Δευτέρα 7 Μαρτίου 2022

ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ


 

 

 

 

 

 

 

http://www.visaltis.net/2013/03/blog-post_17.html?spref=fb  

Την Καθαρή Δευτέρα, ο ουρανός, από άκρη σε άκρη στην Ελλάδα, γεμίζει με πολύχρωμα «πουλιά», τους χαρταετούς. Κατά την επικρατούσα άποψη, οι χαρταετοί είναι επινόηση των Ανατολικών λαών. Σε αυτές τις χώρες, η τέχνη της κατασκευής χαρταετών τελειοποιήθηκε, φτάνοντας στο σημείο να φτιάχνουν «ιπταμένους» δράκους, πουλιά, ψάρια, ζώα.

Τους στόλιζαν με ευχές και επιθυμίες, και τις έστελναν με έναν αετό, όσο πιο κοντά μπορούσαν στον θεό. Προσάρμοζαν πάνω τους μικρές φλογέρες, οι οποίες σφύριζαν καθώς περνούσε από μέσα τους ο αέρας, κι ο ήχος που έβγαζαν πίστευαν ότι έδιωχνε μακριά τα κακά πνεύματα.

Ή σήκωναν πολλούς μαζί αετούς στον ουρανό, με συνοδεία ύμνων, προσευχή και ικεσία στους θεούς τους. Ακόμα και σήμερα, δυο χιλιάδες χρόνια μετά, οι Κινέζοι πιστεύουν ότι πετώντας αετούς, θα διώξουν μακριά τους την κακή τύχη, και ότι όσο πιο ψηλά φτάσει ο αετός, τόσο πιο τυχεροί θα είναι. Στην Κίνα, η παράδοση λέει, ότι αετούς έφτιαχναν από το 1000 π.Χ. Η πρώτη όμως γραπτή μαρτυρία βρίσκεται σε κείμενο του 4ου π.Χ. αιώνα, το οποίο αναφέρει ότι κάποιος Κουνγκσού Φαν, κατασκεύασε ένα «ξύλινο πουλί» το οποίο πέταγε επί τρεις συνεχόμενες μέρες.

Από πολύ νωρίς οι χαρταετοί εκτός από παιχνίδι ή την χρήση τους σε θρησκευτικές τελετές, άρχισαν να έχουν και πρακτικές εφαρμογές. Αναφέρεται ότι ο αυτοκράτορας Γουέν Χσούν Τι, έκανε πειράματα πτήσεων με αετούς, φτιαγμένους όμως όχι από χαρτί ή ύφασμα, αλλά από μπαμπού τους οποίους επάνδρωνε με κρατούμενους. Όσοι από αυτούς επιζούσαν των πτήσεων αυτών, κέρδιζαν την ελευθερία τους.

Αετοί που βασίζονταν πάνω στα ίδια σχέδια, χρησιμοποιήθηκαν σε ευρεία κλίμακα για στρατιωτικούς σκοπούς. Σύμφωνα με γραπτές μαρτυρίες, οι χαρταετοί ήταν τόσο μεγάλοι και τόσο γερά κατασκευασμένοι, που μπορούσαν να σηκώσουν και να κρατήσουν στον αέρα για ικανό χρονικό διάστημα έναν στρατιώτη, προκειμένου να παρακολουθήσει τις κινήσεις του εχθρού, αλλά και για μετάδοση σινιάλων, από μια περιοχή σε μια άλλη.

Κατά την διάρκεια της δυναστείας των Χαν, κάποιος στρατηγός χρησιμοποίησε έναν αετό για τοπογραφικούς σκοπούς! Σκοπός του ήταν να καταλάβει ένα παλάτι, αλλά συναντούσε σθεναρή αντίσταση. Σκέφτηκε λοιπόν να κατασκευάσει ένα τούνελ, και να κάνει έφοδο στο παλάτι. Το βασικό του όμως πρόβλημα ήταν ότι δεν μπορούσε να υπολογίσει το μήκος που θα έπρεπε να έχει το τούνελ αυτό, ώστε να βγει στο κέντρο του παλατιού. Σκέφτηκε λοιπόν το εξής: σήκωσε έναν χαρταετό στον αέρα, με την άκρη του σκοινιού του στο σημείο που θα ξεκινούσε το τούνελ και τον ίδιο τον χαρταετό να υπερίπταται πάνω από το παλάτι. Έτσι είχε ένα φανταστικό ορθογώνιο τρίγωνο. Κάνοντας μετά απλές γεωμετρικές πράξεις, μπόρεσε να υπολογίσει με ακρίβεια το μήκος του τούνελ.

