ. 4 κανέλα 1  γαρύφαλο)

αυτά μπαίνουν και ανακατεύονται με το σιτάρι . 

Οι ποσότητες είναι στην κρίση μας με το μάτι πάνω κάτω μια χούφτα 

Όταν τα βάλουμε στην πιατέλα τα πιέζουμε βάζοντας μια λαδόκολλα ομοιόμορφα να ενωθεί καλά όλο το μείγμα και να είναι παντού η ίδια ποσότητα .  

Στη συνέχεια καλύπτουμε πρώτα με το πατούδο (αλεσμένο στραγάλι) και απο πάνω με άχνη ζάχαρη  κοσκινίζοντας. 

Πατάμε πάλι με την λαδόκολλα και στο τέλος στολίζουμε. Αν υπάρχει χρόνος μπορούμε να κάνομε αριστουργήματα στολισμού. ΄Εγώ δεν είχα χρόνο κι έκανα μόνο ένα σταυρό με ολόκληρα αμύγδαλα  και γύρω γύρω ρόδι.  Για πρώτη φορά  έγιναν ωραία τα κόλλυβα  και μάλλον θα το καθιερώσω.

Ελπίζω να σας έβαλα ιδέες...Καλή επιτυχία!

Σήμερα 9 Μαρτίου Αγίων Τεσσαράκοντα εν Σεβαστία

έργο τέχνης δια χειρός μου ... Μ.Κυμάκη
έργο τέχνης δια χειρός μου ... Μ.Κυμάκη
 

Σήμερα 9 Μαρτίου 

Αγίων Τεσσαράκοντα εν Σεβαστία

Χρόνια Πολλά!!!
Αέτιος , Αετίς, Βιβιανός, Βιβιάνα, Ηλιανός ,Ηλιάνα, Λυσίμαχος, Λυσιμάχη, Ξάνθος, Ξανθή,
Σεβηριανός, Σεβηριανή, Σμάραγδος, Σμαράγδα, Σμαρώ, Φιλοκτήμων, Σαράντης
 
 
για μεγέθυνση ροδάκι