Αυτό όμως που δεν ξέρουμε οι περισσότεροι, είναι ότι και κατά την ελληνική αρχαιότητα υπήρξαν δείγματα προσπαθειών κατασκευής αετών. Αναφέρεται ότι ο αρχιμηχανικός Αρχύτας, χρησιμοποίησε στις μελέτες του τον αετό. Ο Αρχύτας (440 - 360 π.Χ.) ήταν ένας μαθηματικός από τον Τάραντα, μαθητής του Πυθαγόρα που ασχολήθηκε και με πτήσεις. Θεωρείται ο τελευταίος αλλά και ο σημαντικότερος των Πυθαγορείων. Κείμενα του Αρχύτα λέγεται ότι μελετούσε και ο Γαλιλαίος. Επίσης σε ελληνικό αγγείο της κλασικής εποχής, υπάρχει παράσταση κόρης, η οποία κρατά στα χέρια της μια λευκή σαΐτα από το νήμα της, έτοιμη να την πετάξει.
Στην Ευρώπη ο χαρταετός εμφανίζεται γύρω στο 1400 μ.Χ. Τον έφεραν εξερευνητές που είχαν επιστρέψει από την Ασία. Βέβαια εκείνοι οι αετοί δεν ήταν όπως τους ξέρουμε σήμερα. Κι αυτό γιατί για να γίνει ο χαρταετός χρειάζεται πολύ και λεπτό χαρτί, το οποίο ήταν είδος πολυτελείας εκείνη την εποχή. Γι αυτό, οι αετοί κατά την διάρκεια του Μεσαίωνα, ήταν φτιαγμένοι από πανί, όπως τα πανιά των πλοίων.

Γραπτές αναφορές για την παρουσία αετού στην Ευρώπη συναντάμε σε γερμανικά έγγραφα του 1450. Αργότερα, το 1606, ένας Ισπανός κληρικός έγραφε στο ημερολόγιο του, ότι τον χρησιμοποιούσαν σαν «παιχνίδι χαράς, την ημέρα του Πάσχα».

Μια γαλλική παράσταση του 1657 κι άλλη μια του 1807, μας δείχνουν παιδιά που παίζουν με χαρταετό. Από αυτό μπορούμε να υποθέσουμε, ότι τα πλουσιόπαιδα της Ευρώπης, που διέθεταν χαρτί, ξεκίνησαν πρώτα την ενασχόληση τους με την κατασκευή και το πέταγμα του αετού.
Όμως οι αετοί, φτιαγμένοι από χαρτί ή ύφασμα, χρησιμοποιήθηκαν και για επιστημονικούς σκοπούς.
Το 1752, ο Βενιαμίν Φραγκλίνος, διαπίστωσε με την βοήθεια ενός αετού, τον ηλεκτρισμό της ατμόσφαιρας και έφτιαξε το αλεξικέραυνο.

Το 1880 ο Αυστραλός Hargrave σχεδίασε τεράστιο αετό για μετεωρολογικές παρατηρήσεις.
Σύμφωνα με προφορικές μαρτυρίες, την μεγάλη γέφυρα του Νιαγάρα την ξεκίνησαν, περνώντας από την μια όχθη στην άλλη το πρώτο σκοινί δεμένο σε έναν χαρταετό.
Επίσης υπάρχουν αναφορές για πλοία που είχαν εξοκείλει σε ακτές και τα οποία απεγκλωβίστηκαν, αφού τους είχαν ρίξει ναυαγοσωστικά καλώδια με την βοήθεια αετών.

Έτσι οι χαρταετοί, παρόλο που στις μέρες μας τους συνδυάζουμε μόνο με το παιχνίδι, έχουν χρησιμοποιηθεί ευρέως από τον άνθρωπο για πολλούς σκοπούς. Τους χρησιμοποίησαν για ψάρεμα, για να διεξάγουν μετρήσεις, για στρατιωτικούς σκοπούς, ακόμα και για να διεξάγουν επιστημονικά πειράματα.

Στις μέρες μας η κατασκευή του χαρταετού είναι εύκολη υπόθεση, σχετικές οδηγίες υπάρχουν στις σελίδες μας με τις κατασκευές.
Το πέταγμα του αετού την Καθαρή Δευτέρα είναι ένα όμορφο παιχνίδι, ένα γραφικό έθιμο, ένα πανηγύρι χρωμάτων στους ουρανούς μας. Ας το χαρούμε προσπαθώντας να στείλουμε και τον δικό μας αετό, ψηλά στον ανοιξιάτικο ουρανό, κοντά στον ήλιο.

Σήμερα 7 Μαρτίου Αγίου Ευγενίου. Καθαρά Δευτέρα

Ζωγραφική εφαρμογής color swipes (φ.Μ.Κυμάκη)
Ζωγραφική εφαρμογής color swipes  (φ.Μ.Κυμάκη)

 Σήμερα 7 Μαρτίου Αγίου Ευγενίου, Οσίου Λαυρεντίου 

Καθαρά Δευτέρα

Χρόνια πολλά!

Ευγένιος 

Καλή Σαρακοστή
 
.....Με την Καθαρά Δευτέρα ξεκινά η Σαρακοστή για την Ορθόδοξη εκκλησία, ενώ ταυτόχρονα σημάνει το τέλος των Απόκρεω. Η Καθαρά Δευτέρα ονομάστηκε έτσι γιατί οι Χριστιανοί «καθαρίζονταν» πνευματικά και σωματικά. Είναι μέρα νηστείας αλλά και μέρα αργίας για τους Χριστιανούς. Η νηστεία διαρκεί για 40 μέρες, όσες ήταν και οι μέρες νηστείας του Χριστού στην έρημο. 

για μεγέθυνση ροδάκι

Κυριακή 6 Μαρτίου 2022

Σήμερα 6 Μαρτίου Κυριακή τυροφάγου, Οσίου Ησυχί...

ζωγραφική με colorswipes Μ.Κυμάκη
ζωγραφική με colorswipes Μ.Κυμάκη

 Σήμερα 6 Μαρτίου Κυριακή τυροφάγου, Οσίου Ησυχί...: Σήμερα 6 Μαρτίου  Κυριακή τυροφάγου,  Οσίου Ησυχίου του θαυματουργού για μεγέθυνση ροδάκι

https://www.synaxarion.gr/gr/sid/2364/sxsaintinfo.aspx
Ὁ Ὅσιος Ἠσύχιος καταγόταν ἀπὸ τὴν ἀρχαία πόλη Ἄνδραπα τῆς Γαλατίας. Σὲ νεαρὴ ἡλικία, φλεγόμενος ἀπὸ πόθο γιὰ τὴ μοναχικὴ πολιτεία, ἐγκατέλειψε τὴν πατρίδα του καὶ κατέφυγε στὰ πρὸς τὴν θάλασσα μέρη τῆς Ἀρδανίας, πρὸς τὸ ὄρος τοῦ Μαΐωνος, ὅπου ἔκτισε καλύβα καὶ διέμενε καλλιεργώντας τοὺς ἔρημους ἀγροὺς ποὺ βρίσκονταν γύρω ἀπὸ τὸ κελί του. Γιὰ τὸ ἄνυδρο τοῦ τόπου κατέβηκε στοὺς πρόποδες τοῦ βουνοῦ, ὅπου βρῆκε πηγὴ νεροῦ καὶ ἐκεῖ ἔκτισε ναὸ ἀφιερωμένο στὸν Ἀπόστολο Ἀνδρέα. Ἔζησε αὐστηρὸ ἀσκητικὸ βίο καὶ ὁ Θεὸς τοῦ δώρισε τὸ χάρισμα τῆς θαυματουργίας.
Ὁ Ὅσιος Ἡσύχιος κοιμήθηκε σὲ βαθὺ γῆρας μὲ εἰρήνη καὶ ἐνταφιάσθηκε ἐντὸς τοῦ ναοῦ, ποὺ εἶχε οἰκοδομήσει, πλησίον τῆς δεσποτικῆς πύλης καὶ μέσα σὲ λίθινη λάρνακα. Κατὰ τὸ ἔτος 781 μ.Χ., ὁ Ἐπίσκοπος Ἀμασείας Θεοφύλακτος μετέφερε τὸ ἱερὸ λείψανο αὐτοῦ στὴν Ἀμάσεια καὶ ἀπέθεσε αὐτὸ στὸ δεξιὸ μέρος τοῦ Θυσιαστηρίου.

Σάββατο 5 Μαρτίου 2022

πεντανόστιμη Λαγάνα


 
http://perivolipanagias.blogspot.gr/20…/…/blog-post_591.html

Η λαγάνα, ο παραδοσιακός άρτος κατά τα ήθη και έθιμα άζυμος είναι το ψωμί της Καθαράς Δευτέρας και όπως λέγεται είναι γνωστό ψωμί από την εποχή του Αριστοφάνη.

Φέτος δοκιμάστε την δική σας, σπιτική λαγάνα, φτιάχνεται πανεύκολα και δεν έχετε καμία δικαιολογία να μην το επιχειρήσετε!

Υλικά:

550 gr. αλεύρι για όλες τις χρήσεις
350 ml. νερό (περίπου)
10 gr. μαγιά στιγμής
1 κουταλιά της σούπας ζάχαρη
2 κουταλιές της σούπας ελαιόλαδο
1 κουταλιά της σούπας ταχίνι (προαιρετικά)
1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι
Σουσάμι

Εκτέλεση:

 Σε ένα μπώλ ανακατεύουμε την μαγιά με την ζάχαρη και προσθέτουμε 50 ml. νερό.

Αφήνουμε σε ζεστό σημείο για 10 λεπτά.

Κοσκινίζουμε το αλεύρι με το αλάτι 2-3 φορές.

Σε ένα μεγάλο μπολ ενώνουμε το αλεύρι με το μείγμα της μαγιάς, προσθέτουμε το ελαιόλαδο, το ταχίνι και το νερό σταδιακά.

Ζυμώνουμε μέχρι να πάρουμε μια απαλή ζύμη που δεν θα κολλάει στα χέρια.

Αν χρειαστεί προσθέτουμε επιπλέον νερό ή αλεύρι.

Μεταφέρουμε το ζυμάρι σε καλά λαδωμένο, καθαρό μπωλ και τυλίγουμε με μεμβράνη.

Αφήνουμε σε ζεστό σημείο για 1 ώρα.

Χωρίζουμε την ζύμη στα δύο, λαδώνουμε καλά τα χέρια μας και πλάθουμε το ένα κομμάτι της ζύμης ένα μακρόστενο, οβάλ και λεπτό καρβέλι.

Με τα δάχτυλά μας πιέζουμε και κάνουμε «λακκούβες» σε όλη την επιφάνεια.

Ραντίζουμε με νερό και πασπαλίζουμε με άφθονο σουσάμι.

Τοποθετούμε σε ζεστό σημείο αφήνουμε περίπου 20 λεπτά σε ζεστό μέρος.

Έχουμε προθερμάνει τον φούρνο, στους 200° C Κελσίου.

Ψήνουμε την λαγάνα για 30 λεπτά ή λίγο περισσότερο αν μας αρέσει ξεροψημένη! Ακουμπάμε την λαγάνα σε σχάρα να κρυώσει.

Αυτή είναι η κλασική συνταγή για λαγάνα, αν θέλετε μπορείτε να προσθέσετε τα αγαπημένα σας μυρωδικά!

huffingtonpost.gr

Γιατί τρώμε Λαγάνα

 

Γιατί τρώμε λαγάνα (άζυμο ψωμί) την Καθαρά Δευτέρα;

Η λαγάνα πρωταγωνιστεί στο νηστίμο τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας.

Ποιά, όμως, είναι η ιστορία της; Τί συμβολίζει;

Η λαγάνα, παρασκευάζεται χωρίς προζύμι, και έναν τέτοιο πρόχειρο άρτο χρησιμοποίησαν και οι Ισραηλίτες κατά τη νύχτα της Εξόδου τους από την Αίγυπτο υπό την αρχηγία του Μωυσή.

Έκτοτε επιβαλλόταν από το Μωσαϊκό Νόμο για όλες τις ημέρες της εορτής του Πάσχα, μέχρι που ο Χριστός στο τελευταίο του Πάσχα ευλόγησε τον ένζυμο άρτο. Η ιστορία της λαγάνας διατρέχει όλη τη διατροφική παράδοση από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Ο Αριστοφάνης στις «Εκκλησιάζουσες» λέει «Λαγάνα πέττεται» δηλ .»Λαγάνες γίνονται». Ο δε Οράτιος στα κείμενά του αναφέρει τη λαγάνα ως «Το γλύκισμα των φτωχών».

Το έθιμο της λαγάνας παρέμεινε αναλλοίωτο ανά τους αιώνες και συνηθίζεται να παρασκευάζεται με μεράκι από τον αρτοποιό της γειτονιάς, τραγανή λαχταριστή και σουσαμένια και καταναλώνεται κατά την Καθαρά Δευτέρα, την Πρωτονήστιμη Δευτέρα της Σαρακοστής.

Η ονομασία της «Καθαρά» προήλθε από τη συνήθεια που είχαν οι νοικοκυρές το πρωί της ημέρας αυτής, να πλένουν με ζεστό νερό και στάχτη όλα τα μαγειρικά σκεύη, ως «ημέρα κάθαρσης». Στη συνέχεια τα κρεμούσαν στη θέση τους όπου και παρέμεναν μέχρι τη λήξη της νηστείας. Επίσης κατά την ημέρα αυτή εξέρχονταν όλοι οικογενειακώς στην ύπαιθρο και έστρωναν κάτω στη γη και έτρωγαν νηστίσιμα φαγητά όπως χαλβά, ελιές, ταραμά και λαγάνα.

Από την Καθαρά Δευτέρα προετοιμάζεται ο άνθρωπος μετά τις εορτές και την καλοφαγία των Απόκρεων, να καθαρίσει την ψυχή και το σώμα του για να φτάσει στο τέρμα δηλ. στο Πάσχα και να αναστηθεί ξανά με την Ανάσταση του Κυρίου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η λαγάνα που έχει το σχή­μα της«κυρα-Σαρακοστής»,που παριστάνει μια μακριά γυναίκα που έχει ένα σταυρό στο κεφάλι, δεν έχει στόμα γιατί είναι όλο νηστεία.

Τα χέρια της είναι σταυρωμένα για τις προσευχές, έχει επτά πόδια που συμβολίζουν τις επτά εβδομάδες της νηστείας. Έθιμο που συνηθιζόταν για να μετρούν το χρόνο κατά την περίοδο της Σαρακοστής ήταν κάθε Σάββατο να κόβουν το ένα πόδι και το τελευταίο το έκοβαν το Μ.Σάββατο όπου το έκρυβαν σε ένα ξερό σύκο ή σε ένα καρύδι και όποιος το έβρισκε ήταν ο τυχερός της επόμενης χρονιάς.
Κατά τον Νικόλαο Πολίτη, πατέρα της ελληνικής λαογραφίας, η λέξη προέρχεται από το λατινικό Cumulus (κόλουμους) που σημαίνει σωρός, αφθονία αλλά και το τέλος. Εκφράζει δηλαδή το τέλος, τον επίλογο της Απόκριας. 

Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή προέρχεται από μια άλλη λατινική λέξη, την λέξη «κόλουμνα» δηλαδή «κολώνα». Κι αυτό επειδή το πρώτο γλέντι της Καθαράς Δευτέρας στην Αθήνα, έγινε στις Στήλες του Ολυμπίου Διός. Όποια όμως κι αν είναι η ρίζα της λέξης, απ’ όπου κι αν προέρχεται, τα κούλουμα είναι μια καλή ευκαιρία για όλους μας, να διασκεδάσουμε κοντά στην φύση.

Σήμερα 5 Μαρτίου Αγίου Κόνωνος, Αγίου Αρχέλαου...

το στεφάνι του Χριστού (φ.Μ.Κυμάκη)
το στεφάνι του Χριστού (φ.Μ.Κυμάκη)

Σήμερα  5 Μαρτίου Αγίου Κόνωνος, Οσίου Μάρκου, Αγίου Αρχέλαου


Χρόνια Πολλά!
Αρχέλαος , Κόνων, 

Για μεγέθυνση ροδάκ

Παρασκευή 4 Μαρτίου 2022

Αντζουγιόπιτσα

Αντζουγιόπιτσα
Αντζουγιόπιτσα

 

Μήπως σας αρέσει η πίτσα αλλά αποφεύγετε τα αλλαντικά;  

Έχω κάτι για εσάς.

Σε ένα διαφημιστικό φυλλάδιο της εταιρείας ΜΥΛΟΙ ΚΡΗΤΗΣ βρήκα μια ωραία συνταγή για πίτσα με αντζούγιες.

Θεωρώ , όσο μπορώ να φανταστώ,  θα είναι νόστιμη και αρκετά πιο κοντά στην υγιεινή διατροφή.  Την παραθέτω για να την δοκιμάσουμε ...

ΥΛΙΚΑ

 Για τη ζύμη 

Νερό (χλιαρό): 290 γραμμ. (1 & 1/5 κούπας) 

Μείγμα για Πίτσα ΜΥΛΟΙ ΚΡΗΤΗΣ: 500 γραμμ. (1/2 Πακέτο)

Ελαιόλαδο Εξαιρετικά Παρθένο ΑΒΕΑ: 35 γραμμ. (2 & 1/2 κουταλιές)

Για το γαρνίρισμα

Ντομάτες: 8 ντομάτες 

Τυρί σε φέτες: 100 γραμμ..

Αντζούγιες σε ελαιόλαδο: 10 τμχ

Ρίγανη: 7 γραμμ. (1 & 1/2 κουταλάκι)

Ελαιόλαδο Εξαιρετικά Παρθένο ΑΒΕΑ: 3 κουταλιές

Τώρα η εκτέλεση είναι απλή και διασκεδαστική

Ζυμώνουμε τα υλικά για τη ζύμη μέχρι να γίνει απαλή και ελαστική.

Αφήνουμε τη ζύμη να ξεκουραστεί  (μαζί κι εμείς - μου αρέσουν οι συνταγές με διάλλειμμα ) 

για 30 λεπτά και στη συνέχεια την πλάθουμε λίγο μέχρι να φύγει ο αέρας.

Με τον πλάστη ανοίγουμε δύο ζυμάρια στρογγυλά και λεπτά . 

Αφαιρούμε την Φλούδα της τομάτας και την κόβουμε στη μέση και τις απλώνουμε πάνω στην πίτσα, 

Απλώνουμε το τυρί και τις αντζούγιες, πασπαλίζουμε με ρίγανη και ραντίζουμε με ελαιόλαδο,

Ψήνουμε σε καλά προθερμασμένο φούρνο στους 180C για 20,30 λεπτά, - περίπου

Καλή Επιτυχία!!!

Σήμερα 4 Μαρτίου Οσίου Γερασίμου του Ιορδανίτου

Γραμματόσημο  ΕΛΤΑ - ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ
Γραμματόσημο  ΕΛΤΑ - ΑΓΡΙΟΛΟΥΛΟΥΔΑ

Σήμερα 4 Μαρτίου Οσίου Γερασίμου του Ιορδανίτου


Χρόνια Πολλά!
Γεράσιμος Γερασιμούλα

Για μεγέθυνση ροδάκι

Πέμπτη 3 Μαρτίου 2022

Σήμερα 3 Μαρτίου Αγίου Κλεονίκου , Αγίου Θεοδωρήτου

από την συλεκτική σειρά ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ (φ.Μ.Κυμάκη)
από την συλεκτική σειρά ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ (φ.Μ.Κυμάκη)

  Μονή Φιλοθέου - παράσταση βασισμένη στην αντίστοιχη ξυλογραφία - έργο του χαράκτη Γ.Μόσχου

 Σήμερα 3 Μαρτίου 

Αγίου Κλεονίκου , Αγίου Θεοδωρήτου

Χρόνια πολλά !!

Κλεόνικος, Θεοδώρητος

για μεγέθυνση ροδάκι

 

Τετάρτη 2 Μαρτίου 2022

Νικόλαος Τσελεμεντές


 

Ο Νικόλαος Τσελεμεντές (2 Μαρτίου 1878 – 2 Μαρτίου 1958) ήταν Έλληνας αρχιμάγειρος του 20ού αιώνα. Η οικογένεια του καταγόταν από το χωριό Εξάμπελα της Σίφνου. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου τέλειωσε το Γυμνάσιο. 

Αρχικά δούλεψε σαν υπάλληλος συμβολαιογραφείου, άρχισε όμως να ασχολείται περισσότερο με τη μαγειρική εργαζόμενος στο εστιατόριο του θείου του. Ο θείος του ήταν ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου και εστιατορίου "Ακταίον" στο Νέο Φάληρο.

Σπούδασε για ένα χρόνο μαγειρική στη Βιέννη και γυρνώντας εργάστηκε για διάφορες πρεσβείες. Έγινε αρχικά γνωστός με το περιοδικό "Οδηγός Μαγειρικής" που άρχισε να εκδίδει το 1910, που περιείχε -εκτός των συνταγών- διατροφικές συμβουλές, διεθνή κουζίνα, νέα για τη μαγειρική κ.α. 

Το 1919 έγινε διευθυντής του ξενοδοχείου "Ερμής", ενώ τον επόμενο χρόνο έφυγε για την Αμερική, όπου δούλεψε σε μερικά απ' τα ακριβότερα εστιατόρια του κόσμου, κάνοντας παράλληλα και ανώτερες σπουδές μαγειρικής, ζαχαροπλαστικής και διαιτολογίας.

Γύρισε στην Ελλάδα το 1932, ίδρυσε μια μικρή σχολή μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής και κυκλοφόρησε το γνωστό βιβλίο του με συνταγές, που όντας ο πρώτος ολοκληρωμένος οδηγός μαγειρικής, γνώρισε πάνω από δεκαπέντε επίσημες ανατυπώσεις τις επόμενες δεκαετίες.

Επηρεασμένος απ' τη γαλλική κουζίνα, υπήρξε εκσυγχρονιστής της ελληνικής κουζίνας, καθώς χάρη σ' αυτόν οι Ελληνίδες νοικοκυρές έμαθαν τη μπεσαμέλ, τα πιροσκί και τη μπουγιαμπέσα, πράγμα που κατά μερικούς ισοδυναμούσε με νόθευση της ελληνικής κουζίνας με ευρωπαϊκά στοιχεία.

Το όνομά του είναι σήμερα συνώνυμο των οδηγών μαγειρικής, ενώ χρησιμοποιείται και σαν πείραγμα προς κάποιον που ξέρει να μαγειρεύει πολύ καλά. Πέθανε στις 2 Μαρτίου του 1958 και κηδεύτηκε την επόμενη ημέρα στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών. από την βικιπαίδεια